Krulle 3 Postad 27 Juni , 2015 Tja Är i full fart med o byta kamrem på min AQ171 nu. I en annan tråd jag har skrev "Kossor" att det bakom spännaren skulle finnas en bricka som va väldigt viktigt att man höll koll på. Nu när jag demonterat den gamla spännaren så fanns det ingen bricka där. Vad är det för bricka som ska va där bakom? Eller ska det inte va en bricka där på alla? Vore tacksam för råd. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Juni , 2015 Finns enligt reservdelslista remtransmission A resp B, och bägge verkar ha den lilla brickan nr 14.Var nog den Kossor menade i den tråden, har inte du en sådan?Finns f.ö. en manual med rembytes-tips HÄR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 28 Juni , 2015 Finns enligt reservdelslista remtransmission A resp B, och bägge verkar ha den lilla brickan nr 14. Var nog den Kossor menade i den tråden, har inte du en sådan? Finns f.ö. en manual med rembytes-tips HÄR Hej Nej den brickan finns inte på min motor, och vilkentur den har utgått ur sortimentet så jag inte kan köpa en ny =P Jodå jag har manualen utskriven, men tycker inte den beskriver så exakt som jag skulle vilja. Och lite dåliga bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 28 Juni , 2015 (redigerade) Finns enligt reservdelslista remtransmission A resp B, och bägge verkar ha den lilla brickan nr 14. Var nog den Kossor menade i den tråden, har inte du en sådan? Finns f.ö. en manual med rembytes-tips HÄR Hej Nej den brickan finns inte på min motor, och vilkentur den har utgått ur sortimentet så jag inte kan köpa en ny =P Jodå jag har manualen utskriven, men tycker inte den beskriver så exakt som jag skulle vilja. Och lite dåliga bilder. Japp den brickan har utgått och ser till att hjulet livar mot remmen, säker på att du inte tappat den då du demonterade allt. Den är väldigt lätt att tappa, viktigt brickan sitter bakom, risk för kamremsbrott annars. Kolla med drevdelar.se han kanske kan ordna en annars timos motor i Stockholm, han jobbar med dessa motorer med. Vissa rally reservdelsbutiker har kanske det med. Motorn e ju samma som satt i 740 GLE. Stora penta har nog nästan inga delar kvar till dessa motorer, du får jaga drevdelar tar fram en del grejer som ersättning, till pentas fantastiska reservdelshållning. Lycka till med bytet, men var noga så du gör rätt, kalvar remmen är det slut på toppen, finns inget spelrum på 171 an det gör det på 151 an. Redigerad 28 Juni , 2015 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krulle 3 Postad 28 Juni , 2015 Jag va jätte noga med att hålla koll på ev bricka när jag demonterade spännaren tack vara att du påpekat att den är så viktigt. Däremot satt det två brickor på framsidan av spännaren, ser ju på bilden att det bara ska vara en där. Kanske någon klåpare som monterat dom fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Highcoaster2 2 Postad 2 Juli , 2015 Jag bytte min kamrem för 2 år sedan, där fanns inte någon bricka bakom spännaren. Satte dit en ny spännare utan bricka, kamremmen löper i stort sett exakt på mitten av kamdreven. Skulle jag ha satt dit en bricka så hade den inte legat så exakt på mitten. Ett misstag jag gjorde var att sträcka remmen för hårt, med ett tjutande ljud som resultat, men efter att ha ändrat till rätt sträckning så blev det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juli , 2015 (redigerade) Highcoaster2: Ja, remmen ligger på mitten av kamdreven i verkstadshandbokens foton också. Saxade ihop en bild nedan, är förresten inte "brickan 14" misstänkt lik en mutter?Spännrullen har stödjande kanter i fotona men den ena av syns inte till alls reservdelsskissen? Två metoder för lagom remspänning beskrivs f.ö. i VHB, den ena av dessa syns på bilden. Skall tydligen nätt o jämnt gå att vrida remmen 90 grader med sådant fingergrepp. Redigerad 2 Juli , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Highcoaster2 2 Postad 3 Juli , 2015 Såg i verkstadshandboken att man skulle kolla på det viset, men av rädsla att den skulle kugga över så sträckte jag lite till, vilket resulterade i det tjutande ljudet. Så det var bara att köpa ner sig och lita på verkstadshandboken, vilket var rätt förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser