ConnyGson 7 Postad 30 Juni , 2015 Jag har skaffat mig ett ankarspel för 7mm kätting. Så skaffade jag mig 50m kätting. Den här kombinationen borde vara den säkraste - eller? Men vad händer den dagen spelet lägger av - inte fn orkar jag dra upp ankare och kätting för hand. Ska jag byta ut kättingen mot kätting och tamp? Vad använder ni därute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juni , 2015 1. Den dagen - den sorgen. 2. Går det inte att pumpa manuellt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Juni , 2015 7 mm kätting väger drygt 1 kg/m, med 50m kätting ankrar man på max 20 m djup, den vikten hoppas jag man orkar dra upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Juni , 2015 Nu ankrar du nog på bättre ställen än 20 meters. Oftast 3-5 m och lika många kilo. Men sen kommer förstås ankaret till. Då vill man gärna ha ett eldrivet kabelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 1 Juli , 2015 Hur gjorde man förr (på 90-talet) innan varje båt hade eldrivet ankarspel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 1 Juli , 2015 Tänk på att man inte lyfter allt på en gång, gudskelov. Det som blir tungt är när kättingen och ankaret ligger rakt ner, dvs när den längd kätting du har ute överensstämmer med ankringsdjupet. Många spel för kätting går det att lägga en lina runt en trumma på motsatta sidan och winscha upp ankaret den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 4 Juli , 2015 1. Den dagen - den sorgen. 2. Går det inte att pumpa manuellt!? Nja pumpa manuellt blir knepigt när spelet sitter under däck. ag vet inte ens om det funkar annars heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser