paicapo 0 Postad 3 Juli , 2015 min volvo penta startar ibland inte utan att jag lägger i neutral samt ger full gas. Samtliga gånger detta har hänt är efter en kort eller lång tur med båten där jag stängt av tändningen för att kort därpå 1-15 min starta igen tex vid tankning, den startar alltid normalt när den legat i hamn över natten. någon som har nån ide?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 4 Juli , 2015 Jag hade samma problem med min motor, den var även väldigt besvärlig kall. I mitt fall var motorn trött. Jag bytte alla tänddelar, det blev något bättre, sen renoverade jag förgasaren, blev lite bättre, men det blev aldrig riktigt bra. Sen skar motorn och jag satte i en ny och nu startar den på första slaget med startmotorn, kall och varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 4 Juli , 2015 När man ger full gas, när man startar motorn, stängs bränsleinsprutningen av. Detta för motorn ska vädras ut, om den blivit sur. Därför kan man tro att det är någon ventil som läcker, så att det ligger bensin i insuget, om den är svårstartad varm. Om det är TBI- insprutning du har, bör du se om det är någon insprutare som läcker, om du tar bort flamdämparen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 4 Juli , 2015 När man ger full gas, när man startar motorn, stängs bränsleinsprutningen av. Detta för motorn ska vädras ut, om den blivit sur. Därför kan man tro att det är någon ventil som läcker, så att det ligger bensin i insuget, om den är svårstartad varm. Om det är TBI- insprutning du har, bör du se om det är någon insprutare som läcker, om du tar bort flamdämparen. Hade en fundering att det kan vara vapor lock i bränsle railen, det verkar som att problemet inte uppstår om jag låter motorn kylas ner genom att puttra på tomgång ett tag eller kör fläkten ett efter man stängt av motorn, fenomenet började efter att jag tokisolerat motorumet med biltemas bullerdämpning, kan va så att motorn behåller värmen längre efter avstängning, vad tror du om ovan? Vad är ett tbi insprut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 4 Juli , 2015 Pröva att ha motorluckan öppen efter körning för att se om problemet minskar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 4 Juli , 2015 Pröva att ha motorluckan öppen efter körning för att se om problemet minskar? nu när jag kom hem från grinda, körde väl en 30kn i snitt hela vägen till nacka så dör motorn när jag drar ner på tomgång för att ordna fenders innan jag ska lägga till, känns som problemet blir värre, verkar vara bränslerelaterat, fan va mycket problem det är med denna motor!! grej efter grej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 5 Juli , 2015 får börja med att kolla insprutet, verkar ju vara vanligt med motorproblem här på forumet:-) ingen annan som har nån ide?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 5 Juli , 2015 (redigerade) nån som vet om man kan använda biltemas bränsletrycksmätare till att mäta trycket på railen? Och hur kommer man fram till vilken eller vilka insprutare som läcker? då det börjar känns troligt att detta är problemet. ska ut till nåtarö och campa om en vecka...blir kanske bilen ditt istället....:-( evigt tacksam för svar på detta inlägg. Redigerad 5 Juli , 2015 av paicapo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 7 Juli , 2015 Har nu varit nere och kikat på båten och kollat regulatorn osv, motorn fungerar normalt dvs blir inte sur när jag kör med motorlocket uppe, provade detta i ca 1 timme med på och avstängningar och allt funkade bra, mina problem ovan verkade börja när jag klädde en stor del av motorummet med biltemas bullermatta, den tjockaste, kan det vara så att det blir så varmt i motorrummet och därmed även insugsluften in i motorn att ecu:n kompenserar detta med att köra på mer bensin?? det verkar defenitivt ha att göra med värme motorummet, några av bullerplattorna va även milt brända på foliet så det verkat ha varit ganska hett därnere, förslag nån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 9 Juli , 2015 kom igen nu!!! ingen som har några motorkunskaper och dela med sig av här på¨forumet??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 9 Juli , 2015 Kan tyvärr inget om denna motor, men skriv o fråga på boatlife.se där det hänger V8 gurus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paicapo 0 Postad 9 Juli , 2015 Kan tyvärr inget om denna motor, men skriv o fråga på boatlife.se där det hänger V8 gurus. tack för hjälpen, kollar boatlife.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monticello 14 Postad 10 Juli , 2015 Generellt om man har gjort ett jobb med något oavsett vad och funktion har försämrats efter jobbet. Försök återställa till tidigare stadium. I ditt exempel, Kör med motorlucka öppen. Ingen förändring, ja då är det något annat knas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser