Jens_Sthlm 27 Postad 27 Juni , 2015 Vågar man köpa en båt som har en Volvo penta V8 (5.7L) från tidigt 90 tal som är sötvattenkyld med vp290 duopropp drev? Inga renoveringar är gjorda och inga intyg på service. Lever en sådan motor redan på övertid eller hur ska man tänka. Går inte att få reda på hur många timmar dom gått ens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 27 Juni , 2015 Kan du skruva motor - inga problem. Ringer du in en meck för att byta olja - kan bli dyrt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 27 Juni , 2015 provkör den å se så den går bra, min v8 är från 88 och tror inte den är renoverad nångång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 27 Juni , 2015 ??????Det hela beror på tidigare ägares skötsel. En VP-V8 i båt från -90, hade antagligen varit en riktig lågmilare om den suttit i en bil ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 28 Juni , 2015 Finns det något särskilt jag ska titta på förutom att lyssna och titta efter läckor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Juni , 2015 Ta ett kompressionsprov! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Juni , 2015 Och titta efter vatten i oljan både i motor och drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 28 Juni , 2015 Jag gjorde som du tänker göra och åkte på ett motorbyte, skuren motor mitt den varmaste sommaren på länge. Det gjorde iofs inte så mycket för frågan hade sskadat sig (hoppat iland på en ö) så vi kom i alla fall inte ut i skärgården. Om jag skulle ha köpt båt nu, så skulle jag antingen pruta så att det nästan ryms en ny motor i priset, eller lagt på minst 50 000 och köpt en nyare eller bevisligen renoverad. Det är så dj...a träligt att stå där med en trasig båt mitt i säsongen. Jag har lärt mig massor, båten går som en dröm, allt (jag menar allt) fungerar. Trådkapning: Nån som är sugen på att byta är jag intresserad av en pulpet med plats för två bakom glaset och en modern motor, 2 eller 4 takt. Bayliner, 2052, 1991, slutet kylsystem, i stort sett all i motorrummet är nytt. Finns i Vvik för provkörning. Båtsystems peke sitter på. Nästa sak att göra? Jag har varit inne på att sätta di en badbrygga och köpa ett högre kapell... Ursäkta kapningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 28 Juni , 2015 (redigerade) Det händer att värmeväxlarna av olika anledning blir sämre med åren så jag tycker absolut att man ska göra ett "maxtest"! När motorn är varm så kör på maxfart i ca. fem minuter. Om ägaren protesterar så köp inte båten. Om tempmätaren inte slutar stiga och/eller larmar på hög temp finns risk att motorn gått varm mer än en gång tidigare. Det går inte att säga om något skadats eller vad som skadats, men det är en indikation på att det finns en risk. Drifttiden är oftast inget problem på en fritidsbåt. Jag blir förvånad om en 25 år gammal planande båt har en motor som gått mycket mer än 1000 timmar. Det viktiga är hur motorn skötts. Mackey Redigerad 28 Juni , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 29 Juni , 2015 Har själv en gammal V8 och det som jag slås av är hur det fortfarande finns båtar från typ början/mitten av 70 talet som fortfarande har sjövattenskylda v8 som tuffar på. Sen att det ekonomiska värdet i en sådan motor är helt slut är ju en annan aspekt. Å andra sidan en ny v8 kostar ju småpengar jämfört med utombordare eller en diesel. Sen får man ju fundera om man köper en bår med äldre v8 på om man ska byta direkt "bara för att" eller köra på tills grejerna börjar krångla och göra bytet först då. Jag är väl mer av den sorten som tycker att så länge som ens saker fungerar så ska man inte byta i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 29 Juni , 2015 Om man är lite händig kan man ofta få tag i nya/fabriksrenoverade block med kolvar och toppar och flytta över alla delar själv. Det tar tid, men det kostar "bara" ca. 2000 US$ + gissningsvis 10 000:- kr. Nu vet jag inte alls om det finns block just till denna motor, men det vet säkert Google. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 29 Juni , 2015 Jag köpte min motor här. http://www.ancoramarin.se/index.php?page=nya_long_block_motorer Byt startmotor och andra svåråtkomliga saker samtidigt som du byter motor, efter ras eller strul förstås 190 HP för en utombordare kostar väl en 200 000 SEK? Denna bytt och klar kostade 50 000 SEK. Startar på första snurret på startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 Juni , 2015 Vågar man köpa en båt som har en Volvo penta V8 (5.7L) från tidigt 90 tal som är sötvattenkyld med vp290 duopropp drev? Inga renoveringar är gjorda och inga intyg på service. Lever en sådan motor redan på övertid eller hur ska man tänka. Går inte att få reda på hur många timmar dom gått ens. http://www.blocket.se/vastmanland/Mercruiser_Volvo_Penta_Service_motor_315_hk_58696799.htm?ca=11&w=3En billig peng för ny motor, plocka över alla lösa delar som generator start mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser