Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Simon92

Johnsson 35hk -83 Problem!

Rekommendera Poster

Hej har ett väldigt frustrerande problem för en okunnig...

Motorn vill inte starta baksmäller å har sig...men om jag drar upp varmkörningsspaken? så startar den och går klockrent, men släpper jag ner den så dör den direkt.

Har det nått med tändningen att göra tro? när man drar upp spaken så ställs ju tändingen i ett visst läge.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad felet är? 

/Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror snarare på bränsleproblem. Tändningen spökar generellt mer på högvarv där belastningen är större. Pröva att pumpa på blåsan och se om det blir bättre. Pröva också om den går bättre på startgas. Båda dessa testar bränsleförsörjning.

Sen är stiften alltid en bra start att byta om det inte är gjort nyligen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade en likadan motor som dig,köpte den ihop med enuttern 495ht 83,gick ju bra men väldigt svag utan fel på den, omc motorerna dekade ner sig på den tiden,altså evinrude o johnsson var dåliga,pproblemet med min nya motor var att den var svag båten planade inte med belastning,bytte samma höst till en 40a Yamaha,fan vilket bra motor 27knop med fyra pers ombord,sen dess never omc motorer för mig,men hjälper ju inte dig,troligen fel i förgasaren,mitt råd skrota skiten ,låter rått men skit är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror snarare på bränsleproblem. Tändningen spökar generellt mer på högvarv där belastningen är större. Pröva att pumpa på blåsan och se om det blir bättre. Pröva också om den går bättre på startgas. Båda dessa testar bränsleförsörjning.

Sen är stiften alltid en bra start att byta om det inte är gjort nyligen...

Okej får prova det. stiften va de första ja bytte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gräsklippare jag köpte för att fixa iordning hade ett enkelt fel och ryckte bara av startsnöret. Svänghjulets kil hade gått av troligen av en stenkontakt, en riktig grundkänning då även kniven lossnat.

Det kan synas om du skruvar bort muttern. Ser du skåran i axel och hål om de ligger där de ska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...