extaz 0 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) Hej! Ska köpa min första segelbåt med lite erfarenhet av segling sen innan. Var ett tag inne på att köpa en IW26 men efter att jag var och kollade på en så kändes det inte rätt. Har vart och kollat både på en IF och en Express och gillar dom båda starkt. Expressen känns lite robustare och modernare, får intrycket av riktig kvalité och tycker faktiskt att den ser bra ut vilket är viktigt för min del. På bild såg den lite tråkig ut men irl så WOW vilken båt! IF känns ju också som en fullträff. Den är verkligen vacker och har ett mer klassiskt utseende. IF påminner mig om en gammal engelsk Jaguar. Expressen om gammal amerikansk Mustang. Får också känslan av en bra ritad båt och kvalité igenom. Sen har jag ju förstått att dom är ganska olika. IF har långköl och har folkbåtsdesign vilket gör den väldigt stabil och trygg även i hårdare vindar. Kursstabil är den också och klarar långfärdsseglingar bra. Dock är den inte lika snabb som Expressen. Expressen ska å andra sidan inte vara lika trygg och stabil när det blåser på. Själv vill jag ha en båt som är enkel att segla stabil, bra att bo 2 pers i och klara långfärdseglingar till typ tyskland danmark regionen( från stockholm). Den behöver egentligen inte vara express snabb då jag inte är så stort fan av seglingen i sig utan mer av omgivningen, vara ute i skärgården och helt enkelt bara njuta av vattnet, vinden förhoppningsvis vädret o.s.v. Kappsegling finns inte och kommer nog aldrig finnas på kartan. Så helt enkelt vill jag ha en lättseglad båt som seglar tryggt o säkert och ska inte vara krävande att segla. Den ska gå att bekvämt segla själv. Vad jag har förstått så verkar ju en IF det självklara valet för mig. Trygg stabil och enkel att sega i de mesta vindar. Inte så snabb men inget som jag prioriterar ändå. Frågan jag ställer er är om jag förstått allting rätt? Och är det stor seglingsmässig skillnad mellan en IF och en Express. Är expressen lämplig som långfärdsbåt? Vad skulle ni rekommendera mig? Tack på förhand! Redigerad 27 Juni , 2015 av extaz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 27 Juni , 2015 Med de argument du själv beskriver och menar att det inte bara är seglingen i sig du är ute efter borde valet falla på IF-båten alla dagar i vecka. Trygg, och rätt trimmad selar den sig i stort sett själv. Expressen är mer "jollelik" och uppmuntrar definitivt lite mer offensiv segling. Därmed inte sagt at IF'en är tråkig, tvärtom. Växte upp på en IF, vi seglade i veckor i skärgården. Två vuxna , tre barn och en hund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 27 Juni , 2015 Ja, jag håller verkligen med Jesper-Visby! Expressen anser jag vara lite för känslig. Dessutom börjar även den modellen bli lite till åren nu och det hände på en del båtar att taket börjar bli vekt och buktar in under masten. If:en tycker jag är helt rätt och är även en båt som du skulle kunna segla själv om du behöver/vill göra det ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 28 Juni , 2015 Expressen är en jättefin båt att segla runt mellan öarna i skärgården med, men kanske inte en optimal långseglare. Den har en rätt fin ruff, jättebra sittbrunn och seglar bra utan en stor genua att hantera (vilket kan bli jobbigt med liten besättning). Jag rekommenderar att åka och kika på båda modellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 28 Juni , 2015 Vi hade en IF i många år och segkade aldrig med genua. Visst gick det förmodligen lite långsammare att segla med fock, men vi valde det för att få bättre sikt i lä och att inte få så tungt att skota hem eftersom vi kryssade ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marhag 7 Postad 28 Juni , 2015 Nu har jag inte seglat IF båten bara expressen och det är en kul båt att segla som svara bra på trim av seglen. Bra båt tycker jag ifall man ska utveckla sin segling. Så som du beskrev hur du ville ha din segelupplevelse så skulle jag nog lägga till att titta efter båtar med skena för själv slående fock som skulle förenkla seglingen ytterligare. En sak till, du pratade om att segla till Tyskland och Danmark från Stockholm. Ifall man inte har obegränsat med tid för sin segling så tycker jag att man även behöver ta med båtens potentiella fart som en variabel när vi talar segling med de avstånden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extaz 0 Postad 29 Juni , 2015 Har också funderat på en Misil 2. Är denna lika trygg att segla som en IF eller beter den sig mer som en express? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 29 Juni , 2015 En Misil 2 är riktigt trygg, mastheadriggad julle. Duger fint för långsegling, men den är inte snabb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extaz 0 Postad 29 Juni , 2015 En Misil 2 är riktigt trygg, mastheadriggad julle. Duger fint för långsegling, men den är inte snabb. Vad skulle du valt om du fick välja mellan en IF och en Misil 2? Baserat på långsegling asså. Är IFen snabbare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extaz 0 Postad 29 Juni , 2015 En Misil 2 är riktigt trygg, mastheadriggad julle. Duger fint för långsegling, men den är inte snabb. Vad skulle du valt om du fick välja mellan en IF och en Misil 2? Baserat på långsegling asså. Är IFen snabbare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 30 Juni , 2015 Jag tror det är lättare och trevligare att bo i en Misil 2, så vad gör några procents snabbhet hit eller dit då? För skärgårdssegling blir frågan en annan, men nu är det som sagt långsegling det gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 30 Juni , 2015 Jag är part i målet men....Expressen är jättekul men livlig och kräver aktiv segling.Misilen trygg men markant långsammare än både Expressen och IF-en plus att den är MH-riggad.IF-båtens styrka mot Misilen är partialriggen! Jag seglar min IF med fullt ställ från 1-2 m/s med ganska runda segel och släpp i akterstaget och båten går framåt. Vid 6 m/s tar jag hem lite i akterstaget, sträcker mastliket en smula och lägger genuaskotet mitt på skotskenan. Båten går hur bekvämt som helst. när det ökar på till 9 krummmar jag masten lite till, tar hem cunningham och sträcker ut bomliket. Båten seglar fortfarande bekvämt i 6-7 kn med fullt ställ. När det passerar 10 m/s planar jag ut genuan maximalt med skotpunkten, Drar åt akterstag och hem med cunningham. Nu planar jag storen genom att släppa ner skotvagnen. Fortfarande fullt ställ men inte oroligt.Nu seglar jag med lite inslag i storseglet.Först när sjön börjar bli riktigt randig tar jag in ett rev i storen och/eller byter till focken.När vi gick från Härnösand i 18-20 m/s kryssade vi ut med endast storsegel och det gick fint det med! (Slören neröver kusten som kom sedan var episk! Djävulska vågor och surfar som som fick oss att hisna. Men det är en annan historia)Slutsats.Båten går att trimma till bra segling med fullt ställ väldigt länge. Den känns aldrig otrygg och balanserar sig själv med hjälp av den lätttrimmade riggen. Du känner direkt i rodret om du sträcker upp häckstaget, cunningham, uthalen eller justerar skotvagnen och du seglar båten i 10 m/s med rorkulten i tvåfingegrepp.Jag har haft mastheadriggade båtar och det är skoj med mycket "motor" i förseglet men jag har aldrig upplevt att det är så lätt att justera seglingsegenskaperna på en MH-båt som på de partialriggade båtar jag haft.Där har det varit rev och/eller byte av försegel som gällt.Nu har jag aldrig haft en båt med rullgenua men där ar det ju busenkelt att dra in lite försegel vad jag förstår.Ett varningens finger för IF-båten! Sedan 1967 har man hittat en enda riktigt allvarlig brist hos IF:en och det är undervantens röstjärn. Originalen riskerar att gå av vid branta slörar eftersom de mattas ut av den böjning som uppstår i dem. Ska du långsegla och riskerar hårt väder måste du se till att du har sk "danska röstjärn". Allt annat i båten är rejält dimensionerat. Allt!På de flesta båtarna är röstjärnen bytta vid det här laget men det flyter ett antal båtar med originalöglorna kvar. "Danska järn" kan köpas genom klassförbundet eller tillverkas enligt ritning på ifboat.se Slutligen!Har du funderat på H-båt?absolut ett gott alternativ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 30 Juni , 2015 (redigerade) Jag håller med Janken till 100% kring alla fördelar och modelltips och trimning - vid skärgårdssegling. Men eftersom det var långsegling tänker jag lite annorlunda och har gärna en telefonstolpe på däck som stagats i alla väderstreck (läs, masthead) och fina kojer samt bra stuvutrymmen. Se här, Misil II i Tobago... http://www.hallberg-rassy.com/owners_gallery/gallery5/Owners_misil.html Redigerad 30 Juni , 2015 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extaz 0 Postad 30 Juni , 2015 Jag håller med Janken till 100% kring alla fördelar och modelltips och trimning - vid skärgårdssegling. Men eftersom det var långsegling tänker jag lite annorlunda och har gärna en telefonstolpe på däck som stagats i alla väderstreck (läs, masthead) och fina kojer samt bra stuvutrymmen. Se här, Misil II i Tobago... http://www.hallberg-rassy.com/owners_gallery/gallery5/Owners_misil.html Så misil 2an är bättre lämpad för långfärd än IFen? Tänkte att IFen var bättre tack vare långkölen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 30 Juni , 2015 Misil 2:an har ju så gott som långköl, om det nu skulle vara någon som helst fördel. Det viktiga är ju att båtarna är kursstabila och välbalanserade, och det kan både långkölade och fenkölade båtar vara eller icke vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 30 Juni , 2015 Misil 2:an tål att lastas, är kursstabil, har välstagad rigg, är välbyggd, har sjökojer och fullängdskojer. Den är inte snabb, har ganska liten sittbrunn och är en ganska liten båt - men för de pengarna du talar om får du en helt OK långfärdsbåt. Det talas ibland om havsfidror, men nu när små äldre båtar tokrasat i pris skulle jag hellre lägga mengarna på en Misil 2:a. För skärgårdssegling finns betydligt skojigare farkoster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 30 Juni , 2015 Om det är 100% trygg båt du vill ha så finns det tre st Fingal på blocket! Den kan du förmodligen segla till sydpolen om du vill! Den är dessutom ganska rymlig. Vegor säljs ju i parti och dom går i sporrsträck över atlanten nuförtiden. Sen vill jag påstå att långköl är lite överreklamerat. Lite lugnare rörelse över vågtoppar och kanske lite snällare vad gäller kursstabiliteten men med en sjysst autopilot så kvittar det. Du ska nog snarare se till vikt i förhållande till segelyta. Långkölade båtar har ofta en ganska hög vikt/segelyta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extaz 0 Postad 1 Juli , 2015 (redigerade) Tack för alla svar! Expressen är ute ur bilden nu i alla fall. Vad skulle ni valt IF eller Misil 2 om man vill ha en båt som är trygg och lättseglad(ska gå att segla någorlunda enkelt ensam) för långa sträckor. Ska gå relativt lugnt ute på hav. Inte guppa runt för mycket. Blöt spelar inte så stor roll. Den ska kunna seglas enkelt i hårdare vindar och inte revas för än det blåser upp ordentligt. Den behöver inte vara jättesnabb men helt ok hastighet eftersom den ska seglas långt. yta. Är IFen betydligt snabbare än Misil 2an? Redigerad 1 Juli , 2015 av extaz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 1 Juli , 2015 Vad är "betydligt snabbare"..? Mätetalet skvallrar om en 5-10%, vågar påstå att det är på kryss skillnaden märks mest. Misilen är lite trubbig jämfört med IF:en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 1 Juli , 2015 Klart jag skulle välja Fingal. Gissa varför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
extaz 0 Postad 11 Juli , 2015 Om det är någon som undrar så blev det en tidig tillverkad Misil 2.a med blyköl. Känns som en mycket bra båt för mig som är nybörjare inom segling. Seglade hem båten igår och det kändes väldigt bra. Gick galant på kryssen och fick känslan av att båten seglar tryggt när det blåser på ordentligt. Lätthanterlig och gediget byggd. Mycket nöjd med mitt val hittils. Kanske inte den snyggaste båten på marknaden men den har sin charm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser