Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Lajnus

Coelan eller Owatrol D2 på teakdäck

Rekommendera Poster

Tidigare ägare har lagt om teakdäcket med en nåtmassa som är väldigt hård. Detta gjordes för 6-7 år sedan. Jag förstår inte hur de tänkte med valet av nåtmassa. Den är i det närmaste hård som sten. Någon som sett något liknande tidigare?

 

Hursom så har det givetvis uppstått små knappt synbara sprickor mellan nåt och trä på ett flertal ställen. Det bästa vore väl att antingen riva upp allt och göra om alternativt fräsa ur nåten och nåta om. Men det blir ett alldeles för omfattande jobb.

 

Har bättrat på nåten och försökt täcka igen gliporna så gott det går med vanlig nåtmassa som en tillfällig lösning. Funderar på att behandla hela däcket antingen med Owatrol eller Coelan istället. Åsikter om det? Känns helt fel att förstöra den fina grå teaken med fernissa men kan inte se någon bättre/rimlig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sett träbåtar med Coelan. Täcker fint. Blir tätt. Och väldigt halt när det regnat... Väldigt!

 

Så att lacka ger täthet - om det var ditt problem?

För om du någonsin ska sälja vet jag inte vad potentiella köpare säger med lackat däck? Förstört anser en del?

Men du kanske har en skuta där det passar!

 

Min åsikt är att du skjuter upp en renovering med att lacka däcket.

Ska du sedan renovera någon gång blir det dubbelt så mycket slipjobb...

 

Owatrol gör ingen som helst nytta mot ev läckage.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmmm  täta genom att lacka, oberoende av vad som används kommer inte att funka.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmmm täta genom att lacka, oberoende av vad som används kommer inte att funka.

 

Kalle

Varför inte? Om man använder en lack som är flexibel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmmmmmmmm täta genom att lacka, oberoende av vad som används kommer inte att funka.

 

Kalle

Varför inte? Om man använder en lack som är flexibel.
För att rörelserna är för stora för att en lack ska kunna hantera dessa över en nåt.

(f'låt att jag la mig i). Tror omnåtning är det som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K men har sett att coelan faktiskt verkar funka (sett på träbåtar som säkert rör sig lite)

 

Men som sagt, detta skapar mer arbete då någon ska renovera. Jag köper nog inte en lackad båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det funkar utmärkt om man börjar med frisk och spänstig nåt; inte som ett undermedel att fusklaga med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på Youtube en kille som fräste ner sig en bit i spåret med en Dremel monterad i en fräs-liknande ställning. Men du måste ha ett stöd monterat för varenda spår? Tar tid.

 

Har du lackat tar det ännu längre tid. Då ska du slipa hela däcket. Nåta om och sedan slipa igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på Youtube en kille som fräste ner sig en bit i spåret med en Dremel monterad i en fräs-liknande ställning. Men du måste ha ett stöd monterat för varenda spår? Tar tid.

 

Har du lackat tar det ännu längre tid. Då ska du slipa hela däcket. Nåta om och sedan slipa igen?

Tror ditt däck är limmat med epoxy och nåten är färgad epoxy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Kör vidare på min temporära bättringsnåtning och får fundera på vidare åtgärder i höst.

 

Tror ditt däck är limmat med epoxy och nåten är färgad epoxy

Varför väljer man att lägga ett teakdäck med epoxy? Låter otroligt dumt i mina öron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland gör man det för att det gör att trät och underliggande material skall röra sig till sammans

Och trät skruvas i regel ej såvida inte kunden begär detta

Tack för alla svar! Kör vidare på min temporära bättringsnåtning och får fundera på vidare åtgärder i höst.
 

Tror ditt däck är limmat med epoxy och nåten är färgad epoxy


Varför väljer man att lägga ett teakdäck med epoxy? Låter otroligt dumt i mina öron.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs (och det är min egen erfarenhet) "att det dyraste sättet att förstöra ett bra däck, är att lägga teak på det".

 

Har du nu sån tur att ditt teakdäck är limmat med epoxy, så skall du väl inte förstöra det genom att lacka teaken!?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok men vad är ert recept isf för att täta de <0.5 mm sprickor som börjar uppträda mellan "nåt" och trä?

 

Däcket är limmat, inga skruvar som riskerar börja läcka så det är ju bra iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du märkt några tendenser till släpp som motiveras att de tätas!?

 

Ligger teakdäcket i epoxy eller nån annan massa!?

 

Har det gamla  teakdäcket tidigare varit skruvat!?

 

Hur är de gamla skruvhålen tätade!?

 

Eller är det bara en utseendefråga!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du märkt några tendenser till släpp som motiveras att de tätas!?

 

Ligger teakdäcket i epoxy eller nån annan massa!?

 

Har det gamla teakdäcket tidigare varit skruvat!?

 

Hur är de gamla skruvhålen tätade!?

 

Eller är det bara en utseendefråga!?

Ja det smiter in lite vatten på två ställen när det regnar. Gliporna syns bara om man kollar riktigt nära så för utseendet spelar det ingen roll. Har smetat i ny nåtmassa på alla ställen det finns glipor så nu håller det förhoppningsvis tätt tills vidare iaf.

 

Skulle gissa att det är lagt i epoxy på plywood men vet inte säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt.

 

När jag kikade på en annan och större båt fär några år sen, tittade jag bl.a.på en Colin Archer i betong. Den hade ett teakdäck lagt på plyfa.

 

Jag hade en gång en plast båt, med segel och ruff och köl - och teakdäck. Teakdäcket hade sett sina "bästa dagar". Jag rev av skiten, slipade rent plastdäcket under. La på ett par lager glasfibermatta, slipade av och spacklade och la på ett nytt halkskyddsmöster i gelcoat och "blästersand". Det blev bra - i jämförelse med - och var fint de 10 åren jag hade kvar båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Vindö 22. Grejen är att teakdäcket är omlagt för bara ca 7 år sen och bortsett från de små sprickorna är det väldigt fint. Vilket också var en av anledningarna till att jag köpte båten.

 

Har bara haft den ett par månader och börjar redan inse att jag kanske inte är någon teakdäckskille trots allt.. :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det klarna lite.

Om det är som Tallatha gissar är ribborna lagda och fogade med epoxy, och inte skruvat. Om det är lagt i epoxy är det tätt, dvs det underliggande epoxylimlagret hindrar mot vatteninträngning i själva däckskonstruktionen. Rätt fiffigt. Vill du då täta de små sprickorna, ta en liten spruta och fyll den med lite oförtjockad epoxy, fyll sprickan, slipa sedan lätt.

 

Har du ett skruvat däck med nåtmassa har du ett bekymmer, läs mer om det ovan. Du kan fusklaga genom att slipa ur och nåta i de dåliga delarna.

 

Att lacka eller lägga massa på däcket kommer göra det skithalt! Att gå fram på fördäck för att t ex ta ner förseglet efter det har stänkt efter en lite skvimpig segling kommer med stor sannolikhet att leda till personskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl inget vackrare än ett lackat teakdäck?

I mina ögon ser ett vitnat teakdäck ovårdat och hemskt ut, men, som vanligt, sitter skönheten i betraktarens ögon.

Mitt däck är lackat med Respect Top coat Nr 2, köpt från Dogger, och har aldrig upplevts som halt, vilket också har varit orsaken till att jag aldrig bytt måke på lacket/oljan/fernissan.

Detta bara som information, inte uppmaning att göra når förhastat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...