Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Allegro33

oljepåfyllning backslag md11c

Rekommendera Poster

Hej, tänkte jag skulle skippa volvo-service gubbarna i år :) vart fyller jag på olja till backslaget, ser en bult som ser törstig ut men är osäker eftersom vattenkylningen går in där. Och hur många impellers har en md11c? Jag har bytt en men den ser ut att bara kyla backslaget! ? Eller är det samma till motorn?

post-102191-0-13004700-1435917196_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljestickan till backslaget sitter under växelarmen där vajern är fäst. Om du lägger i växeln, har glömt vilken, så kommer du åt stickan. Den sitter i en mässingsplugg med 24mm nyckelvidd. Tidiga backslag har en mindre lettrad oljesticka, och separat påfyllningsplugg. När du kollar oljan, ska du inte skruva i stickan, utan bara lägga den mot hålet. Den röda grejen på bilden är reduktionsväxeln. Den ser ut att ha blivit bytt någon gång, då den inte är målad grön. Förmodligen har den frusit sönder någon gång. När man konserverar inför vintern är det viktigt att man lossar slangen till bottenintaget, och kopplar på glykolblandningen där. Många gör fel och missar att frostskydda backslaget. det är förmodligen det som har hänt någon gång. Det finns bara en impeller på motorn, om man inte har en väldigt gammal färskvattenkylning med dubbelpump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mässings bulten på reduktionsväxeln är alltså inte där man fyller på olja? Utan den gröna delen mot motorn?  går det bra att fylla med vanlig motorolja 10-40 eller vad jag nu har.  Bara en impeller, låter bra då har jag inte missat något :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara motorolja i backslaget. Pluggen på reduktionsväxeln sitter i kylmanteln, så där innanför är det vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var min känsla också ( Att där är det vatten :)   ) .. ska leta imorgon, nu är det för varm för att krypa omkring där nere...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...