Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Mackey

Epoxibehandling för fart och miljö

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har epoxibehandlat vår Comfort 32 nu i vår för att använda den utan bottenfärg framöver. Det mest positiva hittills är att farten ökat riktigt mycket. Vid 1500 rpm på motorn snittar vi nu 5,65 knop på GPS:en mot tidigare 4,95. 0,7 knop snabbare är inte fy skam.
 
Tidigare år har vi våtslipat kvarvarande färg så att botten är jämn och sedan rollat på ett lager Hempel-färg utan att slipa efteråt.
I år har vi gjort jobbet från grunden, se nedan, och avslutat med att rolla på två lager lamineringsepoxi.
I båda fallen har botten upplevts som relativt slät och jämn, men tydligen är den mycket slätare och jämnare nu.
 
Detta gjorde vi
Vi lät blästra skrovet i oktober 2014

  • Förberedelser för blästring, 3 h.
  • ”Städning” efter blästring, 3 h.

Våren 2015 har vi lagt 50 timmar på

  • Tvättning före spackling
  • Spackling med epoxispackel
  • Slipning. Inget finlir, använd 60-papper så går det fort. Reporna fylls ut av epoxin.
  • Rollat två varv med LeFants vita epoxigrund för att få en vit botten. Vi ville ha en vit botten för att lätt se det som växer (förutom havstulpaner, men det får man ju varning om).
    Önskar man annan kulörer på botten kan man använda polyuretanfärg som sedan förseglas med de sista epoxiskikten.
  • Minimal slipning av sådant som stack ut både bildligt och bokstavligt. Absolut inte hela skrovet.
  • Rollning av första lagret epoxi. Vi använde NM Laminering 275A från Nils Malmgren som var lättarbetet. Potlife - tiden det tar innan färdigblandad epoxi inte längre funkar - är ca. 40 minuter och det gick snabbt att väga upp och blanda nya satser löpande. Vi blandade 200 g epoxi + 110 g härdare i varje sats blandade nytt med kvarvarande gammalt i roller och tråg.
  • Avtvättning med vatten och slipsvamp. Inte för slipningens skull utan bara för att bli av med sådant som fälls ut på ytan när epoxin härdar.
  • Rollning av andra lagret epoxi. Ytan är något "småbucklig, men om man efterstryker med någon form av lackstrykare blir yta helt slät. Det gjorde vi på köl och roder och borde ha gjort det på åtminstone främre delen av skrovet också.

 

Det kostade
Blästring 5000:- kr (Engångskostnad)
Material 4000:- kr (Engångskostnad)
Återstår kostnader för att tvätta botten 2015 och kommande säsonger 150:- kr/gång i klubbens båtbottentvätt.

 

Efter sjösättning gjorde vi två tester, dels farttestet enligt ovan och dels ett "bromstest". Det tog 38 sekunder från sex knop till tre knop när "växeln" lades i friläge. Nu är det bara att testa ibland och se när man tycker det bromsar för mycket eller går för sakta.

 

Jag återkommer med info om påväxt och tvättresultat framöver, om jag kommer ihåg det...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Mycket intressant mackey!

 

När jag epoxilimmade en remsa glasfiber på slaget på en träbåt så uppttäckte jag att det blev väldigt halt där å ingenting fastnade. Så tankar om att expoximåla hela botten föddes.

Dina rader har nu övertygat mig ännu mer. Til skillnad från dig så tänker jag behålla "gelcoaten" för den är fin å skrovet epoxibehanlat under den, eg. epoxi  redan nu. Så jag skall bara skrapa av all giftfärg å sedan tvätta. slipa lätt  å "epoxinera".

Berätta lite längre fram nya erfarenheter.

Förrexten, ligger ni kvar i Holland? El har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman!

Du har fel... 

Vi ligger i Stockholm och har aldrig varit i Holland med båten. 

 

Den mesta gelcoaten satt kvar efter blästring och hade en matt och ruggad yta. Bara där det var något fel släppte den och det ville jag ju.

 

Om du skrapar så får du betydligt mindre arbete med spackling sedan så räcker det att skrapa - och det går någorlunda lätt - så kan jag nog rekommendera skrapning. Jag tycker det är roligare att spackla än att skrapa så blästring var bra för mig.

 

Påminn mig om jag glömmer bort att rapportera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som kan vara bra att veta är att epoxi inte är UV-beständigt. Det som händer är - enligt den info jag fått - inget dramatiskt, men epoxin kommer att börja "krita" med tiden. När man tycker det är dags får man slipa i vattenlinjen och lägga på ett lager epoxi där.

 

Om man vaxar med UV-skyddande vax borde det vara mindre risk för "kritning".

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slät, ren botten har den effekten på båten. Ojämn bottenfärg bromsar av tusan! Mer intressant är att se hur set funkar två veckor innan upptagningen. Även t ex det "slem" som bildas i insjöar bromsar duktigt, men är lätt att få bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som var överraskande var att en slät jämn botten med Hempel-färg bromsar mera än en slät jämn botten med epoxi. I båda fallen finns det gräng, men av lite olika karaktär. Epoxin blir vågig när man inte slätstryker den vilket jag inte gjorde.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur slät och jämn var botten tidigare, undrar jag...

Hård färg bromsar betydligt mindre än en mjuk dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten var både jämn och slät före rollning, men fick gräng från rollningen.

Först hade vi Hempels blödande färg och sedan den hårda, men det var ingen skillnad i fart.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sådan, men ovan beskriven behandling med mjuk och hård bottenfärg ger ett månlandskap i olika grad som bromsar av tusan, framför allt i lättare vindar eller när du "blyade" med frånslagen motor. Hade du avslutat m t ex VC17 eller en annan tunnfilmsfärg hade du fått samma relutat. Dvs - det är inte epoxyns släthet, utan den gamla färgens ojämnhet som är skillnaden. Men. Du har en risk i att du får beväxning om än så liten utan bottenfärg, men har du tillgång till tvätt blir det säkert bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför finns det inte en roller som ger hajskinnsmönster, hade ju varit perfekt  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför finns det inte en roller som ger hajskinnsmönster, hade ju varit perfekt   :)

 

Det blir det när min hustru ska rolla tak så den dagen botten ska målas så blir det hennes jobb!

--

Kul att någon båtägare vågar värna miljön! Snyggt jobbat Mackey!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slät, ren botten har den effekten på båten. Ojämn bottenfärg bromsar av tusan! Mer intressant är att se hur set funkar två veckor innan upptagningen. Även t ex det "slem" som bildas i insjöar bromsar duktigt, men är lätt att få bort.

 

Fick liknande resultat på en deplacementbåt (motorbåt 4.5 ton) som Mackey men har inte märkt att insjöslem påverkar alls i slutet av säsongen. Har aldrig tvättat den under säsong, går man ut i bräckt vatten så minskar slemmet direkt men någon skillnad i fart har jag aldrig märkt.

 

Min teori är att det är ytterligare en sak som skiljer förutom ytan (bara rollad som TS), nämligen vikten på båten. Låter man den torka ur noga innan epoxin så är det nog inte en föraktlig vikt som dunstar bort och inte kommer tillbaka tack vare epoxin. Tyvärr mätte jag inte vikten före/efter när jag gjorde jobbet på den.

 

Men jag upplevde en märkbar förbättring jämfört med (mycket dålig/delvis borta som inte bättrades på tre år) mjuk bottenfärg. Sådan färg är för övrigt ett  skit på alla sätt. Storleksordning ca 1/4 - 1/2 knop har hållit i sedan jag gjorde jobbet för mer än 8 år sedan på den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Intressant alltihopa å jag ser fram mot att få höra mer vid upptagningen i höst.

 

Mackey, förlåt, jag måste ha blandat ihop dig men någon annan. Vem äre som ligger, har legat bla i Sixhafen i Amsterdam å som brukar skriva här?

