Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Mstav

Johnsson 70hk 80 talare startar inte längre?

Rekommendera Poster

Hej är det någon som kan ha en snusning vilket problem jag har på min Johnsson 70hk?

När jag sjösatte båten så startade den direkt gick fint på tomgång och svarade bra på gas. Stängde av morton efter ca 5 tomgångs körning sen ville den inte starta!? Har bytt batteri ny soppa slang med blåsa samt ny trycktank. Men morton verkar inte vilja tända ibland låter det dom startmotorn inte går runt för att sedan gårunt som vanligt..

Hoppas att det finns någon som har haft liknande problem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick samma problem i helgen(samma motor). Motorn startade som vanligt och vi gick ut och hade en fantastisk dag till havs. När vi skulle hem startade inte motorn, ingen antydan att den ville tända. Gick igenom alla rutiner men inget hjälpe. Fick sedan för mig att jag skulle vrida på det röda vreden som sitter på styrbodsidan. Ett litet klick hördes och sen gick den igång och gick hur bra som helst .

 

Nästa dag startade den precis som vanligt igen men när vi skulle hem .... Samma sak som dagen innan. Den här gången började jag med röda vredet och motorn startade direkt. Har för mig att det vredet ska ställas om vid start med snöre i stället för elstart. Kan vara värt ett försök även i ditt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vredet sitter alltså under motorkåpan på styrbodsidan. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset ska kolla det till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vredet sitter alltså under motorkåpan på styrbodsidan. :-D

skicka gärna bild på hur det ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vredet (61) 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0151147&path=BRP~A0000022~M0006909~M0006958~M0006959~C0151147&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

Detta vred skall inte behöva röras om den elektriska primern (51) funkar som den skall och man har koll på hur motorn skall startas kall. Ofta gäller det att trycka in nyckel. Primern skall bara öppnas tillfälligt vid kallstart. Behövs den konstant så är det fel på förgasarna.

 

Knyckte lite text från annat forum:

 

If none of this works, remove the cowling, and look on the right side of the powerhead (as you're looking at it) for a red lever switch - this is on the primer solenoid - and flip that lever 180 degrees. See if that helps start the engine - it's a manual fuel enrichment valve. If that works, then you probably have a problem with your choke or electronic fuel primer circuit.

 

check the position of the manual fuel enrichment valve. This valve usually has a red handle. The manual valve should be in the closed position. If the manual valve is not completely closed it will permit fuel enrichment all the time. This leads to a fuel mixture that is chronically too rich, and it can also lead to hard starting from too much enrichment. Operate the red lever clockwise to close the manual fuel enrichment valve. It should be clearly described and shown in the operating manual.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej självklart är det inte meningen att man ska ställa om eller vrida på vredet. Det konstiga i mitt fall är att den startar kall varje gång men efter 30-40 minuters gång och ett längre uppehåll vägrar den tända ända tills jag vrider på vredet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vredet sitter alltså under motorkåpan på styrbodsidan. :-D

skicka gärna bild på hur det ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vredet sitter alltså under motorkåpan på styrbodsidan. :-D

skicka gärna bild på hur det ser ut

 

 

alright tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...