Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Segelbo

Impeller

Rekommendera Poster

Vi satte ju i en splitt ny motor förra våren och jag funderade på om det verkligen skulle vara nödvändigt att byta impeller redan efter ett år, men till sist bestämde jag mig för att göra det. Det var verkligen tur! Över hälften av vingarna var rejält spruckna, några nästan av till hälften. Trodde inte att det skulle se så risigt ut efter bara ett år. Jag hade låtit den sitta kvar i pumpen över vintern. Hur gör ni andra? Jag har förstått att man helst skall ta ut impellern på hösten och förvara den insmord i en plastpåse över vintern, inte minst för att vingarna inte skall ligga länge i böjt läge. Är det det faktum att den fick sitta kvar som gjorde att den blev så dålig, är det ju ett handfast bevis på vikten av att verkligen plocka ut impellern till hösten, alt. byta varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nidelvbo! Själv så låter jag den sitta kvar tog bort den förr men folk sa att man inte behövde det så nu tittar jag bara på den innan jag lägger i mitt impeller hus är fullt av glykol så att det kan ju inte torka ialla fall. Men att rekomendera är nog ändå att plocka bort den om man är osäker. Men i ditt fall så tycker jag ändå att det är lustigt att den hade krackelerat så mycket som den hade gjort. Vad säger försäljaren till motorn???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en bra fråga! Jag skall sticka impellerfan under näsan på killen på varvet i morgon när jag skall göra garantiservicen och fråga om detta är äkta Lombardinikvalitet eller om det är Ivecos fel. Förmodligen skyller de på någon undermålig underleverantör. Sannolikt samma sorts fabrik som tillverkar till alla andra motortillverkare samt Biltema m.fl. Känns ännu mer oangeläget att lägga dyra pengar på originalimpeller när den inte håller bättre än såhär. Det borde den billigaste impeller klara lika bra (eller dåligt)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett altenativ är att ta ur den och förvara den svalt och mörkt i en plastpåse med lite talk. Ett annat alternativ är att ha glykolblandning i sjövattensystemet. Hålls impellern blöt håller den längre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fyllde hela sjövattensystemet med glykol i höstas, så nog har den varit blöt alltid... Inte fasen hjälpte det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter lite konstigt. Impellerhaveriet kan vara ett följdfel. Du kanske bör undersöka närmare vad som hänt så du inte får problem under sommaren. Har du några problem med motorinstallationen eller kanske startat med stängd bottenventil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, motorn har gått som en klocka hela förra sommaren och har aldrig startat utan öppen ventil i sjövattenintaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Detta var ett intressant problem. Jag tror som någon annan redan påpekat att prylarna idag är sämre än vad de tidigare varit. För jag har själv råkat ut för att orginal impellrar rasat bara efter ett fåtal gångtimmar och detta gjort mig så förbannad att jag bytt till större pump. För att på så sätt minska trycket på denna livsviktiga del. må väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst PAD

Lombardini använder impellerpumpar från svenska johnson pump. Dvs samma som volvo med flera. Av någon konstig anledning blir impellrarna billigare när de först exporteras till italien och sedan exporteras tillbaka till sverige än om de går via volvo penta i göteborg. Johnson avses vara ledande när det gäller kvalitet. www.johnson-pump.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plockar upp en gammal tråd. Samma  problem här med IVECO (Johnson 1027) impeller. Bytte för 2 år sen och nu är den pulveriserad efter första starten på sommaren. Den såg bra ut när jag kollade optiskt men jag kommer för säkerhets skull att ta ut den på hösten i fortsättningen.

Nu är ju frågan om det är något stopp i sjövatteninflödet som har orsakat detta, återstår att utreda medan jag väntar på nya impellrar. Ventilen är iallafall öppen.

Fråga:

Om det inte kommer något vatten när jag testar igen. Kan man på något smidigt sätt se var felet ligger utan att bevhöva koppla isär alla rör och kolla var det är torrt?

/Johnny

Senast ändrad av Jompae | 04 juni 2009 | 10:02

post-7029-1394235951,9381_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fixat

Det var hål i två gummiöverföringar mellan rören som var orsaken till att impellern blev smulor. Luft i systemet är inte bra. Var försiktig med slangklämmorna, dom kan orsaka lika mycket skada som nytta.

/J

Senast ändrad av Jompae | 09 juni 2009 | 23:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...