 

Idag klättrade jag på Kullen-Kullaberg å var nere bla till Nimis. Det var rätt duktigt med båtar ute i Öresund.Hallands Väderö låg kvar på sin plats. I Mölle kom det in en dansk Vagant som svärsonen träffade på på Vrångö nära Gtbrg förra veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Men jag får känslan att detta med att inte ha bottenfärg mest är något som används mest på ostkusten. Är det någon som kör utan bottenfärg på västkusten? Det är ju rätt stor skillnad på beväxtning. Hämtade en båt från stockholms-trakten som efter ett par veckor på västkusten såg ut som ett väletablerat korallrev.

 

Även detta verkar intressant.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3462542.ece

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, vem är det som blästrar en botten för fem papp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har epoxibehandlat vår Comfort 32 nu i vår för att använda den utan bottenfärg framöver. Det mest positiva hittills är att farten ökat riktigt mycket. Vid 1500 rpm på motorn snittar vi nu 5,65 knop på GPS:en mot tidigare 4,95. 0,7 knop snabbare är inte fy skam.

 

Tidigare år har vi våtslipat kvarvarande färg så att botten är jämn och sedan rollat på ett lager Hempel-färg utan att slipa efteråt.

I år har vi gjort jobbet från grunden, se nedan, och avslutat med att rolla på två lager lamineringsepoxi.

I båda fallen har botten upplevts som relativt slät och jämn, men tydligen är den mycket slätare och jämnare nu.

 

Detta gjorde vi

Vi lät blästra skrovet i oktober 2014

  • Förberedelser för blästring, 3 h.
  • ”Städning” efter blästring, 3 h.

Våren 2015 har vi lagt 50 timmar på

  • Tvättning före spackling
  • Spackling med epoxispackel
  • Slipning. Inget finlir, använd 60-papper så går det fort. Reporna fylls ut av epoxin.
  • Rollat två varv med LeFants vita epoxigrund för att få en vit botten. Vi ville ha en vit botten för att lätt se det som växer (förutom havstulpaner, men det får man ju varning om).

    Önskar man annan kulörer på botten kan man använda polyuretanfärg som sedan förseglas med de sista epoxiskikten.

  • Minimal slipning av sådant som stack ut både bildligt och bokstavligt. Absolut inte hela skrovet.
  • Rollning av första lagret epoxi. Vi använde NM Laminering 275A från Nils Malmgren som var lättarbetet. Potlife - tiden det tar innan färdigblandad epoxi inte längre funkar - är ca. 40 minuter och det gick snabbt att väga upp och blanda nya satser löpande. Vi blandade 200 g epoxi + 110 g härdare i varje sats blandade nytt med kvarvarande gammalt i roller och tråg.
  • Avtvättning med vatten och slipsvamp. Inte för slipningens skull utan bara för att bli av med sådant som fälls ut på ytan när epoxin härdar.
  • Rollning av andra lagret epoxi. Ytan är något "småbucklig, men om man efterstryker med någon form av lackstrykare blir yta helt slät. Det gjorde vi på köl och roder och borde ha gjort det på åtminstone främre delen av skrovet också.

 

Det kostade

Blästring 5000:- kr (Engångskostnad)

Material 4000:- kr (Engångskostnad)

Återstår kostnader för att tvätta botten 2015 och kommande säsonger 150:- kr/gång i klubbens båtbottentvätt.

 

Efter sjösättning gjorde vi två tester, dels farttestet enligt ovan och dels ett "bromstest". Det tog 38 sekunder från sex knop till tre knop när "växeln" lades i friläge. Nu är det bara att testa ibland och se när man tycker det bromsar för mycket eller går för sakta.

 

Jag återkommer med info om påväxt och tvättresultat framöver, om jag kommer ihåg det...

 

Mackey

 

Tack för suverän instruktion. Sitter med NM Båtepoxis broschyr och försöker läsa till mig en steg för steg anvisning så detta var suveränt.

 

Måla ni två lager med epoxi?

Vilken arbetstemperatur hade ni?

Blästringen, läser på blästerkungen att de kan ta till varar 95% av allt damm, tyckte ni det med? Vår båt står under tak och grannbåtar står tätt bredvid så lämpligt är väl då att sätta upp ordentlig pressening som skydd mot grannar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du har nytta av inlägget.

 

Vi målade två lager med NM, men då hade vi ju två lager LeFant vita epoxigrund under. Jag skulle nog lägga på tre lager om den enda epoxin var den från NM.

 

Det var ganska kallt, men över 10 C.

Dagg och regn är förödande för resultatet. Vattnet "äter upp" epoxin så att det blir diken där det runnit vatten innan epoxin härdat färdigt.

 

Vi tycker absolut att Blästerkungens metod fungerade utomhus. Jag kollade båtarna närmast och hittade inget rött färgdamm. Så här ser det ut. Äh, det gick inte att pilla in bilder från läsplattan. Komer senare.

 

 

Jag lovade tydligen att skriva om hur det gick under säsongen också. Det funkade bra, tror det blev två tvättar eller kanske tre.

 

Det stora problemet var när båten legat stilla nästan hela september och jag och dottern stack ut. Då kom vi upp i 4 knop vid 1500 rpm. Vi rensade botten från sjögräs genom att dra ett rep fram och tillbakaunder båten och kom sedan upp i 5 knop. Vi la inte så mycket tid på detta, högst en halvtimme.

 

Vi är deffinitivt hittills nöjda med att ha enbart epoxi under båten. Frågan är hur det blir när man seglar längre bort från båtbottentvätten. Finns det möjlighet att tvätta i Umeå, Visby, Karlskrona eller andra platser man kommer till och vad kostar det?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett par bilder.

 

Här nedan ser du hur nära "dammpåsen" ligger de andra båtarna och vi är fortfarande vänner.

.

I fören ställs en stor fläkt som suger 8 m3 luft i sekunden i presenningstunneln under båten ut till "dammpåsen".

 

12079691_1025863197448518_72663750529202

 

och här ser du något lite av hur täckningen och blästraren "in person" ser ut.

12087089_1025863200781851_49003962478946

 

Täckningen av marken och de nedhängande presenningarna bildar den tunnel som luften sugs igenom så att större delen av all färg hamnar i "dammpåsen".

 

Det som blir kvar på pressen på marken är "färgskadad" blästersand som man själv tar hand om och kör till återvinningscentralen. Det blev sådär 25 liter sand att ta hand om.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade ner botten på min båt för ett tag sen, med exentreslip kopplad till dammsugare. Tror nog att även jag fått upp ca 95% av slipdammet. En tanke som slog mig just nu - man skulle ha vägt slipdammet innan man körde det till återvinningen. 

 

post-106994-0-02081100-1449915263_thumb.jpg

 

En 28 fots motorseglare LÖA 8,60m, Bredd 3,05. Det tog 30 timmar. Är pensionär, men betydligt envisare än jag är pigg. Orkar arbeta ca 2 timmar och med en redig vilopaus emellan orkar jag två sådana arbetspass om dan.

 

post-106994-0-94219700-1449915345_thumb.jpg

 

Drack kaffe hop med verkstadsägaren  går och vi kom bl.a. in på mitt jobb. Nämnde att ett företag Stockholm blästrade en ungefär lika stor båt för 5000 kr. Det trodde han inte ett ögonblick på. 15 000 kr har det kostat för de han känner till. Fanns visst en firma ca 5 mil bort.

 

Men oavsett. Om man skulle kunna få botten blästrad för 5000 kr, så har jag tjänat styvt 150 kr i timmen - skattefritt. Skulle det kosta 15 000 kr så är förtjänsten styvt 450 kr i timmen - även det skattefritt. 450 kr i timmen har jag aldrig någonsin tjänat under mitt yrkesliv.

 

Har slagit ifrån mig tanken att behandla botten med Coppercoat, eller liknade. De komponenterna man kan köpa här lokalt blir ca dubbelt så dyra som Coppercoat köpt i Stavanger i Norge. Dvs mellan 15 och 20 tusen, beroende på vad man räknar in.

 

Väger mellan att köra med den bottenfärgen jag haft de senaste åren eller VC17.

 

VC17 har jag haft på flera av mina båtar och har fungerat bra - förutom sista året, då det var katastrofalt dåligt. Efter fem månader i sjön, med mycket segling under tiden, såg botten ut så här.

 

post-106994-0-04607200-1449916688.jpg

 

 

Att köra utan bottenfärg på västkusten är bara inte att tänka på.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående epoxy och miljö bör man ha lite i bakhuvudet att efter debatten kring bisfenoler (som är hormonstörande..? någon annan får googla) har man börjat rekommendera att vattentankar inte får byggas i epoxy - vilket ansågs OK förut - så det är inte helt säkert att en enbart epoxybehandlad botten är speciellt miljövänlig då det mig veterligen inte forskats på ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit upp det ev. problemet med bisfenol A tidigare i tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/70361-spolplattans-nytta-och-helhetssynen/

 

Hur man än vänder sig har man rumpan bak, dessvärre.

 

Just nu verkar det vara mera poppis att skippa bottenfärgen och just nu är epoxi ok. Epoxin är också bra för båtbotten och en bra grund att bygga vidare på så jag tycker nog att en epoxibehandlad botten i kombination med bottentvätt är ett bra alternativ (just nu).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

En 28 fots motorseglare LÖA 8,60m, Bredd 3,05. Det tog 30 timmar. Är pensionär, men betydligt envisare än jag är pigg. Orkar arbeta ca 2 timmar och med en redig vilopaus emellan orkar jag två sådana arbetspass om dan.

 

Drack kaffe hop med verkstadsägaren  går och vi kom bl.a. in på mitt jobb. Nämnde att ett företag Stockholm blästrade en ungefär lika stor båt för 5000 kr. Det trodde han inte ett ögonblick på. 15 000 kr har det kostat för de han känner till. Fanns visst en firma ca 5 mil bort.

 

Men oavsett. Om man skulle kunna få botten blästrad för 5000 kr, så har jag tjänat styvt 150 kr i timmen - skattefritt. Skulle det kosta 15 000 kr så är förtjänsten styvt 450 kr i timmen - även det skattefritt. 450 kr i timmen har jag aldrig någonsin tjänat under mitt yrkesliv.

...

5 000:- kr är ett väldigt rimligt pris tycker jag, de som tar mer betalt tar helt klart mer betalt än vad arbetet och utrustningen kostar, men det är ju helt i sin ordning så länge man är överens om priset.

 

Framkörning i Stockholmsområdet, 1 timme i snitt (för två man) om det inte är rusningstrafik.

Arbete, 2 timmar för två man.

 

Det blir sammanlagt 6 timmars arbete á 400:- kr (ganska bra lön) inkl. skatt, lite administrativa kostnader mm. = 2400:- kr.

Återstår 2600:- kr för förbrukningsvaror, deponi, avskrivningar på utrustningen, vinst mm.

 

Sedan tycker jag såhär.

Om du arbetar fyra timmar om dagen och arbetet tar 30 timmar blir det sammanlagt 7,5 dagars arbete eftersom arbetstiden smetas ut över hela dagen. En vanlig arbetsdag är 8 timmar lång så det blir 60 timmar vilket ger en timlön på 83:- kr efter skatt vilket inte heller är fy skam.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade ner botten på min båt för ett tag sen, med exentreslip kopplad till dammsugare. Tror nog att även jag fått upp ca 95% av slipdammet. En tanke som slog mig just nu - man skulle ha vägt slipdammet innan man körde det till återvinningen. 

 

attachicon.gifDSC_0690.JPG

 

En 28 fots motorseglare LÖA 8,60m, Bredd 3,05. Det tog 30 timmar. Är pensionär, men betydligt envisare än jag är pigg. Orkar arbeta ca 2 timmar och med en redig vilopaus emellan orkar jag två sådana arbetspass om dan.

 

attachicon.gifDSC_0688.JPG

 

Drack kaffe hop med verkstadsägaren  går och vi kom bl.a. in på mitt jobb. Nämnde att ett företag Stockholm blästrade en ungefär lika stor båt för 5000 kr. Det trodde han inte ett ögonblick på. 15 000 kr har det kostat för de han känner till. Fanns visst en firma ca 5 mil bort.

