Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
slaffe

Bensin/olja sprätter ut i vattnet

Rekommendera Poster

Hallå gott folk!

 

Har inte märkt av detta tidigare men när jag startar motorn och har den på tomgång så läcker det alltid ut en del bränsle, man ser det på vattenytan. Men nu har jag upptäckt att när motorn är igång på tomgång t ex så kommer det olja/bensin stänk från avgasröret (tror jag) hela tiden. Som att det regnar runt motorn och det blir olja eller bensin på vattenytan.

 

Har precis haft motorn isär då jag fick byta impeller, annars har jag inget gjort. Vad kan detta bero på? Antänder motorn inte all bränsle utan skickar ut det med avgaserna, varför?

 

Har en Johnson 90 HP - 88 VRO där pumpen är bortkopplad och jag kör med blandning direkt med bensinen. Kollade tändstiften som var rejält bruna/svarta och geggiga igår, torkade av dessa men som sagt, varför detta bensinregn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Två-takts förgasarutbordare är som sagt urusla förbränningsmässigt. Nånstans 8-40 % av den giftiga bensinen går häpnadsväckande nog rätt ut i sjön oförbränd beroende på typ och skick. [Dessbättre fasas tvåtaktarn sakta bort i strandnära känsliga farvatten där ju fritidsbåtar ofta befinner sig - genom klok lagstiftning. Användande av alkylatbensin borde kanske rent av bli obligatoriskt för att fortfarande ens få använda de sämsta* kan man fundera, men lagparagrafer bör väl användas sparsamt. Bättre vänta medans usla 2takt-varianter skrotas ut ur motorbeståndet.]

Till saken, förstår inte riktigt din beskrivning av vad du ser?
Är det en regnbågs-skimrande vattenyta runt motorns rigg plus likaledes skimrade luftburna vattendroppar?

[Haha, har du månne fixat solbrillor med polariserande filter, undrar för skimmer från ett molekyltjockt lager bensin på vattenyta och sådana RIKTNINGSORIENTERADE FILTER kan förmodligen tillsammans ge överraskande optiska effekter. Låter kanske som ett skämt men men??].
Regnbågsskimret är så vitt jag begriper en optisk effekt beroende på nåt superduper-tunt molekyltjockt ytlager av ett transparent ämne med annat brytningsindex (läs annan densitet, annan ljushastighet). En enda droppe bensin kan nog därför täcka många kvadratmeter vatten med regnbågshinna (f.ö. synlig utan glasögon)?

*) Kolla animationen "tvåtaktsmotor med expansionsrör" HÄR. (Blå färg=ren luft, Grön=färdigblandad explosiv bensin/luft-blandning, Grått=förbrända avgaser, Rött=hm, värme?) Notera särskilt hur det avstämda expansionsröret skickar en tryckvåg (pilriktning vänster) bakåt som pressar tillbaks den utvällande gröna bensinblandningen. Alltså ingen större kontroll på den bensinmängda gasen i sådan tvåtaktare, retur-tryckvågen har sin bestämda hastighet som inte alls behöver överensstämma med behovet/varvtalet i varje givet ögonblick. Därav min beteckning "avstämt", funkar ju bara idealt bra vid ett visst varvtal.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två-takts förgasarutbordare är som sagt urusla förbränningsmässigt. Nånstans 8-40 % av den giftiga bensinen går häpnadsväckande nog rätt ut i sjön oförbränd beroende på typ och skick. [Dessbättre fasas tvåtaktarn sakta bort i strandnära känsliga farvatten där ju fritidsbåtar ofta befinner sig - genom klok lagstiftning. Användande av alkylatbensin borde kanske rent av bli obligatoriskt för att fortfarande ens få använda de sämsta* kan man fundera, men lagparagrafer bör väl användas sparsamt. Bättre vänta medans usla 2takt-varianter skrotas ut ur motorbeståndet.]

 

Till saken, förstår inte riktigt din beskrivning av vad du ser?

Är det en regnbågs-skimrande vattenyta runt motorns rigg plus likaledes skimrade luftburna vattendroppar?

[Haha, har du månne fixat solbrillor med polariserande filter, undrar för skimmer från ett molekyltjockt lager bensin på vattenyta och sådana RIKTNINGSORIENTERADE FILTER kan förmodligen tillsammans ge överraskande optiska effekter. Låter kanske som ett skämt men men??].

Regnbågsskimret är så vitt jag begriper en optisk effekt beroende på nåt superduper-tunt molekyltjockt ytlager av ett transparent ämne med annat brytningsindex (läs annan densitet, annan ljushastighet). En enda droppe bensin kan nog därför täcka många kvadratmeter vatten med regnbågshinna (f.ö. synlig utan glasögon)?

