Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Leonardo

Ankarolina eller multiplait?

Rekommendera Poster

Min Ankarolina gick sönder, när bandet faktiskt trasslade sig lite. Men troligtvis sprack den av ålder också. Nåväl, det är dags att ersätta henne. Nu funderar jag på om jag ska strunta i Ankarolinan och köra en mulitplaitlina med en bit kätting närmast ankaret istället. Faktiskt en billigare och enklare lösning, vilket tilltalar mig. Har en Comfort 32 och tänker att jag använder ett av stuvfacken till att samla upp linan. Idag ligger kättingen där, men inte resten.

 

En sak jag funderar på är om linan "fjädrar" mer än vad ett band gör, och hur det i så fall känns?

 

Vad säger ni, gott folk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ankarlina är valet enkelt. Muliplatemed några meter kätting.

 

Har en rulle med ankarolina som monterats i sittbrunnen oftast med en bojkrok i änden, trädd genom öglan. Kan va bra när det är akterboj - de ligger ofta så förskräckligt långt ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stuvfacken på på Comfort 32 är som gjorda för att hålla allt blött så länge som möjligt. När det regnar rinner vatten in och sedan har man en lucka som håller kvar fukten. Din lina kommer alltid att kännas blöt.

 

En ankarlina ska helst vara fjädrande så att det inte blir ryck i ankaret hela tiden, så av den anlednignen kommer det att vara bättre med en lina.

 

Vi använder ankarband med ryckdämpare på vår Comfort 32 och det funkar bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey.... Håller helt med ( har också haft en Comfort 32 )

 

Fråga - hur har du gjort ryckdämpning på ett band???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från Ankarolina till Multiplate när mitt fäste (de där plastiga rullarna) gick sönder. Ångrade mig inte en enda sekund.

 

Jag satte en Merx-hake i änden på linan, denna kan jag fästa i antingen en boj med eller i kättingen till ankaret. Jag förvarade 30 meter lina i en tiolitershink som jag ställde ner i stuven, passade perfekt.

 

Jag vill inte riktigt lita på ett band som sitter ute i solljuset året unt, hur många har gjort brotttester på ett band som är några år gammalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla(?) föreslår multiplait.
Vad är den funktionella skillnaden mellan multiplait och treslagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stuvfacken på på Comfort 32 är som gjorda för att hålla allt blött så länge som möjligt. När det regnar rinner vatten in och sedan har man en lucka som håller kvar fukten. Din lina kommer alltid att kännas blöt.

 

En ankarlina ska helst vara fjädrande så att det inte blir ryck i ankaret hela tiden, så av den anlednignen kommer det att vara bättre med en lina.

 

Vi använder ankarband med ryckdämpare på vår Comfort 32 och det funkar bra.

 

Mackey

Du har så rätt, Mackey. Det tänkte jag inte på, men det stämmer bra. Har bestämt mig för lina, kommer att sätta en ankarsäck på pulpiten för att ha linan i.

 

I värsta fall får jag väl återgå till Ankarolina nästa år, men då har jag dessutom en lång tamp, och det är aldrig fel!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarolinan är vad jag brukar kalla en Nalle Puh produkt, det verkar så smart på pappret men fungerar inte lika bra i verkligheten. Det satt en sådan på en båt men det bandet tålde uppenbart inte UV-ljuset för trots att den inte var så många år så drog vi av mer eller mindre för hand. Hade det suttit en 1000 kr ankar i den hade jag blivit odräglig.

En klassisk treslagen tamp fungerar men kinkar sig lätt och ofta när man tog upp så hade man sittbrunnen full av lerig tamp.

Multiplaiten lägger sig fint i en pyts och kinkar sig inte. Behaglig för händerna och med mycket stor elasticitet. Min förvaras i en hög, rektangulär papperskorg av plast som jag kan ställa på däck om jag vill. Ett antal lufthål gör att fukten försvinner ganska snabbt. Annars ju en ankarsäck väldigt smart.

Kätting har jag bara i fören men då hela vägen. För akterankare gör en bit kätting väldigt lite nytta, oftast räcker det med mycket tamp för att ligga säkert, annars skickar jag ut en ankarvikt. Att tampen skavs sönder har jag aldrig upplevt, oftast har vi varken korall eller sprängsten där jag ligger.

