chleide1680 0 Postad 29 Juni , 2015 ni compis 28 seglare i vilket läge sätter ni mastfoten nere i ruff "golvet" tror det ä 7 olika möjligheter! vi la aldrig märke till hur det var när vi mastade av i höstas för första ggn, fördelar/nackdelar olika inställningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 3 Juli , 2015 (redigerade) ni compis 28 seglare i vilket läge sätter ni mastfoten nere i ruff "golvet" tror det ä 7 olika möjligheter! vi la aldrig märke till hur det var när vi mastade av i höstas för första ggn, fördelar/nackdelar olika inställningar Det beror lite på din båt. gå till Seldens hemsida "Seldenmast.com" + Teknisk information + "RIGGINSTRUKTIONER & SEGELMAKARINSTRUKTIONER" + Råd och Tips. Där bör du hitta information om hur du kan sätta masten. På min båt så sitter "skruven" ett hål bakom mitten på mastfoten. Men det kan skillja från båt till båt. Redigerad 3 Juli , 2015 av LuminaL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerntRobert 4 Postad 3 Juli , 2015 Hej! Trevligt med båttypskollegor. Jag placerar mastfoten två steg akter om mitten. Förstagslängden är ju fix. Gummin i däcksgenomföringen placeras så att masten får en svag böjning bakåt från mastfoten, genom däck och till masttoppen. Jag matchar detta med att sätta an undervant och babystag så att dessa säkrar denna svaga böjning. Vet inte om det är rätt, men grejorna står bra tycker jag. Båtarna är nog lite olika så tänk principiellt. Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chleide1680 0 Postad 4 Juli , 2015 ok, härligt med lite tips och tricks då har jag lite att gå på! Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser