utombordarn 0 Postad 1 Juli , 2015 Det var synnerligen på tiden,ifjol började den varna för kylningen om man träck fullt. Motorn är en 2002 tvåtakt 90hk. Bytte rubbet utom pumphuset.stålkoppen som impellern ligger i samt bultar och alla packningar.750 kr orginalset från Yamaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 1 Juli , 2015 Ja, bryr man sig inte om motorn kan man ju köra tills den varnar, men jag antar att du känner till att bytesintervallet är betydligt kortare... Då man kan byta den på 15min på land och enbart behöver byta själva impellern för typ200kr de flesta gångerna är det i mitt tycke dumt att vänta längre än 3år mellan bytena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 1 Juli , 2015 Visst är det så Mange! Fick hålla en jävla koll på motorn ifjol,köpte allt nytt då,men en axeloperation gjorde byte omöjligt. Så nu vart det äntligen gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Juli , 2015 Ja det där var i grevens tid även om jag förstår att du tänkt byta tidigare. Som lite info så har just Yamaha 90 en hög o smal impeller med korta vingar. Dessa tenderar att gå åt fortare än motorer som har lägre o framförallt längre vingar. Yamaha rekommenderar byte efter 3 år / 300 timmar på alla sina motorer o på just 90:an är det en särskilt god ide o hålla sej till det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 1 Juli , 2015 Tack för det tipset Jarb! Ska hålla koll på detta nu! Motorn har inte gått många timmar,men spolmuffen hoppade av ifjol,därav att den gick torr. Kommer aldrig mer att använda en sådan där klyka för vattenslang! Nu provkörde jag i en stor 250l tunna.och gisses vilken stråle ur skvallerröret. Då motorn aldrig sett saltvatten så var det enkelt att byta/riva ner riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser