FjordPelle 0 Postad 4 Juli , 2015 Har en B30 som gått 80h sedan en total och mycket nogsam renovering. Första turerna i år kändes rätt ok, men nu känns den otroligt trög. Motorn är väl knappast känd för att vara rapp och alert, men den har tidigare funkat bra och haft ett hyggligt moment. Men nu får lilla frugan t.ex. knalla fram till förarplatsen för att vi ska ha en chans att få upp den i planing (har aldrig hänt innan!).1) Igår justerade jag alla ventiler (0,50-0,55 spann) enligt handboken. Där står att jag först ska justera hälften av ventilerna när 1:ans cylinder står i tändläge. Sedan resten av ventilerna när 4:ans (tror jag det var) cylinder står rätt. Vevaxeln roterar väl två varv per tändning - hur vet jag att jag gör inställningen i rätt del av rotationsfasen?2) Jag har justerat trippelförgasarna (Solex) avseende gaspådrag och luft-/bensin-nippeln enl motorhandboken. Dock har jag inte vakumkollat att alla tre förgasarna ligger på samma tryck. Har någon ett tips på hur detta skulle kunna utföras? (tips om tillbehör för utförande mottages tacksamt!). Om de nu inte skulle ha samma tryck, hur/vad gör jag då för att justera detta?3) Jag har bytt till elektronisk tändning. Vevaxeln ställer jag in med ett stroboskop till 28 grader. Motorn går bra upp till 4300 varv, men drar jag gasen i botten efter det så blurrar den bara till och tappar varvtal. Sannolikt blir det för mycket bensin (för lite luft) från förgasarna. Hur ska jag komma åt detta problem? Om inte motorn kan varva upp till max (c:a 5000 varv) så är väl det ett tecken på att motorn inte är rätt injusterad?4) När jag tar loss tändstiften (efter att motorn stått kall i ett dygn) så luktar det väldigt mycket bensin från dem. Är det normalt?5) Jag har en Fjord 21 DC och båten drar dokumenterat 1,64 lit/dist. Då kör jag kanske 20% på 1500-2000 varvs-fart. Är detta rimligt utifrån era erfarenheter?Tack på förhand!//Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Juli , 2015 (redigerade) Där står att jag först ska justera hälften av ventilerna när 1:ans cylinder står i tändläge. Sedan resten av ventilerna när 4:ans (tror jag det var) cylinder står rätt. Detta gäller nog för en 4-cylindrig motor, men normalt inte för en 6:a. Detta tror jag är en mer korrekt beskrivning knyckt härifrån: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3350-justera-ventilerna-b30/ - Ställ motorn så att ventilerna för 6:e cylindern "vippar" dvs utloppsventilen stänger och inloppsventilen börjar öppna. Justera ventilspelet för 1:ans ventiler.- När 2:ans ventiler "vippar", justera 5:ans ventiler- När 4:ans ventiler "vippar", justera 3:ans ventiler- När 1:ans ventiler "vippar", justera 6:ans ventiler- När 5:ans ventiler "vippar", justera 2:ans ventiler- När 3:ans ventiler "vippar", justera 4:ans ventilerManualen hittade jag hos Tessier, Section2Engine-2.pdf Vippar = in och utblåsventilen "möts", en stänger, den andra öppnar. Notera att det blir kan fel om vipporna har slitspår efter ventilskaften. Använd i så fall ett smalt bladmått. Vevaxeln roterar väl två varv per tändning. Det stämmer för alla 4-taktare. Redigerad 4 Juli , 2015 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 Juli , 2015 Att synkronisera förgasarna med vakuumklockor är inte nödvändigt och går heller inte eftersom det sitter en kanal i insugningsröret mellan alla förgasarna som jämnar ut mindre skillnader. Det räcker med den synkronisering som beskrivs i handboken. Tändningen står på 28 grader vid 2000varv och 12grader vid 900varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 4 Juli , 2015 Hej Jag hade samma problem förra sommaren. I höstas konstaterade jag att kompet på 6ans cylinder var sketna 4,6. Lärde mig från Youtube att justera ventilspelet och fick upp kompet till det dubbla på 6an. I våras helrenoverade jag själv mina förgasare (otroligt skitiga invändigt) efter instruktioner på Youtube. Sedan satte jag dit 123ignition. Motorn gick sedan som en dröm. Ända tills två nya fel utan samband med det tidigare satte stopp för båtsommaren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 Juli , 2015 Där står att jag först ska justera hälften av ventilerna när 1:ans cylinder står i tändläge. Sedan resten av ventilerna när 4:ans (tror jag det var) cylinder står rätt. Detta gäller nog för en 4-cylindrig motor, men normalt inte för en 6:a. Detta tror jag är en mer korrekt beskrivning knyckt härifrån: http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3350-justera-ventilerna-b30/ - Ställ motorn så att ventilerna för 6:e cylindern "vippar" dvs utloppsventilen stänger och inloppsventilen börjar öppna. Justera ventilspelet för 1:ans ventiler. - När 2:ans ventiler "vippar", justera 5:ans ventiler - När 4:ans ventiler "vippar", justera 3:ans ventiler - När 1:ans ventiler "vippar", justera 6:ans ventiler - När 5:ans ventiler "vippar", justera 2:ans ventiler - När 3:ans ventiler "vippar", justera 4:ans ventiler Manualen hittade jag hos Tessier, Section2Engine-2.pdf Vippar = in och utblåsventilen "möts", en stänger, den andra öppnar. Notera att det blir kan fel om vipporna har slitspår efter ventilskaften. Använd i så fall ett smalt bladmått. Vevaxeln roterar väl två varv per tändning. Det stämmer för alla 4-taktare. En helt korrekt beskrivning av ventiljustering, vill bara tilläga att det ska kännas som ett "sug" i bladmåttet när man drar i det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Juli , 2015 Jag kan inte justera motorer... Men jag har haft tre st varianter på ditt skrov. Tvåtusen varv är ingen bra fart kan jag säga, motorn drar mer i det varvtalet än när du planat upp! Ska du köra saktare än planing är det krypfart som gäller. Det är ett brett och tungt skrov och i farterna 7-11 knop drar den multum med soppa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser