Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
djungel-Jim

Nimbus 22 DC vs Formula 242 vs?

Rekommendera Poster

Hej! Jag håller på och spanar efter ny båt och har lite snöat in mig på daycruisers..

Vad jag söker är i första hand båtar som tar sjö bra, kunna sova två vuxna plus ett barn någon dag eller två samt kunna toppa sisådär 40 knop åtminstone och kosta 150-200k

Jag har spanat mycket på smuggler 24 men insett att jag tycker de är lite väl spartanska i inredningen.

Numera gäller då främst Nimbus 22 DC samt Formula 242 ls/ss och där skulle jag gärna höra från er om någon har fördelar/nackdelar mellan dessa?

Kanske finns någon annan båt jag borde titta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte motorbåtar så bra... blir mest omkörd... fast ser ju hur de rör sig i sjön?

( varmt idag! Har krupit upp i skuggan av ett träd med en kall öl... Ahhhh )

Spontant, tror det oftast sitter större motorer i en Formula än i en Nimbus.

Men Nimbus är nog lättare att sälja när du inser att den är ett snäpp för liten?

Jag ser också att de båtar utomskärs som går bra i sjön är lite längre.

Du har inte funderat på att gå upp i storlek. Fåtal köpare dvs kostar ungefär samma pengar? Drar mer såklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Formulan är längre o går bättre i sjön men Nimbusen går också bra, En Nimbus marchar 20-25 knop och gör inga 40 knop så ska du åka fort är formulan bättre.

Bägge är relativt dåliga när man har småbarn då man måste klättra runt på den smala relingslisten eller över rutan när man ska i o ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...