Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Olleman82

Vilken båt sover man egentligen bekvämt i?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter ett par helt fantastiska dagar ute med vår nya Flipper 700 i Vänern har jag ändå konstaterat att jag som 1,90 lång tillsammans med en tvååring samt min fru inte sover speciellt bekvämt i båten. Dynorna är tunna - detta avhjälpes ju rätt enkelt men hela grejen med en v-koj verkar inte passa mig, känner mig instängd och liggandes i en vinkel hur jag än gör.

 

Så, vilka båtar sover en längre man som behöver lite svängutrymme egentligen bra i? Jag tänker på kojerna i midkabin på jänkarbåtarna på 24-28 fot. Den kojen verkar ju vara rejäl, är det bättre i dessa? Vad säger ni andra långa karlar som behöver lite plats!?

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är 1.87 lång och sover gott i midkabinen i min Regal. Den är ca 2m lång, bredden kommer jag inte ihåg men både jag och sambon får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv 1,92 och väger alldeles för mycket.

 

Har haft båtar mellan 20 till 32 fot. Visserligen då segelbåtar. Det enda jag har haft ont av är när madrasserna är tunna och/eller dåliga. 

 

I min nuvarande motorseglare fixade jag tillfälliga madrasser (risk för att de blir permanenta under min tid) Köpte ganska skapliga madrasser på Jytsk och skar till dem och sydde till det befintliga överdraget. Sommartid har vi ju alltid förpiken bäddad ändå. Kojerna, som ju i förpiken nästan går ihop i intet i fören är i min båt 2,05. Detta mätt i centrumlinjen. De blir ju lite längre eftersom kojen följer skrovet. En viss betydelse har ju bredden. Båten är 3,05 bred.

 

Madrasserna är väl lite mjuka om man ser till rekommendationerna, men för mig fungerar det bra. Hade en liten fundering på att lägga ett liggunderlag över själva madrassen inne i överdraget, men får se hur jag gör.

 

Det finns väl ingenstans som man sover så gott som i båten - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är lång; skaffa en båt med salongskoj som fortsätter med en stickkoj. Vanlig lösning på segelbåtar. Då har du nära fyra meter koj att sträcka ut dig på. Måste finnas liknande på motorbåtar, eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kraven ökar på sjön helt enkelt, mer utrymme och bättre madrass? Förpiken blir barnkojen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mörklagt i båten när ni ska sova? Solljus i båten gör att man (jag) sover riktigt dåligt, bädden blir hård och obekväm, det blir för varmt etc. Alla dessa problem har jag löst med bra mörkläggning. Två tillklippta gamla mörkläggningsgardiner och några stumpar självhäftande kardborrband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kraven ökar på sjön helt enkelt, mer utrymme och bättre madrass? Förpiken blir barnkojen?

 

Är det inte tvärt om!?

 

Förutom seglare har jag varit scout och scoutledare. Det finns väl inget ställe, förutom båten, som man sover så gott som i  ett vindksydd med ett tunt liggunderlag på marken.

 

Kommer ihåg en gång jag var ute med min patrull på en padellhelg. På lägerområdet där vi hade våra kanoter fanns förutom ett timrat vindskydd, en förrådsbo med en kamin. En av killarna i patrullen var mycket bestämd. Vi skulle sova i boden. Jag tror aldrig jag har frusit så mycket som den natten - kanske mycket tack vare att vi eldade i kaminen.

 

Killen ifråga hade alltid en väldigt tuff attityd, men på morgonen när vi stod upp var han  ganska spak. Vi stack ut och paddlade och hade en fin helg i Kornsjöarnas paddlingsvatten. I vårt vinskydd som vi slog upp på ett par ställen hade vi det varmt och gott, med en nying (eld) som brann sakta hela natten.

 

På väg hem paddlade "vår tuffing" framme i samma kanadensare som Smoegen, här på MG. Strax före lägerplatsen, där vi skulle lägga upp kanadensarna finns en fors, med en fallhöjd på ett par tre meter. Forsen har jag för mig dessutom går i båge.

 

Smoegen, som nog var lite trött på att höra på scouten ifråga som hela tiden talade om allt han gjort och hur duktig han var, styrde in i forsen. Vi andra tog kanoterna på land och bar dem förbi forsen. Det blev ett skriande utan lika från den ena av forsrännarna. Det blev inte så mycket skryt mer på resten av hemfärden.

 

Smoegen hade paddlat i den forsen många gånger.

 

Jag tror bestämt att man sover mycket bättre under såna förhållanden som är lite utöver det vanliga.

 

Eller är vi så olika som människor!?

 

Får väl  ta Karin Boye till stöd för min tes.  ;)

 

Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Den bästa dagen är en dag av törst.

 

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

 

Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.

 

På ställen, där man sover blott en gång,

blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

 

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror kraven ökar på sjön helt enkelt, mer utrymme och bättre madrass? Förpiken blir barnkojen?

 

Är det inte tvärt om!?

 

Förutom seglare har jag varit scout och scoutledare. Det finns väl inget ställe, förutom båten, som man sover så gott som i  ett vindksydd med ett tunt liggunderlag på marken.

 

Kommer ihåg en gång jag var ute med min patrull på en padellhelg. På lägerområdet där vi hade våra kanoter fanns förutom ett timrat vindskydd, en förrådsbo med en kamin. En av killarna i patrullen var mycket bestämd. Vi skulle sova i boden. Jag tror aldrig jag har frusit så mycket som den natten - kanske mycket tack vare att vi eldade i kaminen.

 

Killen ifråga hade alltid en väldigt tuff attityd, men på morgonen när vi stod upp var han  ganska spak. Vi stack ut och paddlade och hade en fin helg i Kornsjöarnas paddlingsvatten. I vårt vinskydd som vi slog upp på ett par ställen hade vi det varmt och gott, med en nying (eld) som brann sakta hela natten.

 

På väg hem paddlade "vår tuffing" framme i samma kanadensare som Smoegen, här på MG. Strax före lägerplatsen, där vi skulle lägga upp kanadensarna finns en fors, med en fallhöjd på ett par tre meter. Forsen har jag för mig dessutom går i båge.

 

Smoegen, som nog var lite trött på att höra på scouten ifråga som hela tiden talade om allt han gjort och hur duktig han var, styrde in i forsen. Vi andra tog kanoterna på land och bar dem förbi forsen. Det blev ett skriande utan lika från den ena av forsrännarna. Det blev inte så mycket skryt mer på resten av hemfärden.

 

Smoegen hade paddlat i den forsen många gånger.

 

Jag tror bestämt att man sover mycket bättre under såna förhållanden som är lite utöver det vanliga.

 

Eller är vi så olika som människor!?

 

Får väl  ta Karin Boye till stöd för min tes.  ;)

 

Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Den bästa dagen är en dag av törst.

 

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

 

Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.

 

På ställen, där man sover blott en gång,

blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

 

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa med någon extra madrass och se hur det blir, kan inte riktigt sätta fingret på vad problemet är. Vi har hyffsat mörkt i förpiken ändå tycker jag.

 

Mer och mer som talar för jänkarbåtarna för min del. Förutom de spartanska köken med oftast bara en kokplatta och så förbrukningen såklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så enigThallatha man sover aldrig så gott som i en båt. (i ett tält på blåbärsris är nästan men bara nästan lika bra)

 

Det kluckar så gött o gungar så fint. Själv har jag i veckan gått ned o tagit en lur i båten bara för att få sova så skönt som möjligt.

När det gäller tunna dynor är mitt tipsa att lägga ett liggunderlag - inte över men - under dynorna. Då slår du inte igenom, Tänk på att du bara behöver liggunderlag under den del där överkroppen ligger, alltså ca 120 cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa med någon extra madrass och se hur det blir, kan inte riktigt sätta fingret på vad problemet är. Vi har hyffsat mörkt i förpiken ändå tycker jag.

 

Mer och mer som talar för jänkarbåtarna för min del. Förutom de spartanska köken med oftast bara en kokplatta och så förbrukningen såklart...

 

Det är klart om du absolut vill ha en "Jänkarbåt" så kommer du aldrig att sova bra i den båten du har. Det spelar ingen roll hur dyra madrasser du köper.  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska testa med någon extra madrass och se hur det blir, kan inte riktigt sätta fingret på vad problemet är. Vi har hyffsat mörkt i förpiken ändå tycker jag.

 

Mer och mer som talar för jänkarbåtarna för min del. Förutom de spartanska köken med oftast bara en kokplatta och så förbrukningen såklart...

 

Det är klart om du absolut vill ha en "Jänkarbåt" så kommer du aldrig att sova bra i den båten du har. Det spelar ingen roll hur dyra madrasser du köper.  :blink:

 

så sant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nakdel med amerikanska båtar är att dom inte är gjorda för att bo/ sova i finns inga stuvutrymmen i dom nästan..

Hade en Four winns 245 vista förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska testa med någon extra madrass och se hur det blir, kan inte riktigt sätta fingret på vad problemet är. Vi har hyffsat mörkt i förpiken ändå tycker jag.

