Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
BboatB

Beg marknaden, är det något liv i den?

Rekommendera Poster

Hahaha jora, så vad är det för fläskigt du siktat in dig på men än inte köpt? Helt rätt man ska suga på karamellen ;) 

Med tanke på marknaden så är det nog inga problem att byta in hard-topen mot något i miljonklassen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Btw vilka modeller har halverats på två år? Jag vill gärna köpa ;)

Redigerad av DavidN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Merry Fisher 625, låg nog ute 5-6 beg i vår/sommar som alla sålts men i princip alla säljs på västkusten. De såldes hyfsat snabbt, alla utom en var listad dyrare än min, min båtgrannes sålde sin snabbt men den var trollingutr. 

 

Men nu kan min far ev tänka sig att samäga en motorseglare så jag har börjat snegla åt det hållet och tagit upp mina segelbåts tankar igen, alt är jag utan båt ngt år tills man får lite mer fritid, jag blir stressad över att äga grejor man inte använder och onödigt att saker bara står och kostar pengar.

 

Men det är nu hyttbåtssäsongen börjar så man kanske ändrar sig när kommer hem till Sverige igen haha. :)

 

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DavidN säger:

Hahaha jora, så vad är det för fläskigt du siktat in dig på men än inte köpt? Helt rätt man ska suga på karamellen ;) 

Med tanke på marknaden så är det nog inga problem att byta in hard-topen mot något i miljonklassen

Haha som sagt så har du nog helt missbedömt mig! ;) 

 

Som bhemac skrev så är motorseglarna de som tappat extremt mkt i pris, två år sedan låg Winga 78 på 150-180k med orginal motor nu 80-130, Winga 87 på över 300 k för orginal motorn, nu kanske 200 k. Paranter som sagts halverats. 

 

Köp på du, det räcker och blir över...haha 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, BboatB säger:

En Merry Fisher 625, låg nog ute 5-6 beg i vår/sommar som alla sålts men i princip alla säljs på västkusten. De såldes hyfsat snabbt, alla utom en var listad dyrare än min, min båtgrannes sålde sin snabbt men den var trollingutr. 

 

 

 

 

En Merry Fisher 625 är ingen 80-talsbåt så här råder en helt annan marknad. I och med att nybåtsmarknaden kraschade efter finabskrisen 08 och flera båtbyggare gick omkull råder det t.o.m. BRIST på en del nyare begbåtar jämfört med efterfrågan. Jag är själv ofrivilligt båtlös eftersom utbudet på den båt jag söker varit nästan obefintligt under sommaren. En båt på västkusten, men den försvann på några dagar. Mäklaren brydde sig inte ens om att svara på mina frågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sextontusensjuhundrafemtioåtta båtannonser på Blocket just nu.

 

Merry Fisher och liknande mindre hyttbåtar ser man ofta vid hemmabryggorna i Bohusläns hamnar.

För inte så himla många år sedan var det snabba styrpulpetbåtar som var populära och såldes snabbt, måhända är det så nu också. Men man nu vill sitta skyddad för sjön och nederbörden och då är det dessa mindre hyttbåtar oftast med utombordare som är populära, och köper en person i hamnen en sådan är det ofta flera andra som hakar på samma trend.

 

Traditionella semesterbåtar, bobåtar, familjebåtar börjar bli mer och mer ute, oavsett om det är segel- eller motorbåtar, ja iallafall om de är 20 år gamla ungefär.

 

Det tycks ha blivit en annan inriktning, man lever på ett annat sätt, man har inte tid att vara ute på sjön flera veckor i sträck, det är bara de inbitna entusiasterna som orkar med ett sådant mödosamt liv. Skall man ha båt skall den ha minst en trestjärnig hotellstandard ombord, och det är bara relativt nya 30-40 fotare, och en sådan har man inte råd att ha eller äga. Man har dyra lån på bostadrätten, villan eller den tyska kvalitetsbilen.

Då får det bli en mindre båt som är snabb ut och snabb hem igen på eftermiddagen.

 

Och vad är det för båtar i allmänhet som ligger ute till försäljning?

Jo de är de av den yngre generationens upplevda som oattraktiva bobåtar, som dessutom är alltför optimistiskt prissatta av säljaren, och som har "nästan nya" 20 år gamla segel och motorer...

