Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst BonusVita

Termos

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag skulle behöva en ny termos, gärna en sådan där jag häller genom locket.

Den jag har idag håller inte värmen och hela skalet blir kokhett...

Och jag har haft otur de senaste gångerna med mina termosar.

Jag behöver någon som är verkligt bra på minst 1 liter.

Och ytterhöljet får inte bli för varmt när vätskan invändigt är kokhett. Och vätskan är fortfarande varm efter flera timmar. Och det får gärna vara kvalitet där allting håller yppersta klass, som locket t.ex.

Känner du till någon sådan, vilken butik har du köpt den i, och vad kostar den?

Har du någon länk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpten en  från biltema förra året och den funkar mycket bra ,över förväntan, håller  värmen

med 4 till 6 koppar  i minst 8 timmar ,om man kan klara sig utan att bränna gommen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Vi har en som vi haft jättelänge å den är kanon bra. Men fråga inte vad modellen heter. Gåva på hustrus jobb från Lrf. Locket har en röd tryckknapp så kan man hälla ut från vilken kant som helst runt om. En smal tryckknapp återställer/stänger. Har aldrig krånglat.

Men för övrigt är termosar väldigt intellingenta. Häller man i varmt så håller de det varmt å häller man i kallt så håller de det kallt. Å jag har alltid funderat att de måste vara inteliigenta för hur vet de annars vilket?

:o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, allt var minsann inte bättre förr. De gamla glastermosarna med enkelt kork-lock saknar nog ingen, de höll förvisso värmen riktigt bra men glas-innandömet krossades vid minsta fippel.
Nyare tiders ståltermosar håller ofta överjäkligt bra, men det samma kan man knappast säga om butikers kvitton. Kolla denna gamla forumtråd, hela 10 års garanti var det alltså sagt.

[Har f.ö. kvar den utbytta 1-liters än i dag, funkar fortfarande finfint om nån undrar.
Fabrikat "
genuine Thermos", deras tioåriga garanti verkar f.ö. numera avskaffad? (Haha, klokt i så fall, det kan ju komma nån påstridig gnällmåns med egenutprintad kassakvitto-kopia som inte enligt planen bleknat efter typ 2 år. :-) Även kompisen har kvar sin gamla buckliga av okänt fabrikat för allt jag vet.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Tack för alla tips...

Ja, man kan använda sig av google, men då får man inte den personliga kunskapen och erfarenheten. Och jag stirrar mig ofta blind på sådana tester, det blir aldrig vad man kommer fram till.

Men den termosen som Thomas rekommenderade lät mycket intressant...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar absolut Thermos, http://www.clasohlson.com/se/St%C3%A5ltermos-Thermos-Light-&-Compact/Pr341959000

Jag har två ursprungliga sådana från mitten av 70-talet och de är utmärkta fortfarande, men tunga så jag har provat andra - både Thermos och många andra billiga fabrikat.

249:- kr är det absolut värt att ha en varm god vän för resten av livet, eller kall om man så önskar.

Vi brukar ha is med oss ibland. Håller isen frusen en helg, men ofta tar isen slut tidigare...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en Termos från 70-talet. För några år sedan plockade jag ihop ett gäng termosar och testade Termos var överlägsen.

--

Vi köpte en 1,9 liters pumptermos i stål. Fyllde den med krossad is och vatten. Tredje dagen i bilen var vattnet fortfarande iskallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Jag tänkte bara avsluta detta ämne med att berätta att jag har nu fått hem de 2 thermosarna jag beställde av Addnature, av märket Thermos!

Jag beställde en stor på 1.2 liter och en liten på 0.5 liter.

Den lilla har jag till kallt vatten och den stora har jag till varmt vatten.

Och mer än ett dygn senare från det att jag hällde i både kallt och varmt vatten i vardera behållare höll värmen och kylan på vattnet.

Helt fantastiskt och riktigt bra.

Sedan blev jag lite överraskad över att de hade inga knappar som man hällde genom locket, utan det är skruvkorkar precis som det var förr, och det är kanske det som är själva grejen.

Och man skall ju ända inte hälla upp muggen under färd, så det här är väl ett sätt att kunna återgå till det som gäller, så att man förljer den upptrampade stigen! ;):)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara bra att du slapp lock med knapp kan jag tycka. Förmodligen får du därmed ännu bättre värmeisolering.
Min gamla Thermos läcker i.a.f. en hel del värme den vägen, stål-locket/muggen är alltid mer än ljummen när innehållet är kokhett vatten, medans övriga delar är helt svala.

Dessutom funkar inte tryckknappen särskilt bra, verkar som att ångtrycket från värmen blockerar. Ett I-landsproblem men man måste alltså i sådant fall först lätta på skruvkorken för att släppa ut övertrycket. Tar man sedan en kopp så är trycket där igen lagom till påtåren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...