Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
lindius

Segling i Sthlm Skärgård Torsdag till Söndag

Rekommendera Poster

Hej gänget, tänkte lyssna efter lite tips, har läst en massa på forumet men sitter nu och gör sista planeringen inför avfärd och tänkte se ifall någon ville komma med tips samtidigt som de kollar fotboll :)

Vi som ska segla är 2 som får räknas som nybörjare, vi skaffade båten förra året (Sunwind 26) + en hund. Vi klarar oss rätt bra men har inte heller satts på prov. Vi utgår från Vindö (Löknäs)

Vi är ute efter trevlig segling, en eller ett par trevliga skärgårdskrogar och säkra naturhamnar där vi kan sova, vi vågar oss på de flesta när vi bara stannar för dagen/en stund för att rasta hund. Vi vill inte ligga i marinor eller liknande, vi älskar t.ex Gällnö där vi kan ligga i naturhamn och knata över till krogen (även om vi inte är så imponerade av maten). 

Vädret ska ju vara fint och vindarna lätta förutom Fredag där det verkar kunna komma upp i hisnande 9m/s.

Vi tänker oss att vända hem under Söndagen då vädret ska bli sämre (men inte dåligt). Vi har dock ingen tidspress.

Vi seglade mest runt "hemma" förra sommaren för att bli varma i kläderna, nu börjar vi bli sugna på att komma lite längre bort.

Alla tips på resmål, naturhamnar och krogar tas mot tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. .Fejan, Grinda, Finnhamn/Paradiset o Möja är väl de ställena som jag så här spontant kommer att tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. funderade på Finnhamn, såg att någon rankade deras krog som bäst :) Visst bör man kunna hitta en säker naturhamn där i närheten? Det bör vara en bra segling dit första dagen, vindarna ser just nu ut att ligga bra, även om de är svaga. Dag 2 skulle kunna bli Möja eller nedåt Harö och vi kanske skulle stanna där en dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som naturälskare blir man ju lite sugen på att besöka stora Nassa, Finnhamn - Nassa - Möja kanske är en möjlighet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finnhamn är fint och Paradisviken, fladen i väster mellan Idholemen och Stora Jolpan är hur säker som helst. Här ligger det dock mycket båtar, men det får man stå ut med.

Passa på att gå ut till Stora Nassa nu när vädret ska vara bra. Det blir ett litet äventyr att minnas i höstmörkret.

Väl på plats finns det hur många möjligheter som helst att lägga till säkert.

En liten varning, det finns mycket huggorm på Stora Nassa.

Kolla Marinwiki för flera tips.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, tack för tipset om huggormarna, verkar vara ett ormår i år dessutom, har sett flera huggormar hemmavid (Nykvarn utanför Södertälje) det var länge sedan jag såg dem så öppet.

Är riktigt sugen på att ta oss ut dit, bör vara ett lagom äventyr, nu har de sänkt förväntningarna på vindarna, maxar på 9m/s från 14m/s som de sa tidigare. Hemfärd som det ser ut nu på lördag eftermiddag, lugn och trevlig slör på 3m/s

Har tittat runt en del på marinwiki, inte helt hemma ännu men kommer nog bli en riktig användare snart :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte att jag skulle bidra med en liten skildring av seglingen då jag är en av de som bombar forumet med frågor.

Självklart kom vi iväg sent, någon gång efter lunch på torsdagen men seglingen upp mot Finnhamn var fantastisk, låg stadigt över 5 knop och oftast uppe på 6, hunden låg och njöt på däck i skuggan av genuan, livet på en pinne!

I en trång passage tappade vi vinden för en stund och då passade jag på att ta ett dopp efter båten, skön avslappning att flyta på rygg i någon knops fart!

Vi gjorde bra tid i den fina vinden och nådde Finnhamn snabbare än vi trott! Dock upptäckte vi ett problem på vägen! Sjökortet tog slut när vi närmade oss norra Möja! I min enfald så trodde jag att sjökortet jag ärvt av svärföräldrarna täckte hela skärgården men det visade sig att det bara var ett vanligt båtsportkort över mellersta skärgården (oops). Men ipad med eniros "På sjön" ledde oss säkert den sista biten upp till Finnhamn där vi la till i den trånga viken vid Jolpan, vi var endast 3 båtar i den långa viken så det kändes lyxigt!