 

Om man inte får ut fukten i i ankarstuven så ska man angripa det problemet. Det klassiska är att låta motorn ta sin intagsluft via ankarstuven. Idag kan man sätt en fläkt som driv med solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarolinan är vad jag brukar kalla en Nalle Puh produkt, det verkar så smart på pappret men fungerar inte lika bra i verkligheten. Det satt en sådan på en båt men det bandet tålde uppenbart inte UV-ljuset för trots att den inte var så många år så drog vi av mer eller mindre för hand. Hade det suttit en 1000 kr ankar i den hade jag blivit odräglig.

En klassisk treslagen tamp fungerar men kinkar sig lätt och ofta när man tog upp så hade man sittbrunnen full av lerig tamp.

Multiplaiten lägger sig fint i en pyts och kinkar sig inte. Behaglig för händerna och med mycket stor elasticitet. Min förvaras i en hög, rektangulär papperskorg av plast som jag kan ställa på däck om jag vill. Ett antal lufthål gör att fukten försvinner ganska snabbt. Annars ju en ankarsäck väldigt smart.

Kätting har jag bara i fören men då hela vägen. För akterankare gör en bit kätting väldigt lite nytta, oftast räcker det med mycket tamp för att ligga säkert, annars skickar jag ut en ankarvikt. Att tampen skavs sönder har jag aldrig upplevt, oftast har vi varken korall eller sprängsten där jag ligger.

 

Om man inte får ut fukten i i ankarstuven så ska man angripa det problemet. Det klassiska är att låta motorn ta sin intagsluft via ankarstuven. Idag kan man sätt en fläkt som driv med solpanel.

 

Intressant idé att låta motorn ta sin intagsluft där, motorn är lite instängd i dagsläget. Säkert bra att få in lite luft där. Problemet med Comforten är att man måste dra slang genom akterruffen, men det går säkert att lösa. Ska fundera på det.

 

Tycker dock att det är bra med kätting på akterankaret, eftersom man då vet att ankaret "lägger sig", och inte åker med in mot båten. Har fått för mig att det är lättare att få grepp då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey.... Håller helt med ( har också haft en Comfort 32 )

 

Fråga - hur har du gjort ryckdämpning på ett band???

Jag använder två varianter.

 

1) Bungy, läs mer här.

bufri2.jpg

 

2) Ryckdämpning med gummisnöre

Gör en hanfot med ett - gummisnöre eller flera beroende på hur mjuk eller hård dämpningen behöver vara. Ofta använder jag en vinsch för att lägga fast ankaret och då spänner jag gummisnöre mellan vinschen och halkipen (finns inte på Comfort 32...) så att bandet böjer av åt sidan eller uppåt. Med rätt mängd gummisnöre blir det jättebra dämpning.

 

3) Vikt på ankarolinan (har jag inte använt)

Häng en vikt mitt på ankarbandet som får se till att bandet fjädrar. Fäst ex.vis ett ankare på linan när du ankrat färdigt. Hala ner ankaret till ungefär mitt på linan med en annan lina.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarolinans fördel är spolen som gör den lätthanterlig. Nackdelen är att bandet är stumt och uv-känsligt.

Multiplaitlinans fördel är att den inte kinkar och att den fjädrar mer än tre-slagen lina. Vill man ha både spole och multiplait så tillverkar (på beställning) Lidingö Finmekaniska AB en vinda, REPEX. http://www.sxk.se/sites/default/files/forum_images/-pict0096.jpg  SXK-medlemmar lär ha 15% rabatt. Den är inte billig, men bra,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det stämmer att ankarbanden är UV-känsliga, men inte så till den milda grad att det är ett stort problem.

 

SXK har gjort ett par tester som man kan fundera över.

Ankarband som är 16 år gamla har bara 10 % av sin brotthållfasthet kvar, dvs. en sänkning från 25 000 N till 2 400 N i det aktuella testet. De delar av linan som var skyddade från solljus hade 11 000 N i brottlast.

 

SXK har också kollat vilken maxlast man får på ankare (och linor). Försöken gjordes vid upp till 16 m/s och då var maximal dragkraft i ankarlinan 2 060 N på en Najad 34.

 

En 16 år gammal ankarlina håller alltså för att ankra en Najad 34 i kuling. Det innebär ju inte att problemet inte finns. Givetvis bör man byta ankarbandet ibland och definitivt ha solskydd på bandrullen som Lasse-L tipsat om.

 

Vi köpte nya ankarband på Biltema förra året, 55 m band för 350 kronor. Vi får se om de är lika bra/dåliga som Ankarolinan.

 

Tillägg: Jag menar inte att ankaraband är bättre än ankarlina utan jag vill bara beskriva problembilden. För oss är lina inte ett alternativ eftersom stuvutrymmena är begränsade och/eller opraktiska. Dessutom har det funkar bra med band tycker vi. Vi ändrar oss nog om bandet går av en vacker dag.

