Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
hawkeye6540

Byta ut plåttank mot plasttank

Rekommendera Poster

Jag har en plåttank på c.a. 100 liter i min båt som funnits på plats när jag köpte båten.

Har nu noterat att tankarmaturen är en enda rostklump, det blir en del kondensproblem, det luktar bensin runt inspektionsluckan. Visst går det att åtgärda dessa problem men tanken slog mig att det kanske är läge att byta ut tanke som säkert setat där i 20 år minst.

Ser då att det finns plasttankar för permanent montering. Funderar på att montera en sådan på c.a. 60 liter istället.

Är det någon som har erfarnehet av sådana i största allmänhet? Är det något att satsa på? Det borde ju bli väsentligt lättare än en plåttank men är dom lika säkra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dunkar i plast luktar generellt mer än de i metall. Nu kanske inte detta gäller dessa tankar, men värt att kolla mer på... Det bör bli mindre kondens i en tank i plast, vilket såklart är en stor fördel och sen var det ju vikten som du redan hade koll på.

Bortsett från ev lukt ser jag egentligen inga nackdelar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt mig av fasta plasttankar på ett par båtar. Fungerar utmärkt och håller säkert minst lika länge som en motsvarande tank i svartplåt. Det viktigaste är att tanken är ordentligt fäst så den inte kan hasa omkring, annars nöts det hål i den rätt fort. Jag brukar lägga gummimatta under tanken och under banden som den spänns fast med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostig tankarmatur, är även själva tanken rostig? Vad är tanken gjord av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...