Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Jens_Sthlm

Vågar man köpa båt med gammal VP V8?

Rekommendera Poster

Vågar man köpa en båt som har en Volvo penta V8 (5.7L) från tidigt 90 tal som är sötvattenkyld med vp290 duopropp drev? Inga renoveringar är gjorda och inga intyg på service. Lever en sådan motor redan på övertid eller hur ska man tänka. Går inte att få reda på hur många timmar dom gått ens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du skruva motor - inga problem. Ringer du in en meck för att byta olja - kan bli dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

??????Det hela beror på tidigare ägares skötsel.

En VP-V8 i båt från -90, hade antagligen varit en riktig lågmilare om den suttit i en bil ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något särskilt jag ska titta på förutom att lyssna och titta efter läckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett kompressionsprov!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och titta efter vatten i oljan både i motor och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du tänker göra och åkte på ett motorbyte, skuren motor mitt den varmaste sommaren på länge. Det gjorde iofs inte så mycket för frågan hade sskadat sig (hoppat iland på en ö) så vi kom i alla fall inte ut i skärgården.

 

Om jag skulle ha köpt båt nu, så skulle jag antingen pruta så  att det nästan ryms en ny motor i priset, eller lagt på minst 50 000 och köpt en nyare eller bevisligen renoverad.

 

Det är så dj...a träligt att stå där med en trasig båt mitt i säsongen.

 

Jag har lärt mig massor, båten går som  en dröm, allt (jag menar allt) fungerar.

 

Trådkapning:

Nån som är sugen på att byta är jag intresserad av en pulpet med plats för två bakom glaset och en modern motor, 2 eller 4 takt.

 

Bayliner, 2052, 1991, slutet kylsystem, i stort sett all i motorrummet är nytt. Finns i Vvik för provkörning. Båtsystems peke sitter på. Nästa sak att göra? Jag har varit inne på att sätta di en badbrygga och köpa ett högre kapell...

 

Ursäkta kapningen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det händer att värmeväxlarna av olika anledning blir sämre med åren så jag tycker absolut att man ska göra ett "maxtest"! När motorn är varm så kör på maxfart i ca. fem minuter.

Om ägaren protesterar så köp inte båten.

Om tempmätaren inte slutar stiga och/eller larmar på hög temp finns risk att motorn gått varm mer än en gång tidigare. Det går inte att säga om något skadats  eller vad som skadats, men det är en indikation på att det finns en risk.

 

Drifttiden är oftast inget problem på en fritidsbåt. Jag blir förvånad om en 25 år gammal planande båt har en motor som gått mycket mer än 1000 timmar. Det viktiga är hur motorn skötts.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en gammal V8 och det som jag slås av är hur det fortfarande finns båtar från typ början/mitten av 70 talet som fortfarande har sjövattenskylda v8 som tuffar på. Sen att det ekonomiska värdet i en sådan motor är helt slut är ju en annan aspekt. 

 

Å andra sidan en ny v8 kostar ju småpengar jämfört med utombordare eller en diesel.

 

Sen får man ju fundera om man köper en bår med äldre v8 på om man ska byta direkt "bara för att" eller köra på tills grejerna börjar krångla och göra bytet först då. Jag är väl mer av den sorten som tycker att så länge som ens saker fungerar så ska man inte byta i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är lite händig kan man ofta få tag i nya/fabriksrenoverade block med kolvar och toppar och flytta över alla delar själv. Det tar tid, men det kostar "bara" ca. 2000 US$ + gissningsvis 10 000:- kr.  Nu vet jag inte alls om det finns block just till denna motor, men det vet säkert Google.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min motor här. http://www.ancoramarin.se/index.php?page=nya_long_block_motorer

 

Byt startmotor och andra svåråtkomliga saker samtidigt som du byter motor, efter ras eller strul förstås

 

190 HP för en utombordare kostar väl en 200 000 SEK? Denna bytt och klar kostade 50 000 SEK. Startar på första snurret på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar man köpa en båt som har en Volvo penta V8 (5.7L) från tidigt 90 tal som är sötvattenkyld med vp290 duopropp drev? Inga renoveringar är gjorda och inga intyg på service. Lever en sådan motor redan på övertid eller hur ska man tänka. Går inte att få reda på hur många timmar dom gått ens.

http://www.blocket.se/vastmanland/Mercruiser_Volvo_Penta_Service_motor_315_hk_58696799.htm?ca=11&w=3

En billig peng för ny motor, plocka över alla lösa delar som generator start mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...