Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Krulle

Kamremsbyte AQ171

Rekommendera Poster

Tja

 

Är i full fart med o byta kamrem på min AQ171 nu.

I en annan tråd jag har skrev "Kossor" att det bakom spännaren skulle finnas en bricka som

va väldigt viktigt att man höll koll på.

 

Nu när jag demonterat den gamla spännaren så fanns det ingen bricka där.

Vad är det för bricka som ska va där bakom?

 

Eller ska det inte va en bricka där på alla?

 

 

 

Vore tacksam för råd.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns enligt reservdelslista remtransmission A resp B, och bägge verkar ha den lilla brickan nr 14.
Var nog den Kossor menade i den tråden, har inte du en sådan?
Finns f.ö. en manual med rembytes-tips HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns enligt reservdelslista remtransmission A resp B, och bägge verkar ha den lilla brickan nr 14.

Var nog den Kossor menade i den tråden, har inte du en sådan?

Finns f.ö. en manual med rembytes-tips HÄR

 

Hej

 

Nej den brickan finns inte på min motor, och vilkentur den har utgått ur sortimentet så jag inte kan köpa en ny =P

 

Jodå jag har manualen utskriven, men tycker inte den beskriver så exakt som jag skulle vilja.

Och lite dåliga bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Finns enligt reservdelslista remtransmission A resp B, och bägge verkar ha den lilla brickan nr 14.

Var nog den Kossor menade i den tråden, har inte du en sådan?

Finns f.ö. en manual med rembytes-tips HÄR

 

Hej

 

Nej den brickan finns inte på min motor, och vilkentur den har utgått ur sortimentet så jag inte kan köpa en ny =P

 

Jodå jag har manualen utskriven, men tycker inte den beskriver så exakt som jag skulle vilja.

Och lite dåliga bilder.

 

 

Japp den brickan har utgått och ser till att hjulet livar mot remmen, säker på att du inte tappat den då du demonterade allt. Den är väldigt lätt att tappa, viktigt brickan sitter bakom, risk för kamremsbrott annars. Kolla med drevdelar.se han kanske kan ordna en annars timos motor i Stockholm, han jobbar med dessa motorer med. Vissa rally reservdelsbutiker har kanske det med. Motorn e ju samma som satt i 740 GLE. Stora penta har nog nästan inga delar kvar till dessa motorer, du får jaga drevdelar tar fram en  del grejer som ersättning, till pentas fantastiska reservdelshållning. Lycka till med bytet, men var noga så du gör rätt, kalvar remmen är det slut på toppen, finns inget spelrum på 171 an det gör det på 151 an.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag va jätte noga med att hålla koll på ev bricka när jag demonterade spännaren tack vara att du påpekat att den är så viktigt.

Däremot satt det två brickor på framsidan av spännaren, ser ju på bilden att det bara ska vara en där.

 

Kanske någon klåpare som monterat dom fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min kamrem för 2 år sedan, där fanns inte någon bricka bakom spännaren. Satte dit en ny spännare utan bricka, kamremmen löper i stort sett exakt på mitten av kamdreven. Skulle jag ha satt dit en bricka så hade den inte legat så exakt på mitten.

Ett misstag jag gjorde var att sträcka remmen för hårt, med ett tjutande ljud som resultat, men efter att ha ändrat till rätt sträckning så blev det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Highcoaster2: Ja, remmen ligger på mitten av kamdreven i verkstadshandbokens foton också. Saxade ihop en bild nedan, är förresten inte "brickan 14" misstänkt lik en mutter?
Spännrullen har stödjande kanter i fotona men den ena av syns inte till alls reservdelsskissen?

 

Två metoder för lagom remspänning beskrivs f.ö. i VHB, den ena av dessa syns på bilden. Skall tydligen nätt o jämnt gå att vrida remmen 90 grader med sådant fingergrepp.

post-86835-0-67812000-1435836131_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i verkstadshandboken att man skulle kolla på det viset, men av rädsla att den skulle kugga över så sträckte jag lite till, vilket resulterade i det tjutande ljudet. Så det var bara att köpa ner sig och lita på verkstadshandboken, vilket var rätt förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...