Vid första tilläggningsförsöket så gick vi upp på sand/lera, motorn fick inte loss oss men det gjorde ankaret med min hjälp, på nästa ställe gick det bra och vi fick en fin plats, helt själva med morgonsol (föredrar detta då kvällssol kan ge en väl varm båt vid sovdags).

Vi gick nästan direkt till restaurangen och tog en trerätters, maten var mycket bra och vi näst intill rullade därifrån!

Vi tog en lugn morgon på fredagen med mycket bad, jag hade simtävling med hunden tvärs över viken, upptäckte att min uthållighet vad det gäller simning behöver jobbas på...

Planen hade ju varit att ge sig ut till Stora Nassa men avsaknaden av sjökort gjorde att vi ändrade planen, enbart elektronik kändes inte ok på en helt ny segling. Vi gav oss istället av ner mot Lådna och la till så långt in man kan komma och lagade en trevlig middag på berget i solen. När jag och hunden kliver av båten för en kvällspromenad så tvärstannar han plötligt efter bara några meter! Mitt på stigen står en ko! :)

Snart så var vi omringade av sällskapssjuka kor, hunden och en kalv var lika nyfikna som rädda för varandra vilket ledde till en komisk dans!

När vi vaknar så känner vi att vinden vänt tidigare än beräknat och att vi nu har en ganska stark sidovind där vi ligger. Under frukosten tycker jag mig känna att båten rör sig och mycket riktigt så ser jag snart att vi långsamt börjat driva in i viken, ankaret draggar! Det tar snart stopp, antar att kölen bromsade upp oss mot botten och ankare + landförtöjning håller oss. Vi packar snabbt ihop och kommer iväg utan problem med hjälp av motor och ankare. Blev lite orolig först då det var båtar bakom och vinden starkare än jag kände mig lugn med men Sunwinden rör sig riktigt bra när man backar!

Vi bestämde oss för att bege oss hemåt mot Vindö men tar ett dumt beslut vilket leder till att vi möter ALLA motorbåtar som var på väg ut i skärgården från Sthlm, med vinden rakt bakifrån så ledde detta till en mkt långsam och guppig färd... Vi lade till i en lugn vik och lagade lunch och badade lite innan vi styrde hemåt den sista biten, färden blev inte riktigt som planerat men vi var ändå nöjda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En undring angående den guppiga medvinden och mötandet av alla motorbåtar Lindius:

Tror du att det hade varit för provocerande om du slörat dig fram där dvs "kryssat" dig fram i medvinden? I princip så tror jag att du hade fått klart mindre rullande gång under seglingen ifall du hade gjort det. Men om det hade utgjort en större kollisionsrisk och skapat irritation så hade det inte varit värt det .

Men då det är ett bra läge för det så kan du ofta få en skönare gång och även lyckas segla lite snabbare om du slörar än om du länsar även om målet/delmålet ligger i länsriktningen. Bedöm det från fall till fall om det är läge eller inte för att slöra istället för att länsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var tyvärr inte möjligt, vi hamnade i skärgårdens motsvarighet till essingeleden i rusningstrafik, det var fullt med båtar åt båda håll i leden. Men tack för tipset, det ska användas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra! Katamaranseglar väljer i mesta möjliga mån att slöra eftersom det blir en så markant stor fartskillnad. Kappseglare brukar ofta räkna på om det är lönsamt eller inte att slöra med en kölbåt när målet/delmålet ligger i länsriktningen. Men om man bortser från det så tror jag säkert att du får generellt en behagligare segling om du slörar än om du länsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att läsa om en segling av andra som inte är gamla seglarrävar som de flesta på forumet. Jag ler när jag påminns om misstag från mina egna första turer med båten nu på sensommaren. Körde fast på lerbotten å fick hjälp av en kanotist att knuffa loss båten. Vaknade tidigt på morgonen i en drömvik av att båten stod å hoppade på klippbotten för varje dyning. Hade helt bortsett från vindriktningens förändring under natten å hade drivit rejält i sidled å upp mot land.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ryttare och i hästvärlden finns det ett talesätt "Man får inte kalla sig ryttare innan man ramlat av en häst minst 100 ggr". Jag antar att det samma gäller seglare/sjöman, men med andra misstag :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...