Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Allegro33

Billig Andersson-Tv 12v stänger av sig vid sol-titt

Rekommendera Poster

Hej alla, sonen har en tv Som bråkar. Den stänger av sig själv när solcellerna laddar oavsett om vi har 12,8 eller 14,2 i tryck i batt. Jag tror att jag måste ha något som jämnar ut trycket i han kontakt. Finns det något sådant och vart hittar man det enklast möjliga här i spanien. Gärna En McGyver lösning eftersom det inte finns några renodlade elektronik affärer här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badlakan över solcellerna..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacGyver hade väl mer byggt en makapär med colaburk, byxknappar och några kottar som ordnat detta, men badlakandet är enkelt. Gäller bara att ta bort när man glott klart på TV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Badlakan låter bara jobbigt om det blåser plus att det är 6st 100w som skall täckas :) måste ju finnas något motstånd som är enkelt att hitta någonstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygg om till två batteribankar och låt solcellspanelerna ladda den som inte är inkopplad för tillfället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bygg om och bygg om :) Badlakan hit och dit :)  Det måste ju finnas en enklare lösning, Skit-Tv:n gillar inte när båda regulatorerna ger en puls samtidigt, Eller när jag startar motorn då hoppar överbelastningsskyddet igång. Det kan ju inte bara vara jag som har samma problem? Eller? ( Bara jag som köpt skräp-Tv:n ) :lol:    Det jag är ute efter är något som man .t.e.x löder fast på strömkabeln som ger elen i förpiken en kostant ström, sen om sonen leker med alla lampor samtidigt på/av/på/av , ja då får han skylla sig själv :lol:   . Funderat på motståndet som sitter i kontakten i en vanlig mobilladdare men den ger väl bara 5v ,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu är det något jag inte fattar.

Laddare och solpaneler kopplas till batterierna som ju är utmärkta spänningsreglerare och håller spänningen inom ett snävt intervall. Om en TV avsedd för 12V inte klarar det intervallet borde det vara något fel på TVn eller på batteribanken. Hur stor är batteribanken? Ju större desto trögare att få upp hög spänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gissar jag ganska vilt men det låter som din regulator till solcellerna genererar högfrekventa störningar på matningen.

Det behövs någon form av l/c filter isåfall för att få bort dom, eller en annan regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag kommer ihåg rätt så har du en massa solpaneler och många amperetimmar batteri.

Spänningen borde bli jämn och ev hf-störningar utjämnade.

Kolla spänningen vid tvn, är den stabil?

Quick&dirty? Kör tvn på 230V via invertern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör en Andersson led TV med Cromecast m.m. och solcellspanel och det fungerar kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så du kan mäta spänningen förstår jag fast du kallar det trycket. Ganska bra liknelse med vattenledning.

Har du sett om teven funkar om det är låg spänning pga urladdade batterier men solen lyser och laddar batterierna?

Jag är ute efter det som nämnts ovan med misstanken om störningar från nån regulator. Har teven fjärrkontroll? Kan vara en störning med samma frekvens som avstängning av teven. Kan vara svårt att hitta bot för. Kondensator som sätts på plus och minus kan provas. Stoppa regulatorn i en plåtburk eller enklare vira in den i aluminiumfolie.

Tror knappast att den stänger av pga hög spänning men är det så funkar en diod eller lagom stark glödlampa. Eller längre jättetunn ledning. Tvinna isär en ledning med tunna kardeler och linda upp på en kartongbit utan att varven får så mycket kontakt med varandra så har du en spänningssänkare. Koppla den i serie med plus eller minustråden till teven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den stänger av sig oavsett spänningsnivå låter det som att någon sorts högfrekvensstörningar från solcellsregulatorn letar sig in och stör något i TVn.   En stor ferrit på ledningen kan hjälpa, men inget du kanske får tag i enkelt där du är.  Motstånd eller tunn ledning kommer knappast att hjälpa.

Alltså, badlakan över solcellerna verkar för mig en hyfsat snabb enkel lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

600w sol/600ah a 3*200ah Agm bat /2 mppt reg/ blyad 24kabel. Tv:n är den enda som spökar inget annat blinkar eller reagerar på något sätt. Ska kapsla in regulatorerna i folie och tejpa för ir:n på tv:n idag.. får se om det funkar... återkommer under dagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behemac, HF bromsas dåligt av batteribanken. Även en elektrolytkondensator.

När jag kollade vår VHF-antennsladd i masten före påmastning med ohmeter var det kortslutning med antennen påskruvad. Men för högfrekvensen är det inga problem.

Kunde vara bra att googla på HF radiointerference och modellen av regulatorn som misstänks.

Ofta är man inte ensam om ett problem. Jag tänker ofta så när jag sitter på ett möte att min ev. undran troligen hälften av mötets deltagare grunnar på. Då är det meningsfullt att ställa den frågan.

Men apropå avstörning ska det ske helst i regulatorn eller precis utanför om man inte kan komma in i lådan. Inte helt säkert att störningen kommer i ledningen. Kretsarna i lådan kan fungera som antenner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Behemac, HF bromsas dåligt av batteribanken."

Dåligt vet jag inte. Regulatorn jobbar troligen med en omvandlarfrekvens på 50-100kHz, i de områden borde batterierna dämpa ganska bra. Men många MPPT-regulatorer kan ge en svag störning som man kan höra på radion, svagt. Men att störningen är så stark att den stänger av TVn låter mindre sannolikt. 

Mest sannolikt är att det är dålig kontakt någonstans eller att TVn helt enkelt inte tål för hög spänning. IR-ögat är också misstänkt.

Prova att köra på inverter, finns problemet kvar då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bhemac, det var inte grunfrekvensen på regulatorn jag var orolig för, om det är något problem med den kan den ju skapa ganska mycket övertoner då den förmodligen switchar strömmen och har ganska korta stigtider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Behemac, HF bromsas dåligt av batteribanken."

Dåligt vet jag inte. Regulatorn jobbar troligen med en omvandlarfrekvens på 50-100kHz, i de områden borde batterierna dämpa ganska bra. Men många MPPT-regulatorer kan ge en svag störning som man kan höra på radion, svagt. Men att störningen är så stark att den stänger av TVn låter mindre sannolikt.

Mest sannolikt är att det är dålig kontakt någonstans eller att TVn helt enkelt inte tål för hög spänning. IR-ögat är också misstänkt.

Prova att köra på inverter, finns problemet kvar då?

Problemet är att jag kastat 230v sladden, MEN jag har tejpat för Ir ögat och tv:n har inte börjat strula än. Hittade inget folie att täcka regulatorerna..men ska inhandla det snarast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Problemet är att jag kastat 230v sladden"

Hm, hur skulle McGyver gjort?

--

"Bhemac, det var inte grunfrekvensen på regulatorn jag var orolig för"

Jo men att det skulle skapa så perfekta övertoner så att TVn stänger av?

Jag tycker sannolikheten är låg (men inte omöjlig)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MacGyver skulle säga - det är TV:n som säger åt er att njuta av det vackra vädret istället, och bara glo på burken när det regnar. :-D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ir-fjärr så kan man nog räkna bort HF som orsak fast säker är man aldrig.

Det som kan strula gör ju det tills man satt stopp för ofoget. Det innebär att felrapporten ska åter till tillverkaren av originalet och sen får man hoppas att kopiorna får samma ändring i konstruktionen. Fast det kan säkert ta några år.

Tipset att sluta titta på TV är en strålande lösning. Känns som en Mack Gajvertlösning. Lite som gordiska knopen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i tiden jobbade jag med reparationer av hemelektronik. Vid ett tillfälle ringde en dam som meddelade att hennes TV stängde av sig varje kväll framåt 20-tiden.

Vi hade inne TVn och testade men den stängde aldrig av sig inne på verkstaden.

Till slut åkte en butikssäljare hem till damen och satt med under kvällen för att se när TVn stängde av sig. Vid 20-tiden bytte hon kanal till nyheterna som hon alltid tittade på.

"Ett ögonblick" sade hon sedan och reste sig för att hämta sitt glas med Cherry som hon alltid drack till nyheterna.

När hon öppnade vitrinskåpet gick det en reflex från en taklampa via glaset på skåpet, till en kristallkrona, som sedan sedan skickade en perfekt "stäng-av-dig-signal" till TVn.

Allegro33, har du kollat så det inte är samma fel?  :ph34r:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TVn tål alltså inte 14,2V, det var riktigt dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kretsen har inspänning från 14,5 V vad jag kunde se. Kanske en eller två dioder är ett bättre val?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...