 

Kanske ska man provdra bandet då och då genom att binda fast det i land och dra hela det utrullade bandet med motorn. Den dag det går av är det dags att byta...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att ankarbanden är UV-känsliga, men inte så till den milda grad att det är ett stort problem.

 

SXK har gjort ett par tester som man kan fundera över.

Ankarband som är 16 år gamla har bara 10 % av sin brotthållfasthet kvar, dvs. en sänkning från 25 000 N till 2 400 N i det aktuella testet. De delar av linan som var skyddade från solljus hade 11 000 N i brottlast.

 

SXK har också kollat vilken maxlast man får på ankare (och linor). Försöken gjordes vid upp till 16 m/s och då var maximal dragkraft i ankarlinan 2 060 N på en Najad 34.

 

En 16 år gammal ankarlina håller alltså för att ankra en Najad 34 i kuling. Det innebär ju inte att problemet inte finns. Givetvis bör man byta ankarbandet ibland och definitivt ha solskydd på bandrullen som Lasse-L tipsat om.

 

Vi köpte nya ankarband på Biltema förra året, 55 m band för 350 kronor. Vi får se om de är lika bra/dåliga som Ankarolinan.

 

Tillägg: Jag menar inte att ankaraband är bättre än ankarlina utan jag vill bara beskriva problembilden. För oss är lina inte ett alternativ eftersom stuvutrymmena är begränsade och/eller opraktiska. Dessutom har det funkar bra med band tycker vi. Vi ändrar oss nog om bandet går av en vacker dag.

 

Kanske ska man provdra bandet då och då genom att binda fast det i land och dra hela det utrullade bandet med motorn. Den dag det går av är det dags att byta...

 

Mackey

Ett av problemen är väl att när bandet går av är det kanske inte en så vacker dag utan en kulen natt med vindvrid. Att då hinna upp på däck och reda ut situationen i tid kanske inte är att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten utvikning.

Köpte för många år sedan en båt som hade ankarspel för band. Dock var det inget band upprullat på trumman utan säljaren hade köpt ett vanligt band till en Ankarolina och lagt bredvid. Vid andra ankringen, när vi skulle dra upp ankaret på 7,5 kg, gick bandet av.

Jag köpte, på säljarens bekostnad, ett original-band som höll de tre år jag sedan hade den båten.

Jag har dock på senare band-ankaspel varit med om att bandet längst nere vid ankaret blivt rejält slitet. Jag löste det då genom att "sy på" en meter av Ankarolinan som gått av på tidigare båten. Funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Kanske ska man provdra bandet då och då genom att binda fast det i land och dra hela det utrullade bandet med motorn. Den dag det går av är det dags att byta..."

 
Det var det jag gjorde, la Danforthankaret på en sandbank och drog, det kändes inte i båten när bandet brast.
 
Felet med band är att de stumma. En kätting är också stum men tack vare sin tyngd blir det mjukt och fjädrande. En tamp och i synnerhet multiplait fjärdar och kan därför motstå ett ryck på ett helt annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter ankarband efter 10 år för en femhundring, har man i tio år en lättankrad båt med ett smidigt system. På tal om ankarvikt, det har man väl alltid på linan. Om inte, börja använda en sådan. Jag har ett beslag som har ett block som löper på linan, i detta block sätter jag min vikt som lätt löper ut efter linan.

Fördelarna är att linan ligger djupt bakom båten, inga segelbåtar får med sig linan med kölen. Hållfastheten på ankaret blir också maximal. Nej lina går jag inte tillbaka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med jask, det blir aldrig lina igen. Vi har även två små Karolina i ankarboxen fram som används vid landförtöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, att sätta bungy'isar på bandet hade jag inte kommit på själv. Ska testa... Band är ju stumt.

 

Bhemac, du får ryckdämpning med kedja? Ojdå, då lägger du ut väldigt mycket kedja antar jag? Frågar för en kedjelänk flexar garanterat inte. Du menar att det blir en hängande kurva liksom av kedjan ner i djupet? Och själva tyngden av kedjan blir som en ryckdämpande tyngd, tills den sträcks ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kättingen ger en mycket god elasticitet när den ska spännas upp. Detta ska man prova på land. Med 3 m mellan mark och däck lägger man ut ankaret med 9 m kätting. Sen kan man försöka spänna! Det blir väldigt tydligt hur mycket kraft som går åt innan ankaret börjar flytta sig.

3 x djupet är minimum vad som rekommenderas, ofta lägger man ut mer, i synnerhet om det kan förväntas hårt väder. Vanligt är att man har kanske 40 m kätting och 40 m tamp för att klara lite större djup/hårt väder. 

Sen kan man prova samma sak med tamp resp tamp + ankarvikt.

Vi gjorde detta ett år, det blev en liten folksamling. En kille hämtade ett band som vi testade. Skillnaden blir ganska påtaglig, utan ankarvikt var bandet värdelöst, bandet förutsätter att ankaret verkligen gräver ner sig i botten. 

Detta är principen för ankring, att det ska gå åt mycket kraft att spänna upp innan man är beroende av hur ankaret fäster i botten.

Jag rekommenderar varmt att prova detta på vintern när båten är uppe.

--

Bandets brottgräns sjunker under åren. Visst kan man byta efter 10 år men hur säkert ligger man år 9? Eftersom bandet är stumt så blir det hårda ryck i det. Håller det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, en lång kedja väger en del och ger viss ryckdäpning. Det köper jag. Tills kedjan är sträckt.

 

En smalare lina kan töja sig upp mot 15% så den är nog att föredra ändå ur elasticitetshänseende?

Bästa kombon är som bhemac säger, använd både kedja och lina när det brallar på!

 

Själv säkrar jag upp min svajförtöjning med kedja genom att använda en "snubber" vilket är en lina med ryckdämpare och en krok. Avlastar kättingen och lägger ut linan som då tar över ryckdämpningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "snubber" kan man ju använda på ett ankarband också. Det har jag aldrig tänkt på.

Det blir ju lite bökigare att få dit den på bandet än på kedjan, men det går om man vill och måste.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, prova ankarkättingens elasticitet på land, jag lovar att man blir förvånad över hur bra det fungerar. 

En tamp med hög elasticitet ger en bra ryckdämpning men hela dragkraften läggs på ankaret, med kätting ska först den lyftas får botten innan ankaret belastas. Det finns en anledning att alla utom små båtar använder kätting.

Läste någon som provat wire, det verkar praktiskt med en trumma att linda upp på men det blev så stora ryck i båten att de inte vågade använda det. Dyneema kanske? Det är nog inte många som  använder till ankring.

Blyad ankarlina förefaller bra men livslängden vad jag förstår är begränsad.

 

Till kätting kan man ha en "snubber", en hanfot med ryckdämpare av gummi och en kättingkrok. Motverkar oljud från kättingen. Jag gjorde en sådan men har bara använt den några gånger, det är helt enkelt för omständigt, i synnerhet om man behöver gå lite snabbt. Nu lägger jag bara ut lite mer kätting istället.

 

Nu har jag också fått dit en "böjd ankarsvirvel" så att ankaret alltid kommer upp på rätt ledd. Rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...

En tamp med hög elasticitet ger en bra ryckdämpning men hela dragkraften läggs på ankaret, med kätting ska först den lyftas får botten innan ankaret belastas. Det finns en anledning att alla utom små båtar använder kätting.

...

Jag håller med om mycket av det du skriver, men inte att ankaret är obelastat innan kättingen lyfts från botten. Då skulle man ju inte behöva något ankare.

 

Man kan pröva även detta på land genom att själv hålla i kättingen där ankaret skulle ha suttit och sedan själv avgöra om ankaret belastas eller inte när någon drar i kättingen. Naturligtvis ger botten en del friktion, men det är ju bara när lasten är liten som det funkar och då funkar det ju att ankra med vad som helst.

 

Nu handlar ju inte tråden om att ankra med kätting, så bäst är multiplate rent ankringstekniskt och sedan kan man hjälpa ankarbandet på traven genom att de det olika typer av elasticitet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi testade gjorde vi det inomhus på ett betonggolv, man fick spänna en del innan ankaret började röra sig. Belastningen på ankaret är klart mycket mindre med kätting. Tampen med sin elasticitet gör en del för att minska belastningen på ankaret men bandet lägger nästan direkt all kraft på ankaret.

Visst skulle man kunna klara sig med enbart kätting men då måste den vara ganska lång ....

 

Vi pratade om att göra om testet med några dynamometrar för att bättre se skillnaderna, det kanske kan bli av så småningom.

 

Nog borde man kunna göra ett elastiskt band som dessutom tål UV, då skulle det vara en bra produkt. Kombinera detta men en ankarvikt som kan hänga i ankarklyset, frigör linan och ankarvikten åker ut. Hur svårt kan det vara egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...