Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
skylarker

Träregel att fästa grabbräcken i, vilket träslag?

Rekommendera Poster

Ska sätta fast nya grabbräcken utanpå taket, och tänkte ha reglar på insidan av taket som jag fäster räckena i. I de reglarna kan jag sen fästa handtag och krokar och allt möjligt i. Blir simplare och billigare än att ha grabbräcken på insidan också.

Men jag undrar vad för typ av trä som är bäst? Det viktigaste är att det inte är för svårt att få tag på och inte spricker eller ruttnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak hos Biltema är enkelt. Annars Cumaru, Bankirai, Massaranduba, Idé, Redwood. Finns hos välsorterade brädgårdar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar bara 12 mm teak på Biltema, hade tänkt mig tjockare reglar, typ 4-5 cm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar bara 12 mm teak på Biltema, hade tänkt mig tjockare reglar, typ 4-5 cm

Ja, de andra brukar finnas tjockare, minst 28 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter som om det blir dyrare än grabbräcken... jag köpte i teak på Erlandssons Brygga, kostade inte många kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är såna gamla grabbräcken jag har, tycker de verkar krångliga att fästa ordentligt, fler hål blir det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är såna gamla grabbräcken jag har, tycker de verkar krångliga att fästa ordentligt, fler hål blir det också.

Om Du sätter likadana grabbräcken på in och utsidan kan Du  ju till och med ha genomgående skruv med försänkta muttrar på insidan. Starkt och inte så många hål. Dessutom elegantare än reglar. :)

/Claes

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar skruv som går hela vägen genom båda räckena? Annars kanske jag skiter i grabbräcken på insidan, vet inte hur viktigt det är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lång träskruv som går upp igenom det inre och in i det yttre. Försänk/plugga inne eller ha en synlig skruvskalle.

Grabbräcken inne är väldigt praktiskt att kunna hålla sig i när det rullar men även att hänga grejor i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt som bhemac skriver.

Tror Vegan har så original, men med skruv o mutter, försänkt på utsidan och synlig skruv på insidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du menar skruv som går hela vägen genom båda räckena? Annars kanske jag skiter i grabbräcken på insidan, vet inte hur viktigt det är

Ett grabbräcke skall sitta fast och inte ge sig när det behövs som bäst. Gabbräcke på insidan är väl helt nödvändigt om man "inte bara segla inomskärs vindstilla dagar".  :P

Om man monterar två motstående lika dana grabbräcken, så finns det rostfria gängade stänger. Försänka för en så stor träplugg som möjligt och en så stor karossbricka som möjligt under varje låsmutter.

Monterar man bara ett grabbräcke på utsidan, så är det genomgående bult (långa är jättedyra) alternativ gängad stång och en mcket kraftig bricka på insidan under muttren. Utseendet fixar man med tex en tunn list.

Inte roligt att ligga i vattnet med grabbräcket i handen, medan båten seglar väg med fyra hål i rufftaket.  :o (kanske mild överdrift, men ändå)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Borde det inte funka med impregnerad byggregel kanske. Inte så snyggt men stabilt som fan

Redigerad av skylarker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inne i ruffen duger det väl i så fall med en furubit.

Har använt tryckimpregnerat som regel/durk i stuvutrymmen några gånger, men inte gärna i bostadsutrymme. Kanske inte så väldigt giftigt i dag, men något är det ju som gör så att trät bevaras och inte angrips av vissa levande organismer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi satte tregrepps grabbräcken (4 fötter) med dubbla träskruv i varje fot. Först en inifrån sen en typ 100 mm genom den inre och upp i den andra. Det håller!

Ska man använd en fururegel så måste man såga till och tex oljelasera den. Betydligt enklare med tex Cumaru men enklast är nog ett grabbräck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...