Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Funkis

uppdatera Navionics sjökort - lätt att göra? Erfarenhet?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har först nu noterat att jag kan uppdatera mitt 3-4 år gamla kort för en rimlig avgift ( nåja... Allt är relativt?)

Någon som gjort det själv via egen dator och kan säga om det är så lätt som det verkar?

Köper jag bara ett 4gigkort och kör igång, efter att ha pyntat? Hur lång tid tar det?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix Funkis,

Nu vet jag inte vilket kort, täckningsområde etc du har men den normala rutinen är att du går till navionics sidor.

Där downloadar och installerar du deras chart installer samt skapar ett konto. Därpå sätter du orginalkortet i en kortläsare. och pluggar den till datorn. Läser inte browsern kortet nu finns det en link på sidan som berättar vad du skall göra. Det var lätt att göra och har alltid funktionerat efter det. 

Sedan köper du deras "freshest data" vilket ger dig rättigheten att uppdatera kortet hur ofta som hellst under ett år.

Observera att det är enbart ditt orginalkort som kan uppdateras. En störande faktor är att orginalkortet i allmänhet är 2 giga vilket räcker om du tar ner hela Baltic Sea (Navionics+) men inte om du vill ha SonarCharts också.

Vill du det så måste du begränsa området ty SonarCharts är stort...

Summa summarum, efter små svårigheter har systemet funkat suveränt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...