 

Men oavsett. Om man skulle kunna få botten blästrad för 5000 kr, så har jag tjänat styvt 150 kr i timmen - skattefritt. Skulle det kosta 15 000 kr så är förtjänsten styvt 450 kr i timmen - även det skattefritt. 450 kr i timmen har jag aldrig någonsin tjänat under mitt yrkesliv.

 

Har slagit ifrån mig tanken att behandla botten med Coppercoat, eller liknade. De komponenterna man kan köpa här lokalt blir ca dubbelt så dyra som Coppercoat köpt i Stavanger i Norge. Dvs mellan 15 och 20 tusen, beroende på vad man räknar in.

 

Väger mellan att köra med den bottenfärgen jag haft de senaste åren eller VC17.

 

VC17 har jag haft på flera av mina båtar och har fungerat bra - förutom sista året, då det var katastrofalt dåligt. Efter fem månader i sjön, med mycket segling under tiden, såg botten ut så här.

 

attachicon.gifpost-53310-0-82305400-1397041241_thumb.jpg

 

 

Att köra utan bottenfärg på västkusten är bara inte att tänka på.

Jag fick min båt (motorseglare i stål 41x13 fot) blästrad och sprutad ett varv med epoxifärg till en bit ovanför vattenlinjen (uppskattad yta 50m2) nu i höstas för ca: 6000:-. Då köpte jag färgen själv. Kollade med många blästringsföretag och de flesta skulle ha över det dubbla, så det kan löna sig att fråga flera företag.

Har rollat på ytterligare ett lager och ska rolla ett tredje lager till våren. Ligger i Mälaren, så jag kommer inte att ha någon ytterligare bottenfärg.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sedan tycker jag såhär.

Om du arbetar fyra timmar om dagen och arbetet tar 30 timmar blir det sammanlagt 7,5 dagars arbete eftersom arbetstiden smetas ut över hela dagen. En vanlig arbetsdag är 8 timmar lång så det blir 60 timmar vilket ger en timlön på 83:- kr efter skatt vilket inte heller är fy skam.

 

Mackey

 

 

Du är en mattematikens mästare.

 

Hur lång en heltids arbetsdag är är väl överhuvudtaget inte intressant i det här sammanhanget.

 

När jag var arbetsledare hade jag en man som var halvpensionär. Han jobbade 4 timmar om dagen. Han fick fullt betalt för de 4 timmarna. Enligt ditt sätt och se, skulle han bara haft halva timpengen jämfört med sina arbetskompisar.

 

Undra vad facket - svenska elektrikerförbundet - hade sagt om det!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli inte irriterad, om du nu blev det. Tycker mig kunna läsa något åt det hållet mellan raderna i ditt svar, men jag är inte säker.

 

Alla yrken har ju olika grad av ställtider, pauser, restider, förberedelsetider, etc, etc. när inget egentligt arbete utförs.

Det jag tycker är att om en hel dag går åt för dig att utföra arbete motsvarande 4 timmars slipning så är det mera rättvisande att räkna timlön efter en hel dag om man vill göra en jämförelse med vanligt lönearbete.

 

Den som tjänar mer än 83:- kr/timme efter skat bör alltså inte ta tjänstledigt för att slipa båten (det är jobbigt och många orkar nog bara fyra timmar per dag effektiv tid) utan istället hyra in en yrkesman som gör jobbet för 5 000:- kr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli inte irriterad, om du nu blev det. Tycker mig kunna läsa något åt det hållet mellan raderna i ditt svar, men jag är inte säker.

 

Alla yrken har ju olika grad av ställtider, pauser, restider, förberedelsetider, etc, etc. när inget egentligt arbete utförs.

Det jag tycker är att om en hel dag går åt för dig att utföra arbete motsvarande 4 timmars slipning så är det mera rättvisande att räkna timlön efter en hel dag om man vill göra en jämförelse med vanligt lönearbete.

 

Den som tjänar mer än 83:- kr/timme efter skat bör alltså inte ta tjänstledigt för att slipa båten (det är jobbigt och många orkar nog bara fyra timmar per dag effektiv tid) utan istället hyra in en yrkesman som gör jobbet för 5 000:- kr.

