Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Ny båtägare till en fin Yamarin med 80 l fast tank. Bensinmätaren visar 0. När jag försöker tanka så blir röret ned i tanken snabbt full och det rinner över och genom luftningen. Är jag dum eller är jag dum??

 

Tacksam för snabbt svar- jag vill ju ut och åka!

 

MVH

atterdag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många fasta tankar är svåra att fylla, det kan bero på flera olika orsaker tex. dålig avluftning, dum slangdragning, fast i ditt fall kan det ju vara så att tankmätaren är paj. 

Försök pejla tanken manuellt eller kolla givaren med en ohm-mätare. Eller helt enkelt se hur länge du kan köra med "tom" tank.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på felaktig tankmätare. Ta med en reservdunk (fylld), åk ut med båten och kör av hjärtans lust :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det gick inte att kolla med sticka. Det var som ni mycket riktigt påpekade ett s-format rör ned i tanken.

 

Men- när jag letade i kablaget under ratten så hittade jag en brun ledning som helt enkelt var av/knipsad!? Hopfogning av ändarna, och vips visade mätaren full tank! En glad överraskning på 70 l bränsle (hade väl fått i ca 10 l innan luftintaget började spruta ut bensin).

 

Nu återstår "bara" problemet att få igång GPS:en, som funkade när jag provade på land i höstas, men som inte går igång nu. Kandet vara att det är för låg spänning i batteriet, trots att voltmätaren visar 12V? Batteriet är nog gammalt - ett VARTA underhållsfritt, ser en siffra 04 noterat på den. Har underhållsladdat hela vintern och motorn startar fint (Suzuki 70HP) men hört att vissa funktioner kräver en viss "överspänning", är det rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, knappast överspänning för det brukar plottrar klara av men du kanske har för låg spänning, en del plottrar startar inte då.

 

Mät med instrument, börja vid batteriet och följ ledningen fram till plottern. Har du under 12 V där kan det vara skälet.

Nytt förbrukningsbatteri kanske?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, knappast överspänning för det brukar plottrar klara av men du kanske har för låg spänning, en del plottrar startar inte då.

 

Mät med instrument, börja vid batteriet och följ ledningen fram till plottern. Har du under 12 V där kan det vara skälet.

Nytt förbrukningsbatteri kanske?

 

Rätt idiotiskt fel som jag hittat- GPSen är på något vis kopplad över lanternabelysningen! Alltså funkar den med tända lanternor. Nu vill jag ju inte framstå som en idiot som kör med tända lanternor på dagen, men vet faktiskt inte hur jag skall hitta i kablagetrasslet och vart jag i så fall skall koppla. får väl grubbla vidare, skruva ur lamporna och kolla om GPS fortfarande funkar. Om den gör det så sätter jag helt enkelt en brytare på ledningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nja, knappast överspänning för det brukar plottrar klara av men du kanske har för låg spänning, en del plottrar startar inte då.

 

Mät med instrument, börja vid batteriet och följ ledningen fram till plottern. Har du under 12 V där kan det vara skälet.

Nytt förbrukningsbatteri kanske?

 

Rätt idiotiskt fel som jag hittat- GPSen är på något vis kopplad över lanternabelysningen! Alltså funkar den med tända lanternor. Nu vill jag ju inte framstå som en idiot som kör med tända lanternor på dagen, men vet faktiskt inte hur jag skall hitta i kablagetrasslet och vart jag i så fall skall koppla. får väl grubbla vidare, skruva ur lamporna och kolla om GPS fortfarande funkar. Om den gör det så sätter jag helt enkelt en brytare på ledningen.

 

 

Eller så flyttar du +kabeln från brytaren som styr lanternorna till en som antingen är ledig eller en annan som styr nåt som ändå är på när du är ute, tex. kylskåp eller så.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nja, knappast överspänning för det brukar plottrar klara av men du kanske har för låg spänning, en del plottrar startar inte då.

 

Mät med instrument, börja vid batteriet och följ ledningen fram till plottern. Har du under 12 V där kan det vara skälet.

Nytt förbrukningsbatteri kanske?

 

Rätt idiotiskt fel som jag hittat- GPSen är på något vis kopplad över lanternabelysningen! Alltså funkar den med tända lanternor. Nu vill jag ju inte framstå som en idiot som kör med tända lanternor på dagen, men vet faktiskt inte hur jag skall hitta i kablagetrasslet och vart jag i så fall skall koppla. får väl grubbla vidare, skruva ur lamporna och kolla om GPS fortfarande funkar. Om den gör det så sätter jag helt enkelt en brytare på ledningen.

 

 

Eller så flyttar du +kabeln från brytaren som styr lanternorna till en som antingen är ledig eller en annan som styr nåt som ändå är på när du är ute, tex. kylskåp eller så.

 

/B

Ja, naturligtvis vettigt! Går kanske att hitta pluskabeln till tändningen. Det är ju en dagtursbåt som en amatör har trasslat in en 70 hp Zuzuki i så det är därför det är helt förvirrande med alla kablar. Men nu står båten på land. Vilar på sökandet tills våren- men tack för tipset!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...