 

Mer och mer som talar för jänkarbåtarna för min del. Förutom de spartanska köken med oftast bara en kokplatta och så förbrukningen såklart...

 

Det är klart om du absolut vill ha en "Jänkarbåt" så kommer du aldrig att sova bra i den båten du har. Det spelar ingen roll hur dyra madrasser du köper.  :blink:

 

så sant...

 

 

I en "Jänkarbåt" sover man aldrig bra med tanke på vad ett sådant ägande innebär. Det är ju inte direkt längden på kojerna och tjockleken på madrasserna som får en att sova dåligt i en dylik båt. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så enigThallatha man sover aldrig så gott som i en båt. (i ett tält på blåbärsris är nästan men bara nästan lika bra)

 

Det kluckar så gött o gungar så fint. Själv har jag i veckan gått ned o tagit en lur i båten bara för att få sova så skönt som möjligt.

När det gäller tunna dynor är mitt tipsa att lägga ett liggunderlag - inte över men - under dynorna. Då slår du inte igenom, Tänk på att du bara behöver liggunderlag under den del där överkroppen ligger, alltså ca 120 cm

 

Det där med att sova gott i en båt är väl ett välkänt fenomen.

 

Hade en arbetskompis som var mycket båtintresserad. Sen att han hamnat ganska snett i livet är ju en annan sak - det finns ju många människor, som inte förstått hur en riktig båt skall se ut. Kompisen hade först en Albin 25 och efter en fruktansvärt många år bytte han till en Westfjord. (egentligen helt obegripligt)

 

Med skit samma. Han var så intreserad av jobbet, att han alltid hade jobbartelefonen på sig och alltid svarade även när han var ledig. Detta på gott och ont. Att, som arbetsledare, ha såna killar i sitt team är i det närmaste en guldgruva.

 

Det var nåt privat jag ville fråga arbetskompisen om på hans lediga tid, så jag ringde på jobbartelefonen. Kompisen brukade alltid svara snabbt, men denna dröjde det en evighet innan en mycket sömndrucken man svarade.

 

Jag var ju tvungen att fråga vad han gjorde; "Jag gick ner i båten och skulle fixa med nå, la mig på kojen och somnade" Känner faktiskt själv igen det där.

 

Det där med liggunderlag på kojmadrassen.

 

Jag tror det är tvärt om.

 

Ett liggunderlag ovanpå hindrar en lite för mjuk madrass att tryckas ihop så mycket att man slår i kojbotten. Mina standardskumgummimadrasser är en aning mjukare än rekommenderat för båtmadrasser. (25 nånting i stället för 35) De var ju avsedda som ett rent provisorium, för att det var så långt framskridet på sommaren när renoveringen av förpiken var klar, att det inte var lönt att beställa nya madrasser till den sommaren.

 

De gamla madrasserna var mycket tunna och helt slut i skumgummit.

 

Fast för min del hade det inte skadat om madrasserna var en aning hårdare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade mycket tunna madrasser i båten när den va inköpt ,låg en gång å hade mycket ont i kroppen ,då vart det en tur till jysk ,12 cm madrass å 8 cm madrass inköptes ,nu sover man bättre i båten än hemma ,20 cm tjock sover man gott på :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt som så att man likt i sängen har en mjuk bäddmadrass överst o så den styvare fjäringen i botten så det liksom blir styvare ju mer man tynger... Men jag kan ha fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt som så att man likt i sängen har en mjuk bäddmadrass överst o så den styvare fjäringen i botten så det liksom blir styvare ju mer man tynger... Men jag kan ha fel

 

Det finns väl inget rätt eller fel i det här sammanhanget.

 

Möjligtvis har man olika erfarenheter :)  och kroppsbyggnad  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade mycket tunna madrasser i båten när den va inköpt ,låg en gång å hade mycket ont i kroppen ,då vart det en tur till jysk ,12 cm madrass å 8 cm madrass inköptes ,nu sover man bättre i båten än hemma ,20 cm tjock sover man gott på :D

 

Madrassen som var med när jag köpte båten var ca 7 cm. Dessutom var skumgummit helt slut.

 

Efter renoveringen la jag på ett ventilerat madrassunderlgg - för kondensen - och en 12 cm madrass från Jydsk.

 

I renoveringen ingick också att jag isolerade hela förpiken och på det sättet sänkte "taket" 17 mm.

 

Tillgängligt utrymme mellan överkant madrass och förpikens "tak" minskade alltså med ca 8 cm.

 

Att tex minska det ytterligare 8 cm hade nog inte varit bra i min båt. Det är lågt "i tak" som det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I en Skilsö 23 sover åtminstone jag väldigt gott. Om sedan sonen, som fått en durkplats under ovanliggande ordinarie koj, sover lika djupt är väl oklart.

 

http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=455

 

Men med tre barn och hustrun ombord - och ingen som vill ligga ensam ute under kapellet är det inte mycket att be för.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

post-67245-0-86866200-1437385806_thumb.jpg

Badankan har rätt rymlig bädd i fören 1.80 bred och  2 meter lång samt ytterligare lite extra längd på styrbordssidan.  Med de stora fönstren och den väl tilltagna höjden till taket så känns bäddplatsen mycket luftig, en enklare extra bäddplast finns även att göra längs styrbordssidan akteröver.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Akterhytten i vår Storebro 31; med sina tjocka härliga madrasser i fullängdskojerna. Magiskt, ombonat, tryggt och bara sååå underbaaart.

 

Just love it!

post-102122-0-05461500-1437395085_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på den diametrala frågan: Vilken båt sover man sämst i?

 

Den båt som inte har bra ankarfäste.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad diskussion det blev!

 

Nu har vi varit ute i 8 nätter och kört Säffle kanal och man sover onekligen bätre för varje natt som går och liggunderlag _under_ ordinarie madrass gjorde också gott. Däremot får man ju mindervärdeskomplex när man alla gånger utan 1 alltid är minsta båt i hamnarna. Att leva och bo på flippern i 8 nätter med nästan all matlagning ombord har varit en ren fröjd, Riktig toalett med ståhöjd samt dusch hade varit trevligt men annars saknade vi inte mycket - förutom viss sovkomfort då.Ruffen i Storebron ser ju fantastiskt ut men så stor båt är det nog inte tal om närmsta tiden i alla fall.

 

Vi passade också på att titta in i lite andra båtar under trippen. Flipper 717 och ett par jänkare. Alla som ägde jänkarna tyckte det var fantastiskt med stuvutrymmen men då var det 26 fot och uppåt. Flippern är trevlig med sin stickkoj men utrymmet vid soffan och det obefintliga ryggstödet när man äter gör planlösningen i vår gamla flipper 700 till en rätt trevlig upplevelse trots måtten...man kan ju dessutom laga mat är man kör vilket ibland är en fördel med småbarn!

 

Lite off topic där kanske men man går ju alltid i båtbytartankar, jag i alla fall! Flippern är dock bra på många sätt!

 

Håller helt med om ankarfästet och förtöjjningarna överlag. Mycket nöjd med vårt 7,5 kg bruce ankare, fått utmärkt fäste hela tiden under trippen!

 

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bayliner 2655 från 1998.
Midcabinen är 160 bred och något över 2 meter lång. Där sover jag lika bra som hemma och jag är 190 cm lång och väger drygt 0,1 ton :)

Orginalmadrassen kompletterades med en tjockare bäddmadrass från Jysk och det fungerade väldigt bra ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har just köpt en Mirall 26 (ej på bilden) - helt suverän! Den bäddbara dinetten bildar en koj om ca 120×224 cm, där sover hustrun o jag gott. Förpikskojerna rymmer två st tvåmeterspersoner och en något kortare. Den enorma rymden i kabinen ger god luftkvalitet. Rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När allt annat är sagt i ämnet kan jag bara tillägga att man sover bäst i den väl förtöjda båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När allt annat är sagt i ämnet kan jag bara tillägga att man sover bäst i den väl förtöjda båten.

 

Hur sover du när du ligger på Svaj!?

 

Nån gång på 1980-talet när en av Tjörnbroarna blev påkörda och rasade, seglade vi söderut på insidan Orust och Tjörn. Gick bl.a förbi den raserade bron.

 

Tog natthamn i SXK-bojen den östra viken på Instön, strax norr om linfärjan. Heter den Fasholmsviken!?

 

Sover alltid lite oroligt när jag ligger på svaj. Vaknade tidigt av ett ljud och står upp och tittar ut genom ventilerna. Strax intill båten passerade en gul bilfärja. Kastade mig upp i sittbrunnen, men kunde konstatera att vi låg tryggt förtöjd i bojen.

 

Det var en bilfärja som gick för egen maskin i farleden upp emot Älgön.

 

Hörde sen på morgonen att färjan vid Svanesund hade gått sönder under natten och att man kört upp en färja från Göteborg för att ersätta den trasiga. Färjan vid Svanesund var ju den enda förbindelsen österut från Orust och Tjörn,när det inte längre fanns nån bro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...