Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Los_capitanos

Olje/diesel-"bubblor" vid tomgång VP D4-260

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha haft båten ståendes i ca 10 dagar, utan att motorn varit igång, var det här om dagen dags att ut och köra. Startade motorn, gick igång på första kicken, men till min förvåning när jag tittar på vattenytan ser jag att det "bubblar" upp diesel/olja. Inga stora mängder med efter ca 15 "olje/diesel" - ringar beslutar jag mig för att ignorera detta.

Åker ut och ca 15 minuter senare stannar jag motorn. 1,5 timmar senare startar jag igen. Låter den gå på tomgång en 2-3 minuter för att straxt innan jag drar iväg upptäcka att "ringarna" återkommer. (Tilläggas bör att jag vid tankningar aldrig hällt i något annat än diesel i tanken, inga andra medel... som möggelborttagare, etc)

 

Vad kan detta vara??

 

Har kollat runt lite och fått till mig att det med allra största sannolikhet är spridarna som är "smutsiga" och läcker.

 

Kan det vara så?

Kan det vara något annat?

Kan man "rensa spridarna utan utan att skruva (använda mirakelmedel)?

Sist, men inte minst; om det är spridarna kan jag fortsätta och köra eller kan jag sabba något?

 

Ha d gôtt i värmen!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckande spridare ger spridarknack och i regel ett väldigt oljud så det lär det inte vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara små mängder växelhusolja från drevet som läcker genom en dålig bussning runt propelleraxeln. Har du Bravo-drev så att du enkelt kan kolla nivån uppe i motorrummet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flippermannen,

Har ett PDH drev som packades om inför förra säsongen.

Det konstiga är, tycker jag, att läckaget (eller vad det nu är) syns med motorn på.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage från trimkolvar eller slangar kanske?

Penta har ju haft stora problem med just dessa slangar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Amiral,

 

Både trim slangar samt växel wiren är nyligen bytta.

Som sagt, det skumma är att "bubblorna" syns bara när motorn är igång.

 

Kan det vara så att det läcker "hela tiden" men då motorn är igång och avgaserna + kylvattnet pumpas ut så trycks dieseln/olja till ytan. Och när motorn inte är igång så faller det ned till botten?

 

Orkar inte med detta, alltid något........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja flyter, försvinner det någon motorolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid trasigt oljekyl så åker motoroljan ut den vägen.

 

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är styrslangarna bytta oxå?, vrid på ratten när motorn står still och kolla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vred på ratten. Såg en "massa" oljefläckar. Dock minskar inte hydroaloljan något nämnvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ute på hal is nu. Men är det olja i rättmängd även där man fyller på vid ratten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl två system för styrningen. Ett muskelhydrauliskt primärt system med påfyllning vid ratten, sedan ett servosystem som drivs av motorn. Servosystemets styrslangar är kända för att springa läck om du inte har nyare kvalitet. Du borde ha en transparent tank med ATF-olja i motorrummet. Sjunker nivån i denna tank har du läck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl två system för styrningen. Ett muskelhydrauliskt primärt system med påfyllning vid ratten, sedan ett servosystem som drivs av motorn. Servosystemets styrslangar är kända för att springa läck om du inte har nyare kvalitet. Du borde ha en transparent tank med ATF-olja i motorrummet. Sjunker nivån i denna tank har du läck.

Japp det var det jag var ute efter. En kompis som har en Aquador 26 tappade styrningen via ett läckage på pucken på drevet. Det var den vita oljan som fylls på vid ratten som läckte ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, har också en D4 med dph drev. Märkte häromdagen också att det flyter upp lite olja när jag vrider på ratten. Det händer både när drömmen är avstängd och när den är på. Inbillade mig att det inte kom något när motorn va igång, men de kan som sagt ha varit inbillning.

 

När jag vrider på ratten hackar det rätt mycket, och låter lite konstigt, ett knarrande/knastrande ljud. Öppnade skruven och såg ingen (!) olja alls i rattpumpen. Den ska väl vara nästan full?

 

Nästa konstiga grej är att den transparenta tanken i motorummet är så full att den håller på att sprängas ser det ut som. När jag startar motorn och pumpen ger tryck pressas olja ut igenom genomföringen i toppen av tanken. Har torkat ca 1dl atf olja i motorrummet idag. Fortfarande liks fullt.

Hur kan det vara så mycket olja i tanken och inget i ratten? Är det tätt i någon slang? ( det går ju ifs att styra) eller är det två separata system?

 

Vad kan tänkas vara fel? Har jag fått in luft när jag öppnat rattpumpen? Och varför läcker det ut olja i vattnet?

 

Gissar att vi har liknande problem hur är oljenivån din rattpump och i tanken?

 

Hoppas någon vet vad detta handlar om!

Så surt att inte kunna ge sig ut idag när vädret va riktigt bra. Jaja sover i hamn i alla fall nu släcker jag lampan.

Redigerad av PiratEH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är annan olja vid ratten, den är ofärgad. Finns ingen behållare till den oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte samma olja i rattpumpen? Trodde det va ATF olja där också. Har inte fyllt på, inte heller startat motorn.

 

Någon som vet vad jag kan göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är bara ett oljesystem till styrningen på dessa motorer och drev!

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp,

 

Står i manualen hur det är kopplat, har lusläst på eftermiddagen. Sitter tre slangar i rattpumpen, två går till drevet och den tredje kommer från toppen av den transparenta behållaren i motorrummet.

 

Så därför tycker jag det är märkligt att det svämmar över där samtidigt som det är tomt vid ratten.

 

Los_capitanos hur ser det ut på din båt?

Har vi samma problem eller är det helt olika?

Inte meningen att sno tråden, tänkte vi kanske har liknande bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PiratEH, skall kolla under veckan hur mina slangar hänger ihop.

Ta ett par bilder kanske.

Återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere idag och hos mig tycks oljan ha försvunnit ur "ratten". Skall fylla på och hoppas överleva denna säsong. Troligtvis är det slangarna mellan drevet och skölden som läcker. Någon som bytt dem? Behövs något specialverktyg?

Har kollat på lite bilder och åtkomsten i skölden ser krånglig ut. Något speciellt man skall tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är ganska lätta att byta, jag bytte mina styrslangar förra året samtidigt som jag bytte trimslangarna.(som ju inte var så lätta att byta)

Tror vi bytte våra trimslangarna samtidigt du och jag. Det tråkiga är du måste ta ställning till nu är om du vågar åka med dom ifall dom håller på att gå sönder, du kommer att tappa styrningen totalt och ha ett drev som fladdrar sida till sida om du försöker att manövrera båten med motorn.

 

Man släpper på en skruv som håller plattan som alla fyra slangarna sitter i på skölden, sen är det ju bara att lossa på styrcylindrarna.

Dit me de nya vrida lite på ratten mellan ytterlägena och kanske toppa upp med lite olja.

Det finns bättre slangar än de man kan köpa av penta jag tror jag skrev om det i inlägget om trimslangarna.

 

Lycka till /Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som vi har samma problem!

Jag lyfte båten igår, vart i kontakt med ett mycket hjälpsamt varv som kommer ut och fixar det så fort delarna kommit. Dom beställde både slangar puck och cylindrar, byter det som behövs. Vet inte om allt helt plötsligt behöver bytas då......men men, allt bytt e bytt hellre trygg färd.

 

Ville inte ge mig på detta själv, vill bara ha det ordnat på rätt sätt så jag vet att kan använda båten på semestern..

 

Utan att ge dig hjärnspöken så ska jag säga att mitt oljeläckage gick från knappt märkbart till orimligt mycket på väldigt kort tid. Jag riskerar inget i detta läge.

 

Åtekommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dom är ganska lätta att byta, jag bytte mina styrslangar förra året samtidigt som jag bytte trimslangarna.(som ju inte var så lätta att byta)

Tror vi bytte våra trimslangarna samtidigt du och jag. Det tråkiga är du måste ta ställning till nu är om du vågar åka med dom ifall dom håller på att gå sönder, du kommer att tappa styrningen totalt och ha ett drev som fladdrar sida till sida om du försöker att manövrera båten med motorn.

 

Man släpper på en skruv som håller plattan som alla fyra slangarna sitter i på skölden, sen är det ju bara att lossa på styrcylindrarna.

Dit me de nya vrida lite på ratten mellan ytterlägena och kanske toppa upp med lite olja.

Det finns bättre slangar än de man kan köpa av penta jag tror jag skrev om det i inlägget om trimslangarna.

 

Lycka till /Bernte

 

Hej Bernte,

 

Tackar för råden men har ett par frågor;

 

1. Kan allt göras "utifrån" båten eller behöver man hålla emot något från "insidan"? (man e ju inte pinfärsk längre, och som vi alla vet är ju utrymmet relativt begränsat bakom motorn....)

2. Du skriver att "Man släpper på en skruv som håller plattan", vad är det för skruv? Kan det vara nummer 19 i den bifogade skissen, eller är det någon annan? (Om det är nummer 19 kommer det då att rinna ut en massa olja när plattan 18 lossas?)

3. När du skriver att det finns bättre slangar än de Penta säljer, avser du tråden där en specialbeställning lades till en firma i Sthlm-trakten som krängde till dem eller finns det färdiga slangar att köpa på nätet?

 

 

 

post-102831-0-14075800-1436513185.png

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte hur det ser ut på dessa drev/sköldar men om det kommer ut olja så finns det nog risk för att det kommer in saltvatten som kan göra en del skada :(

Så att vänta kanske inte är så bra

 

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, ja man gör allt utifrån och det stämmer det är 19 som håller plattan, har för mig att det är en insexskruv (eller torx). Mycket enklare att byta än trimslangarna. Det rann ut väldigt lite olja på min när jag bytte, ang de bättre slangarna så är det dom som jag fick ombyggda i Tyresö som jag syftade på.

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja man gör allt utifrån och det stämmer det är 19 som håller plattan, har för mig att det är en insexskruv (eller torx). Mycket enklare att byta än trimslangarna. Det rann ut väldigt lite olja på min när jag bytte, ang de bättre slangarna så är det dom som jag fick ombyggda i Tyresö som jag syftade på.

 

Man tackar för svaren.

 

Skall se om min "leverantör" av delar har dessa på lager.

Dock behöver jag först få bekräftat att det är någon av slangarna som läcker, det kan ju vara cylinderläcka också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju vara något annat som läcker, men syna slangarna noga dom är ökända för sin förmåga att åldras snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då har jag varit och lokaliserat felet.

Det är ingen slang som läcker utan det verkar vara ena cylindern. (Läckaget sken endast med motorn igång, förmodar att när pumpen pumpar upp trycket läcker det. Läckaget är dock väldans litet)

 

Och då undrar jag så klart.

 

- kan jag fortsätta och köra säsongen ut och fixa till det under vintern. (Vad är det värstaste som kan ske isf)

- om jag behöver fixa till det, kan man "packa" om cylindern eller är det att köpa en ny som gäller?

 

Hepp!!

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi hade samma fel.

Jag fick bägge mina cylindrar bytta.

Lika bra ! Åkte iväg i lördags blir borta ett par veckor:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...