Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Jan

Upp- eller nertiltad motor

Rekommendera Poster

Gäst Jan

Tycker ni att man ska ha utombordaren upp- eller nertiltad i vattnet när båten ligger vid kaj? Man ser ju båda varianterna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jan, JAG tycker att om man har motorn i en sötvattensjö utan något extremt rikt växtliv så kan man väl lika gärna ha motorn nertiltad. I synnerhet om man har motorn och båten liggandes i vattnet under den kallare tiden av säsongen. Men har du i saltvatten så är ju bra att fälla upp den så att du slipper onödig beväxning. Det där är väl de enda anledningarna jag kan se till att tilta upp/ner motorn vid kajen. Om du inte tycker att något av alternativen (upp/ner) är mycket snyggare än det andra ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på vart man ligger, är det på västkusten rekomenderas upptiltat med tanke på alla havstulpaner som annars snabbt sätter sig på motorn...annars en smaksak, om det inte är så att det försvårar för andra båtar att ex.vis lägga till.... Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nertiltad motor är utsatt både för korrosion och beväxning. Är propellern rostfri är det extra viktigt då den är en stor katodyta. Det enda negativa med att ha upptiltad motor är att impellern åldras lite fortare. (Torkar ur i värmen under sommaren.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Stockholms inre skärgård och kör båt året runt. Jag har alltid alla motorer nertiltade. Som någon skrev är det viktigt den kalla årstiden. Vid minusgrader går det inte att köra en motor som varit upptiltad. På nertiltade motorer växer det en del och det påverkar farten och bränsleförbrukningen väldigt mycket. Speciellt viktigt är det att propellern är ren. Därför tar jag några gånger per år och rengör allt under vattenlinjen med en scotch brite. - Janne -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat att dra en svart sopsäck äver drevet eller nederdelen på utombordaren? Har inte testat själv men fick ett tips av en bryggranne. Han påstår att om man tiltar upp drevet, drar över en sopsäck som man sedan binder ihop och och sänker ner det igen och låter sitta på i ca en vecka. Bristen på ljus skall tydligen göra att all växtlighet och havstulpaner dör och och bokstavligen ramlar av. Kan vara värt att testa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drev bör vara helt nertiltade. Då är knut- och avgasbälgar obelastade. Plastpåse kring drev fungerar säkert om man vill pyssla med det. Marinen har under många år hängt pressar längs skrovet på sina ubåtar för att hindra beväxning och det fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt den lokale båtmotormekanikern, så ska det vara nedtiltat. Framför allt beroende på att impellern torkar ut vid solsken. kan tydligen bli rejält varmt när solen ligger på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den lokala båtmekanikern här i trakten instämmer. Dessutom fungerar inte offeranoden om den hänger i luften, och blött blir det ju även om drev/motor är upptiltade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...