 

Mackey

 

Jag blev inte alls irriterad, men hel ditt resonemang är tramsigt.

 

Ibland verkar det som om du måste ha en kommentar - antingen du har nåt vettigt att säga eller inte.

 

På den tiden man var ung och pigg gick man gladeligen ut och gjorde 4-5 timmars arbete av nåt liknade slag som man jobbat med hela dagen. Nu när man är pensionär kan man ju ta dan som den kommer

 

Jag har aldrig tagit "tjänstledigt" för att jobba med båten, eller bygga hus eller nåt av alla de jobb jag gjort vid sidan av det ordinarie arbetet. Man jobbade sina 8 timmar (9 med middagsrasten) tog en kopp kaffe när man kom hem och gick ut och fortsatte jobba med nåt annat grovt arbete. Detta är 4;e båten jag slipar ner bottenfärgen till ren gelcoat - det mest skrämmande är att jag tycker sånt arbete är roligt. 

 

Det sista jag gjorde på eftermiddagen var att slipa ner de 4-5 mm närmast vattenlinjen, som man inte vågar ta med maskin. Man är ju inte helt säker på handen och inte i fötterna heller. När man kör med maskin kan man ju lätt förorsaka en skada på gelcoaten om man skulle slänga till. Så det gäller att hålla sig på säkert avstånd.

 

post-106994-0-90267300-1449936251_thumb.jpg

 

En bild före jag började handslipa på de millimeter jag inte vågade ta med maskin.

 

Det var inte lätt att se de rester av blå bottenfärg om fanns kvar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utlovade lite återrapportering om jag kom ihåg det och det gjorde jag nu.

 

Nu har vi använt båten i tre säsonger. Generellt har det funkat bra att leva utan antifoulingfärg. Vi prenumererar på havstulpanvarning och ser till att tvätta inom 14 dagar. Sammanlagt tvättar vi 3-4 ggr per säsong.

  • 2015 seglade vi i Stockholmstrakten så då hade vi ju tillgång till "vår" borsttvätt. Om jag inte minns fel växte det väldigt bra på botten under september när vi nästan inte använde båten. Vi fick bort tillräckligt mha. en lina som vi drog under båten.
  • 2016 bar det av till Haparanda och tillbaks i sammanlagt fem veckor. Eftersom det är sötvatten i Bottenviken så var ju inte havstulpaner något bekymmer, men det växte annat. Det var varmt och skönt i både vattnet och luften så det var inga problem att skrubba botten för hand en gång. Vi försökte inte ens att hitta någon bottentvätt. När vi kom hem möttes vi av havstulpanvarningen och borstade i "vår" tvätt.
  • 2017 var vi i Estland 7/7 - 1/8. Vi tvättade inget och det behövdes inte heller. Minns inte, men troligen möttes vi även denna gång av havstulpanvarningen och tvättade. Det verkar som att semester fram till andra veckan i augusti funkar bra vad gäller hvstulpaner. Då hinner man hem till tvätten innan det är för sent.

Vi blev varnade för att lamineringsepoxin kunde krita i vattenlinjen om den utsattes för uv-ljus, men det är inget som inträffat hittills.

 

Vi är mycket nöjda med att slippa "vårrusta" botten, bara att borsttvätta före upptagning och pilla bort lite tulpaner i skrymslen där borstarna inte kommer åt samt på en liten skrovyta på några kvadratdecimeter på varje sida som tvätten inte lyckas rengöra.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan så att jag skulle vilja flytta till Stockholmsområdet bara för att få ha det så enkelt med båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är så välkommen raol...

Det finns inga bostäder att få tag i inom rimlig tid eller till rimligt pris.

Båtplatserna är också slut, eller dyra.

Du kan ju bo i båten på svaj någonstans i vår stora skärgård.

 

Jag kan hjälpa dig att få tvätta båten billig, 150:- kr/gång, och det behöver bara göras högst fyra gånger per år, kanske fem om man ligger i året om

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...