 

*) Kolla animationen "tvåtaktsmotor med expansionsrör" HÄR. (Blå färg=ren luft, Grön=färdigblandad explosiv bensin/luft-blandning, Grått=förbrända avgaser, Rött=hm, värme?) Notera särskilt hur det avstämda expansionsröret skickar en tryckvåg (pilriktning vänster) bakåt som pressar tillbaks den utvällande gröna bensinblandningen. Alltså ingen större kontroll på den bensinmängda gasen i sådan tvåtaktare, retur-tryckvågen har sin bestämda hastighet som inte alls behöver överensstämma med behovet/varvtalet i varje givet ögonblick. Därav min beteckning "avstämt", funkar ju bara idealt bra vid ett visst varvtal.

 

Oj, vilket intressant inlägg. Tack!

Det jag ser är följande:

När jag körde igång motorn så blev det ett regn av något som liknar gråa cirklar på havsytan (https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film_interference det yttre lagret på bilden med det regnbågsfärgade ytfilmen)

Det blir alltså inte de olika färgerna, utan bara fläckar som sprätter ut från motorn med det gråa. Och nej, jag har inga solglasögon med något filter i :)

Verkade inte vara lika mycket idag som igår när jag testade, väldigt underligt. Idag såg jag faktiskt inga prickar alls. Men jag har en känsla av att det alltid läcker ut bensin ur motorn som inte förbräns. Vi har då även när jag tiltar upp motorn så brukar jag ofta se det regnbågsfärgade filmen på vattenytan runt motorn, inte mycket, men lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att tvåtaktare fungerar bra på sjön är just att de är avstämda till ett varvtal några hundra rpm under max. Om man håller det varvtalet är motorn hyfsat effektiv. Myten om den dåliga, skitiga, bensinslukande, <insert valfritt negativt epitet här>  tvåtaktaren kommer ur missförståndet att man kör den på alla möjliga varvtal hur som helst som en bil eller motorcykel.

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag hitta rekommenderat varvtal för min Johnson 90 hp -88 modell? Letat lite överallt men hittar inte max / march rpm..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Slaffe: Grå skvättfläckar på vattenytan kan - vad jag begriper - här bara orsakas av tre orsaker, bensin, tvåtaktsolja eller sot.
Sätter min peng på sot, alltså bara delvis förbränt kolväte. Sot uppkommer och ansamlas mot ytor kallare än ca 400 grader, föroreningar i bränslet förvärrar. Sot som fastnar i avgasernas vattenkylda delar sköljs sen ut. Viss andel av kylvattnet kanske går via den sk skvallerstrålen som studsar ner på vattenytan droppformigt.
Handelsbensinen är visserligen "förorenad" - jämfört alkylatbensin som alltså sotar betydligt mindre - men motorns temperatur skulle jag fundera litet extra på.
[Om du till äventyrs skulle vilja testa alkylatbensin som jämförelse så ha litet koll, sägs kunna ge negativa effekter på - vad dessa nu var igen? Kanske skadar vissa gummipackningar, gamla sotlagers försvinner, minns inte detaljerna?]
Klurar på om motorn möjligen går kallare än normalt, nåt fel med kylning/ termostat??

Angående att hitta en motortyps specifika diagramkurva med typ varvtal, vridmoment eller hästkrafter så är det svårt men knappast heller särskilt intressant.

Går visserligen mycket väl att testa även utbordare i bromsbänk/ dynamometer och rita ett diagram men det finns nog alltför många parametrar för att det skulle bli särskilt intressant att leta efter sådana för enskilda båtägare. Detta med topphastighet eller ekonomifart är alltför mycket förknippat med båttypens vikt, planingsegenskaper etc etc. (Testa själv bränsleförbrukning vid olika driftsförhållanden, installera eventuellt nån "econometer" som kan snabba på testresultaten.)

Ps: kapten_cook: Ids inte tjafsa om myter eller andra epitet hit eller dit, som jag skrev är tvåtaktarens miljöpåverkan främst förknippad med grunda välfrekventerade naturhamnar med kanske extra känsliga habitat. Typ fiskbarnkamrar etc.
Haha, hittade förresten en
intressant sajt under gårdagens googlande, en försöksmotor vars datorstyrning märkligt nog kan välja mellan två- eller fyrtakt efter behov i varje ögonblick!? (I sajtens bild verkar den bestå av massor av slang o sladd-spagetti men det är förmodligen mest sensorer för forskningsändamål?)
Tänk va dom hittar på nuförtiden... :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

 

Jag tror att det skulle kunna vara sot som du skriver. Du har väldigt utförliga och intressant inlägg, jag tackar ödmjukast för dessa, även om de är några snäpp över min kompetens så är det fortfarande intressant och spännande!

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...