 

Idag finns det 13 ballader på blocket, 68 stycken Albin 25, 42 najader, 114 olika bavarior, 282 st Bayliner, 9 stycken Storö, 31 stycken vegor och 336 nimbusar av olika modeller.

Sedan ett visst minus för alla som skrivit in exempelvis "liknar nimbus xxx" då blir det träff ändå i sökningen, även om annonsen gäller annan båt.

 

Sammanlagt 16.758 båtannonser, varav 11578 motorbåtar och 2240 segelbåtar.

Resten är mindre båtar, vattenskotrar och kanoter samt "övrigt".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tre-fyra år sedan eller så låg det konstant straxt över 30000 båtannonser på blocket. Det har lättat på delar av båtmarknaden, och i vissa segment t.o.m. tagit rejäl fart. Men aldrig så fina bo-båtar från 70- & 80-tal finns det ett rejält överutbud på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, ArneRadar säger:

För tre-fyra år sedan eller så låg det konstant straxt över 30000 båtannonser på blocket. Det har lättat på delar av båtmarknaden, och i vissa segment t.o.m. tagit rejäl fart. Men aldrig så fina bo-båtar från 70- & 80-tal finns det ett rejält överutbud på.

Det finns ju andra ställen, både internetbaserade och pappersbaserade, där båtar utannonseras också.

Sedan råder det ju säkerligen minst sagt olika uppgifter på det som du och jag anser vara "fina bo-båtar".

 

Man kan ju undra vilket kundsegment som idag är mest frekventa som båtspekulanter?

Är det ungdomar som just flyttat hemifrån? unga vuxna som precis bildat familj? 30-åringar som inser att familjen växer? avancerade sportfiskare? genuina seglare? äventyrarna som skall segla jorden runt? Vuxna par med utflugna barn? Medelålders par som vann på någon skraplott för fem minuter sedan? Eller nyblivna och kapitalstarka pigga pensionärer? eller kanske någon annan grupp?

 

Nä, jag har ingen aning, men ser alltför många yuppies utan sjövana i dyra och alltför snabba båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt alla olika kundsegment finns och är aktiva spekulanter. Min poäng är snarast att det finns stora diskrepanser mellan de olika segmenten i fråga om antal båtar till salu respektive antal potentiella köpare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I "Fakta om båtlivet i Sverige 2017" finns en hel del kul att läsa om det här med fritidsbåtar.
Det finns ca 822 000 fritidsbåtar i Sverige och ca 19% är byggda efter 2001 samt ca 30% är byggda före 1980.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, per_62 säger:

I "Fakta om båtlivet i Sverige 2017" finns en hel del kul att läsa om det här med fritidsbåtar.
Det finns ca 822 000 fritidsbåtar i Sverige och ca 19% är byggda efter 2001 samt ca 30% är byggda före 1980.

 

Intressant!

Kul hade varit att veta hur många som var byggda för 1990, i stort sett hela 80-talet var ju båtboom bl.a. tack vare inflation och avreglering av finansmarknaden ("kom låna hos oss...)

 

...innan fastighetsmarknaden kraschade med finanskris, kronförsvar etc som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Intressant!

Kul hade varit att veta hur många som var byggda för 1990, i stort sett hela 80-talet var ju båtboom bl.a. tack vare inflation och avreglering av finansmarknaden ("kom låna hos oss...)

 

...innan fastighetsmarknaden kraschade med finanskris, kronförsvar etc som följd.

Och snart är vi nog där igen tyvärr 1992. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, BboatB säger:

Haha Ja du DavidN du kan nog inte ha mer fel i dina antaganden. Varför denna bitterhet över ett foruminlägg för 2 år sedan?! Och en som gillat ditt inlägg oxå haha? 

 

Jag har haft en motorbåt under hela tiden men bevakat segelbåtsmarknaden då jag har intresse av att byta. Egentligen är det väl lite tidsfördriv att titta på blocket överlag när man har tråkigt! 

 

Jag har min båt till salu och blir jag erbjuden ok pengar så säljer jag den. Säkert flera andra som gör likadant då det är enkelt att lägga ut annonser, lite detta jag var ute efter i mitt inlägg för 2 år sedan. 

 

Jag har legat under i princip alla andra båtar på blocket av samma modell men ändå inte sålt under vår/sommaren 2017, även om alla andra försvann, inte en visning dock flera mail/telefonsamtal. Bor 40 mil från västkusten där hyttbåt är mer populärt och detta verkar vara det stora problemet. Jag har aldrig värderat att avstånd skulle vara en faktor med en trailerbar båt men det verkar inte bättre. 

 

Segelbåtarna verkar dock vara väldigt svårsålda fortfarande och ser vissa har halverats i pris sen 2015. 

 

 

Jag tyckte DavidN skrev roligt och även träffande. Var läste du in att han var bitter?

Dessutom hade han ju helt rätt i sitt antagande att du inte lyckats hitta ditt eftertraktade "gratisfynd".

Men själv har du en båt som du vill ha "ok pengar" för att sälja?!

Du bor 40 mil från västkusten? Alltså bor du på ostkusten? Vill de inte ha din båt där? Eller kanske i höjd med södra Dalarna? Men där blir det väl inte så enkelt att ha en motorseglare?

Kanske du har nån bekant eller släkting på västkusten där du kan ställa båten under tiden du säljer den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, kossor säger:

Och snart är vi nog där igen tyvärr 1992. 

 

Lite läbbigt är det med utvecklingen på fastighetspriser. Får väl trösta mig med att båten sjönk rejält i värde tills jag sålde den ;)

 

Skämt åsido så kommer med all säkerhet nästa kris inte vara den förra lik, då hade den varit för lätt att förutse. Brasan eldas nu på med minusräntor, trots att det sannolikt inte behövs. Inflationsmål är kanske ett obsolet nyckeltal? Samtidigt finns inget som talar för tok-höga räntor igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, ArneRadar säger:

 

Lite läbbigt är det med utvecklingen på fastighetspriser. Får väl trösta mig med att båten sjönk rejält i värde tills jag sålde den ;)

 

Skämt åsido så kommer med all säkerhet nästa kris inte vara den förra lik, då hade den varit för lätt att förutse. Brasan eldas nu på med minusräntor, trots att det sannolikt inte behövs. Inflationsmål är kanske ett obsolet nyckeltal? Samtidigt finns inget som talar för tok-höga räntor igen.

Inte tokhöga räntor, men räntor på kanske 8-10 % är nog inte en omöjlighet. Den dagen banken inte lånar ut pengar till fastigheter eller de inte går att sälja bär det fort utför. Detta gäller all konsumtion, bygger på att alla har jobb ju, blir det något sämre tider med lite högre arbetslöshet så blir det nog inte kul. Många som lever över tillgångarna tyvärr. Sen har vi en del potentater runt om i världen som inte beter sig så trevligt till, en sådan potentat kan ställa till det ordentligt för världsekonomin. Nu har det gått uppåt i många år men finns inget som säger att det inte kan gå åt andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Wingan säger:

Jag tyckte DavidN skrev roligt och även träffande. Var läste du in att han var bitter?

Dessutom hade han ju helt rätt i sitt antagande att du inte lyckats hitta ditt eftertraktade "gratisfynd".

Men själv har du en båt som du vill ha "ok pengar" för att sälja?!

Du bor 40 mil från västkusten? Alltså bor du på ostkusten? Vill de inte ha din båt där? Eller kanske i höjd med södra Dalarna? Men där blir det väl inte så enkelt att ha en motorseglare?

Kanske du har nån bekant eller släkting på västkusten där du kan ställa båten under tiden du säljer den?

 

Grejen är att det inte alls var träffande utan snarare tvärt om i kombination med lite dryghet ala "tips från coachen". Sen om man tycker detta är roligt en personlig fråga.

 

 

Min båt har med facit i hand varit fel prissatt för att få den såld från Ostkusten under vår/sommar 2017 eftersom alla, även om de var dyrare, såldes på västkusten. Men jag har haft en som ville komma och kolla men fick neka och be han återkomma om 5 v då jag hade rätt mkt för mig så kan även bero på att jag jobbar väldigt mkt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, kossor säger:

Inte tokhöga räntor, men räntor på kanske 8-10 % är nog inte en omöjlighet. Den dagen banken inte lånar ut pengar till fastigheter eller de inte går att sälja bär det fort utför. Detta gäller all konsumtion, bygger på att alla har jobb ju, blir det något sämre tider med lite högre arbetslöshet så blir det nog inte kul. Många som lever över tillgångarna tyvärr. Sen har vi en del potentater runt om i världen som inte beter sig så trevligt till, en sådan potentat kan ställa till det ordentligt för världsekonomin. Nu har det gått uppåt i många år men finns inget som säger att det inte kan gå åt andra hållet.

 

...eller så hinner moder jord ikapp konsumtionen och börjar skapa riktiga problem för oss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, BboatB säger:

 

Grejen är att det inte alls var träffande utan snarare tvärt om i kombination med lite dryghet ala "tips från coachen". Sen om man tycker detta är roligt en personlig fråga.

 

 

Min båt har med facit i hand varit fel prissatt för att få den såld från Ostkusten under vår/sommar 2017 eftersom alla, även om de var dyrare, såldes på västkusten. Men jag har haft en som ville komma och kolla men fick neka och be han återkomma om 5 v då jag hade rätt mkt för mig så kan även bero på att jag jobbar väldigt mkt. 

 

 

Ett  alternativ i all välmening är att du lägger båten i ett förmedlingsuppdrag?

 

Jag själv har 10 mil enkel resa till båtplatsen och ser kommande försäljning av båten som ett helsike av resor m.m.

Därför har jag redan nu börjat titta och höra mig för hos olika båtförmedlare. 

 

Helt klart bra alternativ, kostar något men man slipper väldigt mycket (resor för min del)

 

Iår har jag besökt båten vid 17 olika tillfällen, a 20 mil = 340 mil eller 51 timmar restid.

Man får älska havet havet ordentligt, vilket jag gör. . . . .

 

Kolla som alternativ om du vill sälja båten genom en firma, förvaring sker då på företaget och du slipper då en del bekymmer och myclet arbete, samt att båten ligger i "rätt område"

Önskar du förslag på företag får du gärna höra av dig så kan jag förmedla det jag hört.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

 

 

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, BboatB säger:

 

Grejen är att det inte alls var träffande utan snarare tvärt om i kombination med lite dryghet ala "tips från coachen". Sen om man tycker detta är roligt en personlig fråga.

 

 

Min båt har med facit i hand varit fel prissatt för att få den såld från Ostkusten under vår/sommar 2017 eftersom alla, även om de var dyrare, såldes på västkusten. Men jag har haft en som ville komma och kolla men fick neka och be han återkomma om 5 v då jag hade rätt mkt för mig så kan även bero på att jag jobbar väldigt mkt. 

 

 

 

Att vara tillgänglig som säljare är väldigt viktigt, annars är det nog bättre att släcka annonsen tills man har tid. Sen får man (tyvärr) träffa en hel del (i och för sig ofta trevliga) glassätare som tycker det är kul i största allmänhet att titta på båtar. Att ha prutmån hjälper säkert vid behov. Alternativet är att lämna båten till mäklare, men då försvinner 10% i provision visserligen tillsammans med en hel del bök med visningar osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Salty säger:

Ett  alternativ i all välmening är att du lägger båten i ett förmedlingsuppdrag?

 

Jag själv har 10 mil enkel resa till båtplatsen och ser kommande försäljning av båten som ett helsike av resor m.m.

Därför har jag redan nu börjat titta och höra mig för hos olika båtförmedlare. 

 

Helt klart bra alternativ, kostar något men man slipper väldigt mycket (resor för min del)

 

Iår har jag besökt båten vid 17 olika tillfällen, a 20 mil = 340 mil eller nästan 26 timmar restid.

Man får älska havet havet ordentligt, vilket jag gör. . . . .

 

Kolla som alternativ om du vill sälja båten genom en firma, förvaring sker då på företaget och du slipper då en del bekymmer och myclet arbete, samt att båten ligger i "rätt område"

Önskar du förslag på företag får du gärna höra av dig så kan jag förmedla det jag hört.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

 

 

Jag har värderat det men har ingen brådska då jag tycker om att ha en båt de (få) gg jag är hemma och har tid över :) 

 

Men det ligger nog mkt i det att man behöver vara tillgänglig när man väl får ngn på kroken vilket jag tyvärr inte alltid kanvara. Men vi använder båten när vi kan och den funkar bra så det är ingen brådska heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog man förlorar på att annonsera halvhjärtat. Annonser som ligger väldigt länge leder till skepsis lika väl som otillgängliga säljare - är det en jobbig säljare? Vill säljaren bara opportunt "testa" marknaden? Är man som köpare ute efter en specifik båt i relativt höga prisklasser så håller man lite koll, kanske för logg t.o.m.

 

Tror det är bättre att släcka annonsen tills man verkligen avser att sälja och då gå all in.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så har antalet förmedlingsuppdrag hos mäklarna ökat. Troligen har det att göra med köparna är skeptiska till att stoppa några hundar papp i fickan på en okänd säljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Vad jag förstår så har antalet förmedlingsuppdrag hos mäklarna ökat. Troligen har det att göra med köparna är skeptiska till att stoppa några hundar papp i fickan på en okänd säljare.

 

Jag har sålt båt under sommaren och pratat med några mäklare i samband med detta, även tittat på några objekt hos mäklare (sålde själv men övervägde ett tag förmedling). Mäklare säger samfällt - upp till max 3-400 KSEK är det ganska lätt att sälja privat. Över det beloppet blir det mycket svårare p.g.a. generell osäkerhet, inga garantier, inga bytesmöjligheter och inga finansieringslösningar.

 

Samtidigt har jag - efter att ha tittat på ett antal objekt hos mäklare - blivit förvånad över hur misskötta nyare förmedlingsbåtar kan vara. Nu pratar vi båtar som är säg 5-10 år gamla och med utgångspris över 1MSEK. Inte sällan kan man mer om båtmodellen än mäklaren, även när det är hos "märkessäljaren". När jag köpte förra båten var det samma sak, småskador, smuts och bajsränder i toan på mäklarbåtar medans de som visades privat oftare var tipp-topp. 

 

Det är självklart inte helt svart eller vitt, men ändå något jag reflekterat över.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har rätt, gränsen för blanco lån brukar ligga på 300-350 tusen så över detta är det nog förmedlare som gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20170907/darfor-ska-du-testa-trailerbart-batliv/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Åt detta håll tror jag det kommer gå, har lika själv båt som du kan ta upp på trailer. 40-50 fots båtar otympliga dyra att serva äga försäkra osv kommer bli de mest svårsålda om några år. 25-30 fot trailerbara för de finns de framtid för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Fabola Campus 650 innan, såldes till och med dyrare än inköpspris. 

Saknade rullfock och lazyjacks annars gillade jag konceptet. 650 blev dock lite för spartansk men en 7.4 är nog jäkligt trevlig och ok med bekvämligheter. 

 

Även om jag inte har trailat mina båtar till andra platser så är det välsigt smisigt att slippa vara bunden till upptagningsplatser/tider.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att åka trailerbart. Det är svårt att hitta ramper som man kan använda OCH parkera bil med trailer i närheten. Ännu svårare om man vill att kostnaden ska vara rimlig. Det kan kosta en hundralapp för sjösättning och lika mycket för upptagning plus flera tior i timmen för parkering... om det överhuvudtaget finns någon. Väldigt många av de ramper som finns är privata och helt oåtkomliga. I vissa kustkommuner finns inte en enda kommunal ramp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollingfiskarna säger att det inte är något problem. Fast de tycker ju inte det är något problem att ena dagen fiska på ett ställe och sen ägna hela natten till att åka till nästa.

 

Här är naturligtvis den optimala lösningen. Behöver ingen ramp, en någorlunda hygglig strand går bra. Tänk att köra ut på sjön och sedan upp på en liten bergknalle som sticker upp lite ur sjön!

OBS soldäcket!

 

ZIL-4906.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, bhemac säger:

 

Här är naturligtvis den optimala lösningen. Behöver ingen ramp, en någorlunda hygglig strand går bra. Tänk att köra ut på sjön och sedan upp på en liten bergknalle som sticker upp lite ur sjön!

OBS soldäcket!

 

ZIL-4906.jpg

 

Den där var riktigt fin. CE-klass A eller? Den har ju iallafall väldigt stadiga takluckor. Har du sett nån på blocket? Vad brukar de gå för?

 

Vet att det är opraktiskt, men jag är väldigt svag för blåa skrov.

 

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...