Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Selco-Riviera

Båten tar in vatten

Rekommendera Poster

Hej!

Har märkt att när båten ligger i vattnet i ett antal dagar i sträck så tar den in ganska mycket vatten. Vattnet samlas i fören vid batteriet och bränsletanken (har utombordare). Efter 7-8 dagar samlas så mycket vatten att båten börjar luta lite. På den sidan dit båten lutar finns en "utgång" till ekolodet som installerades av förra ägaren. Han har borrat ett hål för att koppla in ekolodet och därefter tätat med silikon. Silikontätningen är ca 4 cm i diameter. Jag misstänker att detta är källan eftersom vattnet tas in så pass sakta.

Min fråga till er är alltså, tror ni det är rimligt att det är källan? Hur gör jag för att täta om det? Ungefär hur mycket skulle det kosta på en verkstad?

Ska försöka publicera en bild på silikonet så att ni ser hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg riktigt "fattigt" ut... Ta upp båten, skruva bort givaren, ta bort allt kladd och lägg upp bilder på hur det ser ut sen.

Det är en smal sak att täta detta på rätt sätt, men när det ser ut sådär är det nog bättre att börja om.

 

Jag tycker att det ser ut som att man försökt att täta från insidan, vilket är helt fel tillvägagångssätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värd är kladd den riktiga beteckningen på ett sånt jobb.

 

Dvs när man gör dumt och felaktigt i stället för rätt och bra.

 

Är det en akterspegelsgivare som han monterar under botten!?

 

Var i Sveriges avlånga land har du båten.

 

Ligger du i saltvatten så kan man smaka på vattnet och känna om det smakar salt. (Det går kanske tom i delar av Östersjön) Smakar det salt så är det sjövatten. Gör det inte det är det regnvatten.

 

Är det kladdtätningen som läcker borde du kunna se att det kommer in vatten. Torka torrt runt och sätt dig och titta. Med den mängden du anger borde du se det på en liten stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med om att det är dåligt jobb. Ja, givaren är under vattenytan.

 

Ska försöka avgöra om det är regn eller havsvatten. Båten finns i Malmö.

 

Tack för tipsen! Jag återkommer med info när jag undersökt vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte känd för mitt säkerhetstänk direkt, men måste bara fråga. Ligger alltså denna silcaflex under vattenlinjen menar du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud?

 

För mig ser det ut som att någon borrat hål, dragit igenom kabeln och sedan försökt täta med silikon, Under vattenlinjen??   Om det är så skulle jag ta upp båten och inte använda den innan det är fixat ordentligt.

 

Om det är en kabel som ska från insidan på båten till en givare på utsidan så gör man det OVANFÖR vattenlinjen.  En sådan genomföring med ordentligt höjd över vattnet kan möjligen tätas på det sättet.

 

 

Om det är en givare som ska monteras i en skrovgenomföring som kommit bort; skaffa en ny montera enligt anvisning.

 

Eller om det är ett ekolod som bara ska se rakt ner? DÅ skulle jag sätta givaren innanför skrovet utan genomföring.  Jag har ett avsågat avloppsrör limmat mot skrivet och fyllt med vatten för at få en bra övergång för ljudsignalen. Ta en plastpåse med vatten, ställ givaren ovanpå och prova fram ett bra läge.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Eller om det är ett ekolod som bara ska se rakt ner? DÅ skulle jag sätta givaren innanför skrovet utan genomföring.  Jag har ett avsågat avloppsrör limmat mot skrivet och fyllt med vatten för at få en bra övergång för ljudsignalen. Ta en plastpåse med vatten, ställ givaren ovanpå och prova fram ett bra läge.

 

Jag har monterat ett par akterspegelsgivare inombords på liknande sätt. Kollat att de funferar med givaren i en påse med vatten. Limmat fast mot bordläggningen med sikaflex. 

 

Provade samma i min motorseglare och där fungerade det inte. Fungerade i en påse med vatten på uppemot 10 olika ställen, men när jag limmade fast den mot bordläggningen funkade det inte. Skaffade ett lod med genomskrovsgivare i stället.

 

Synd, det hade varit trevligt att se en torsk eller horngädda som simmade förbi.  :rolleyes:

 

Vad händer om du råkar gå på grund/köra på en sten som sliter bort lodgivaren och av och ur sladden. Då gäller det att ha träplugg eller tätningsmassa "Stay afloat" till hands. 

http://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-sakerhet/sakerhetsutrustning/tatningsmedel/stay-afloat-tatmassa-025kg

 

Det där med läkage kan va klurigt. Seglade en båt längs västkusten för ett par veckor sen. Ägaren hade sagt till kompisen att båten läckte i hylsan. Andra dagen fick vi härligt seglingsväder. Sånt där väder som de skulle kalla skitväder. Kulingvindar med segling dikt bidevind och skapligt med sjögång.

 

Efter en stund råkade jag få se vatten i luckan över kölskrapet. Vattnet stod jäms med överkanten på batterierna. Pumpade läns. Sen pumpade vi 50 pumpslag i timmen.

 

När vi gick ut från Donsö ett par dar senare, var vinden måttlig, men fortfarande en del sjögång. Vi gick i sjölä bakom Donsö Svartskär och hissade segel. När jag skulle lägga ner beslagsbanden i akterstuvet, var det halvfullt. Dvs allt som låg där låg under vatten. Började ösa med en kapad 4 liters glykoldunk. När vi kom ganska långt ner, flöt det fram en handlänspump. Slangen var i kortaste laget. Jag höll slangen över sittbrunnssargen och kompisen pumpade tills pumpen inte sög längre. Var katten kom vattnet ifrån!?

 

Efter det blev det mycket mindre vatten i kölskrapet.

 

När vi kom hem la vi båten på utsidan min egen båt, där ägaren skulle hämta henne senare.

 

Tog pumpen och satte ner slangen i SB självläns och låste fast den med durken. När pumpen inte sög mer, Tryckte jag ner pumpen i botten på stuvutrymmet och lät vattnet bara rinna ut i sittbrunnen. Då rann vattnet tillbaka ner i stuvutrymmet genom BB självläns. Slangen hade lossnat och stod akter om anslutningen. Tryckte dit slangen på rätt ställe. Har meddelat ägaren.

 

Vi hade fått in både regnvatten via sittbrunnen och sjövatten via slangen, när båten krängde och gick i sjön.

 

läckage kan ta sig mycket konstiga vägar.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för alla svar!

Har lite mer info nu och kommer snart med en ny bild.

 

Ny info: det ser ut som att det INTE är borrat helt igenom och tätat med silikon. På utsidan av skrovet är det ganska intakt, med undantag för ett litet hål för kabeln. Silikontätningen är alltså bara från insidan.

 

Sedan i söndags har det kommit in ca 1-2 cm vatten endast vid batteriet. Tog mig ca 10-15 gånger att få ut med en liten öskar.

 

Har även suttit och tittat lite och kan med 90% säkerhet säga att vattnet kommer från just denna silikonklump. Kanske lite regnvatten också.

 

Nu är frågan, hur fixa detta snabbast och billigast?

Vi åker bara bara kortare turer (fiske, bad) max 4-5 timmar. Hittills har jag inte haft några problem när vi varit ute och det kommer inte alls in mycket vatten på 4-5 timmar.

Däremot finns risken att silikonet släpper ännu mer, och det vill man ju undvika.

Finns det något sätt att täta inifrån över silikonet? Eller måste det bort? Min tanke är att göra en quick-fix som håller minst 1 månad. Sedan är säsongen slut för vår del och då kan jag ta upp båten och göra om allting ordentligt.

Så Tips på en snabb fix som tätar inifrån mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en pump med nivåvakt o fixa senare i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud?

 

För mig ser det ut som att någon borrat hål, dragit igenom kabeln och sedan försökt täta med silikon, Under vattenlinjen??   Om det är så skulle jag ta upp båten och inte använda den innan det är fixat ordentligt.

 

Om det är en kabel som ska från insidan på båten till en givare på utsidan så gör man det OVANFÖR vattenlinjen.  En sådan genomföring med ordentligt höjd över vattnet kan möjligen tätas på det sättet.

 

 

Om det är en givare som ska monteras i en skrovgenomföring som kommit bort; skaffa en ny montera enligt anvisning.

 

Eller om det är ett ekolod som bara ska se rakt ner? DÅ skulle jag sätta givaren innanför skrovet utan genomföring.  Jag har ett avsågat avloppsrör limmat mot skrivet och fyllt med vatten för at få en bra övergång för ljudsignalen. Ta en plastpåse med vatten, ställ givaren ovanpå och prova fram ett bra läge.

 

Jag är rädd att TS inte tagit tillsig det allvarliga i denna montering!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...