Botved 94 Postad 4 Juli , 2015 Efter några dagar med vår lilla Comfort 26 visar det sig att motorn är för tung att hantera för min sambo. Hon seglar mycket ensam och behöver kunna fälla upp / ner utan problem. Nuvarande är en 6hk Yamaha 4-takt. Hur stor skillnad tror ni det blir om man går ner till 4 eller 5 hk när vi pratar kraft (då blir dom encylindriga och lättare).Båten gör nu lite över 6 knop för motor vilket känns onödigt snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 Juli , 2015 Du har väl en pulpit i aktern där du kan sätta en talja för att lyfta med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Juli , 2015 Små motorer får problem i motvind och om motorn fungerar går jag på Psuedos linje att ordna med lyfthjälpmedel. Vi hade flerskuren talja på en 8hk som var rätt tung och det blev plötsligt väldigt lätt. Om det är uppvinklingen som är svårt att orka med så kanske en hävarm kan hjälpa. Eller flytta taljans lyftpunkt mer akterut på motorn. En hanfot i två lyftöglor eller nåt. Rätt placerade ganska långt bak på motorn kan taljan både lyfta och vinkla skulle jag tro. Åtminstone den mesta kraften. När man drar i taljan åtgår bara en arm och den andra kan bidra med lite om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 5 Juli , 2015 Tack för tipsen. Dessa typer av motorfästen med en liten "spak" som ska föras akterut för att lossa lyftmekanismen kan iaf inte på vår båt kombineras med taljor. Att föra spaken bakåt samtidigt som man lyfter (med en hand)när det är lite sjögång känns som en bökig lösning. Funderar nu på om tidigare ägare helt enkelt satt dit för klent fäste, ser nu att dom finns i olika storlekar. Motorn väger 35kg och en modell har det som max. Sedan finns det även rejälare typer. Andra båten har vi en Yannsr diesel i, nu förstår jag varför Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 5 Juli , 2015 Jag har på den ena segelbåten en 10 hk 4-takt som väger 52 kg. Denna sitter på ett dubbelt fäste med en träpinne mellan. Detta fästet klarar 70 kg. Att köpa ett till identiskt med det du har och montera bredvid kan vara en lösning för att få mer lyfthjälp av fjädrarna. På min andra segelbåt har jag en 4 hk 4-takt som kanske väger 30 eller däromkring, den hänger på ett enkelfäste och där räcker det gott till. På min tredje båt har jag en Yanmar på några hundra kilo, den rubbar jag inte alls. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 6 Juli , 2015 Vi löste det i går genom att köpa en 1-cylindrig motor på 5hk i stället för den 6hk 2-cyl som satt där. Nu fungerar det utmärkt och dessutom en sprillans motor. Snabbt och enkelt fixat i Trosa gästhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser