Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Mackey

Epoxibehandling för fart och miljö

Rekommendera Poster

7 timmar sedan, raol säger:

Det är nästan så att jag skulle vilja flytta till Stockholmsområdet

Man behöver inte gå över ån efter vatten. Vänern är halvvägs och snäckfri.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎02‎-‎18 vid 11:03 skrev Mackey:

Vi blev varnade för att lamineringsepoxin kunde krita i vattenlinjen om den utsattes för uv-ljus, men det är inget som inträffat hittills.

Lite mera återkoppling efter nästan hela säsongen 2018.

Möjligen tycker vi att sjögräset nu fäster lite hårdare i vattenlinjen, kanske beroende på att epoxin påverkats av solljuset.

Vi får se hur det ser ut när vi tar upp båten. Kanske ska vi komplettera med LeFants Tiger Coat närmast vattenytan, heter förresten bara T-coat nu för tiden. De fick kanske för många frågor om vad tiger har med vatten och bottenfärg att göra...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge har ni båten i Östersjön Mackey (för ni ligger väl i Mälaren normalt)?  Vi har nu åkt första säsongen med epoxibotten och upplever ganska kraftig beväxning men vi får se hur hårt det sitter. Vi ligger i Mälaren men har varit i Östersjön exakt en månad. Köpte en skrubbis men har inte använt den ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar försöket att klara sig utan bottenfärg men blir fundersam när du skriver att epoxin kritar. Det åter inte heller så bra för miljön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kritningen är väl egentligen inte så mycket värre än vad som händer med lite äldre gelcoat. Skillnaden är att epoxin mattas/kritar lite fortare i solljus eftersom den inte är lika UV-beständig.

Förra säsongen kunde vi inte se någon nedbrytning av epoxin i vattenlinjen så än så länge är det bara en hypotes att det är en lättare nedbrytning av epoxin som gjort epoxin strävare och att vi tycker sjögräset fastnat "bättre" i år. 

Det är ju inte frågan om att hela botten kan krita, bara den del som ligger över vattenlinjen och utsätts för direkt solljus.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju inte frågan om att hela botten kan krita, bara den del som ligger över vattenlinjen och utsätts för direkt solljus.

Mackey

Å det är väl bara att matta ner och rulla över ett begränsat område närmast vattenlinjen, när det  blir för bedrövligt - eller!?

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monday, August 20, 2018 vid 14:26 skrev Thallatha:

Å det är väl bara att matta ner och rulla över ett begränsat område närmast vattenlinjen, när det  blir för bedrövligt - eller!?

Exakt så tänkte vi när vi la på lamineringsepoxin.

Om det blir för matt lägger vi nog på en omgång T-Coat i vattenlinjen så den blir extra blank och lättare att hålla ren.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej @Mackey

Så här några år senare, hur har det gått med lamineringsepoxin?

Jag funderar nämligen att göra i princip samma manöver, först Lefant epoxiprimer och sedan NM lamineringsepoxi 275.

Jag har läst i denna gamla tråd och fattar att det blir påväxt (har båten i Östersjön) så planen är att tvätta under säsongen.

Det jag är mest nyfiken på är om detta har hållit så här långt, eller om man behöver måla om/göra om jobbet efter x antal år? Man vill ju ha en långsiktig lösning tänker jag.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG!

Det har fungerat bra hittills och nu är vi ju på väg in den åttonde säsongen utan att vi gjort annat än att borsttvätta tre, fyra ggr per säsong.

Epoxin har inte kritat i vattenlinjen som jag befarade utan är i samma skick som övrig epoxi.

Möjligen är den lite mattare i vattenlinjen, men inget som syns.

Möjligen skulle det vara bra att lägga på ett lager av tex. LeFant T-coat en till två decimeter närmast vattenlinjen.

Det som säkert hänt är att epoxin gulnat så botten är mera beigevit än kritvit, men det är ju bara fiskarna som ser botten.

Jag skulle göra samma "behandling" på botten idag med det jag nu vet.

Största missen var nog att slipa med onödigt fint papper före målning. 60- eller 80-papper före målning räcker. Lamineringsepoxin fyller väldigt bra, så det blir slätt även om det är sliprepor.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stooort tack, det låter utmärkt.

En fråga till: Jag är lite nojjig att blanda lösningsmedelbaserad epoxi (Lefants) och lösningsmedelsfri. Kommer du ihåg hur länge du lät Lefant-primern härda innan du la på lamineringsepoxin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev mrman:

Kommer du ihåg hur länge du lät Lefant-primern härda innan du la på lamineringsepoxin?

Nej, inte en aning faktiskt.

Ring Nils Malmgren och fråga, de är väldigt hjälpsamma.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våren 2024 har jag samma upplevelse som tidigare.

Epoxin har inte kritat i vattenlinjen som jag befarade utan är i samma skick som övrig epoxi. Den är lite mattare i vattenlinjen så det som växer sitter fast lite bättre, men inget som inte borsttvätten får bort.

Jag funderar på att polera upp en blank yta igen, mest för att se om det går och om det blir lättare att skrybba bort beväxning för hand.

Epoxin har, som jag skrivit tidigare, gulnat så botten är mera beigevit än kritvit. Inget jag bryr mig om för jag ser sällan botten. Ser kanske lite trist ut när båten står på land.

Vill man snygga till botten så är det ju bara att mattslipa, lägga primer och sedan någon bra bottendärg. Nackdelen med det är ju att man är åter i bottenfärgsträsket. Det är otroligt bekvämt att inte behöva håla på med bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan man, när man epoxybehandlar, blanda i lite blått pigment i förebyggande syfte, så det efter en tid balanserar upp det gulnande och ser mestadels vitt ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Kanske kan man, när man epoxybehandlar, blanda i lite blått pigment i förebyggande syfte, så det efter en tid balanserar upp det gulnande och ser mestadels vitt ut?

Bra idé!

Det går säkert att göra något bättre av det än vi gjorde. Vi valde lamineringsepoxi för att den var lätt att hantera, krävde få strykningar och var förhållandevis billig.

Vi ville också testa för att kunna ge lite tips till andra.

Grunden är ju bra nu, så vill man kan man jobba vidare med ytterligare lager.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...