Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Stefan_T

Mercury 4hk ingen gnista

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Mercury 4hk från 99 som saknar gnista. Efter att ha studerat elsystemet så visar det sig att all elektronik är kopplad till en elektronik modul. KOKUSAN CU 2159.

Efter att ha mätt alla lindningar och de visar värden som är troliga så återstår ju bara elboxen. Elsystem Mercury 4hk.pdf.

En ny box kostar bara 3500:- och det är ju mer än vad motorn är värd.

1. Hur ser boxen ut invändigt? Kan man bygga innehållet själv?

2. Man borde kunna ersätta den med något liknande eller...

3. Eller måste jag köpa en ny elbox.

Att köpa en ny begagnad motor är liksom inget option, hur länge håller den elektronik modulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med mopedmotorer hur dom är byggda, kanske det finns något som är användbart där, men du behöver väl ingen tändmodul, det är väl en encylindrig motor så det som behövs är ju en tändspole, kondensator och spänning, kanske från ett litet batteri, som ju går att köpa i nästan vilken storlek som helst. Sen brytarspetsar eller motsvarande, bör ju också gå att få ihop, eller slakta en annan motor rakt av och knyck de delar som behövs, det finns många övertaliga motorer i den storleksklassen.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du Googlar lite så inser du att du inte behöver betala dessa hiskliga pengar. Billigt är det inte men jag tror inte att det är något alternativ att bygga en egen om man inte har mycket gott om tid. Komponenterna kostar annars bara 200-300 kr och det är ingen rocket science, men timpenningen blir ändå låg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra förslag. Får jag ihop en egen lösning så lägger jag ut den i tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...