Lajnus 19 Postad 30 Juni , 2015 Har lite strul med att starta motorn, Yanmar 1GM, 7,5 hp diesel inombordare med Martec färskvattenkylning. Första försöket gick den runt fint men hade troligtvis behövt luftas innan. Nästa vända så gick startmotorn men utan att kugga i och dra runt motorn. Solenoiden kärvar? Tredje försöket så klickar den bara utan att startmotorn går runt. Har inte mätt hur mycket spänningen sjunker när startknappen är intryckt men ljudet och strålen från kylarpumpen indikerar att något drar rätt mycket ström. Startbatteriet har laddats fullt mellan varje försök. Har även testat att knacka lite försiktigt med en gummiklubba på startmotor och solenoid samt sprayat 5-56 på väl valda ställen men utan framgång. Några idéer vad jag kan göra? Vill ut på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 30 Juni , 2015 Har lite strul med att starta motorn, Yanmar 1GM, 7,5 hp diesel inombordare med Martec färskvattenkylning. Första försöket gick den runt fint men hade troligtvis behövt luftas innan. Nästa vända så gick startmotorn men utan att kugga i och dra runt motorn. Solenoiden kärvar? Tredje försöket så klickar den bara utan att startmotorn går runt. Har inte mätt hur mycket spänningen sjunker när startknappen är intryckt men ljudet och strålen från kylarpumpen indikerar att något drar rätt mycket ström. Startbatteriet har laddats fullt mellan varje försök. Har även testat att knacka lite försiktigt med en gummiklubba på startmotor och solenoid samt sprayat 5-56 på väl valda ställen men utan framgång. Några idéer vad jag kan göra? Vill ut på sjön Plocka ner och gör rent startmotorn (om batteriet är ok). Pröva först att dra runt för hand och kolla att du inte har vatten i motorn och att den verkligen går runt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 30 Juni , 2015 Plocka ner och gör rent startmotorn (om batteriet är ok). Pröva först att dra runt för hand och kolla att du inte har vatten i motorn och att den verkligen går runt. Tack för input! Motorn går att dra runt för hand och man känner kompressionen. Hur kollar jag om det är vatten i motorn? Oljan ser bra ut, om än lite svart, ska bytas så snart jag kan varmköra motorn. Är det svårt att demontera startmotorn? Motorn sitter (såklart) lite bökigt till. Får konsultera verkstadshandboken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 30 Juni , 2015 Om batteriet är dåligt hjälper det inte att ladda det. Prova med ett annat batteri. Kolla även att alla kabelanslutningar (även jordanslutningar) är rena och åtdragna innan Du river isär något. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 1 Juli , 2015 Sant. Kollade spänningen på batteriet: Nyckel av: 12,70 V Nyckel på: 12,64 V (kylvattenpump på) Startknapp: 11,60 V (solenoid klickar) Lutar väl åt att det inte är batteriet. Ska kolla över alla kablar och anslutningar och göra samma mätning igen innan jag river ut startmotorn. Kollade manualen iaf och det verkar vara rätt enkelt att demontera den. OBS att jag inte kan en smack om det här ifall det kanske låter som det. Men är hyfsat praktiskt lagd och har lätt för att lära mig nya saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benjamin90 0 Postad 1 Juli , 2015 prova att koppla löst relä och spruta lite CRC på kopplingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 1 Juli , 2015 Sant. Kollade spänningen på batteriet: Nyckel av: 12,70 V Nyckel på: 12,64 V (kylvattenpump på) Startknapp: 11,60 V (solenoid klickar) Lutar väl åt att det inte är batteriet. Ska kolla över alla kablar och anslutningar och göra samma mätning igen innan jag river ut startmotorn. Kollade manualen iaf och det verkar vara rätt enkelt att demontera den. OBS att jag inte kan en smack om det här ifall det kanske låter som det. Men är hyfsat praktiskt lagd och har lätt för att lära mig nya saker. Kolla spänningen framme vid startmotorn det är där den behövs. Kan finnas stora spänningsfall på vägen. Mät under belastning. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 1 Juli , 2015 Jag är verkligen ingen expert, men vill minnas några trådar om liknande problem med Yanmars YS8- och YS12- motorer. Det som beskrivs är att strömmen till solenoiden i startögonblicket går genom startlåset och att detta med åren innebär betydande spänningsfall till solenoiden. Lösningen ska vara att montera ett startrelä som aktiveras via startlåset och som aktiverar solenoiden i sin tur. Robban_S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Juli , 2015 Robban_S: Välkommen till forumet! Bra påpekande, tydligen körs hela 17 ampere genom startnyckel-brytarens små kontakter. (Visserligen verkar det finnas en startknapp i serie som tar hand om induktiva gnistor som uppkommer då strömmen bryts, annars hade väl livslängden inte klarat garantitiden ens.)Skulle mätt spänningen under belastning direkt på startmotorn som Rascal föreslår ovan i inlägg #7. Gissning: förmodligen är det spänningsfall i tändnyckel-kretsen då inte ens Martecs lilla strömsnåla cirkulationspump jobbar ordentligt??Bilden snodd på vänsteruppslaget HÄR, bläddra gärna.(Tycker att Yanmars manualer borde vara branchstandard, troligen oslagbara i fråga om tydlighet och detaljrikedom? Haha, ger betyget 5 vevaxlar av 5 möjliga för dessa utsökta litterära kvaliteter. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 16 Juli , 2015 Tack för alla svar! En liten uppdatering: Har nu testat med nytt batteri, nya polskor samt rengjort och dragit åt storströmskopplingar och kopplat in startrelä för solenoiden. Det är någon riktig klåpare som dragit elen i den här båten, lägg därtill dåligt underhåll plus en del oxid och det blir betydande spänningsfall överallt där det går lite mer ström. Efter ovanstående insats blev det något bättre men startmotorn rasslar fortfarande och får ibland inte grepp om motorn. Plockade loss startmotorn och kunde konstatera att kuggdrevet var helt nedslitet den på sidan som går mot kugghjulet på motorn. Troligtvis har det även tidigare säsonger varit spänningsfall till startmotorn vilket gjort att den inte kuggat i ordentligt och därför slitit ner drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 28 Juli , 2015 Gick med startmotorn till ELHÅ Generator och startmotorservice på Erstagatan (Stockholm): "Hej, kuggdrevet är utslitet men i övrigt verkar den fungera ok." En dag och 400kr senare fick jag svaret att: "Kuggdrevet är utslitet och kan ta flera månader att beställa från min leverantör, i övrigt är den ok." Fick tillbaka startmotorn i en kartong demonterad ned till minsta beståndsdelar. Beställde själv ett nytt drev från England och monterade ihop allt igår kväll och nu funkar den perfekt. Däremot vill motorn fortfarande inte kicka igång. Nu borde det väl egentligen bli en ny tråd kanske.. Har rengjort vattenavskiljare/filter och bränsleledningar, bytt finfilter (som såg fint ut och egentligen inte behövde bytas) och luftat fram till insprutningspumpen. Har också lättat på muttern för bränsleröret på spridaren. Det kommer små dieselskvättar när man kör runt motorn. Vad är nästa steg? Plocka loss spridaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser