Torparn61 3 Postad 26 Juni , 2015 Råkade ut för ett problem som kunde blivit allvarligt. Eftersom man använder mer och mer el i båten så monterade jag ytterligare ett batteri inför midsommarhelgen. Vi låg vid ett ställe utan landström. När vi gav upp väntan om fint väder så startade vi upp på lördagen och begav oss hemåt. Då hade vi legat där i 3 dagar och använt en del 12V. Efter en stund så kom en obekant doft, kollade i elskåpet direkt, och mycket riktigt, finns en gammal skarv på kabeln från Generatorn till Skiljereläet, där var det bränt och kabeln var varm. Batteribanken är följande: 2 x Startbatterier, á 72Ah 2 x Förbrukning, á 72Ah 2 x Förbrukning Kyl, á 72Ah (som var sammankopplade med de andra Förbrukningsbatterierna) Är inte helt 100, men tror berörd kabel är 6mm², och längden ca. 3 meter. Ska man behöva öka kabeldimensionen till 10 eller 16mm²? Eller kan det vara skarven som är dålig? Påklämda kabelskor som skarvas med ett bleck. Tacksam för lite tips & idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juni , 2015 Ett väldigt typiskt problem, en dålig skarv som har fungerat i långa tider. Så kopplar man in mer, större ström och får "varmgång". Försök kolla vad du har för maximal ström, då är det enkelt att beräkna rätt kabeldimension. Och kolla alla skarvar/kontakter, de är klart överrepresenterade när det gäller elproblem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Juni , 2015 Råkade ut för ett problem som kunde blivit allvarligt. Eftersom man använder mer och mer el i båten så monterade jag ytterligare ett batteri inför midsommarhelgen. Vi låg vid ett ställe utan landström. När vi gav upp väntan om fint väder så startade vi upp på lördagen och begav oss hemåt. Då hade vi legat där i 3 dagar och använt en del 12V. Efter en stund så kom en obekant doft, kollade i elskåpet direkt, och mycket riktigt, finns en gammal skarv på kabeln från Generatorn till Skiljereläet, där var det bränt och kabeln var varm. Batteribanken är följande: 2 x Startbatterier, á 72Ah 2 x Förbrukning, á 72Ah 2 x Förbrukning Kyl, á 72Ah (som var sammankopplade med de andra Förbrukningsbatterierna) Är inte helt 100, men tror berörd kabel är 6mm², och längden ca. 3 meter. Ska man behöva öka kabeldimensionen till 10 eller 16mm²? Eller kan det vara skarven som är dålig? Påklämda kabelskor som skarvas med ett bleck. Tacksam för lite tips & idéer. 6mm2 är ett bra val för en 3m kabel som ju ger just 6m ledningslängd. Lätt att räkna ut motståndet. Motståndet blir samma som kopparns resistivitet 0,018 Ohm. Vid 10A 0,18V spänningsfall. Vid 50A fortfarande möjlig till de flesta behov. Uppvärmningen av dig kabeln vid 10A 1,8W. Vid 50A skulle det behövas lång tid innan den skulle kännas lite varmare än omgivningen gissar jag. Kortslutningsström däremot blir farlig. U/R 12/0,018 eller c:a 900A. Då blir det varmt. 10KW värmer snabbt upp kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 Juni , 2015 Jo - man kan ju räkna på mycket. Jag skulle gladeligen ersatt en 6 mm2 ledare från generatorn till batterierna med en 25 mm2 eller 35 mm2 och utan skarvar. (utan att räkna) Skarvar är alltid en potentiellt felställe. Pressningen av kabelskorna bör utföras med en riktig presstång som passar ihop med kabelskon i fråga, annars är också det ett ställe för dålig kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 27 Juni , 2015 Varför sitter skiljerelät i elskåpet? Det bör sitta i närheten av batterierna, med så korta kablar som möjligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) För att lite svara på TS antydda fråga i rubrken, dvs ger fler batterier ökad risk för kabelbrand? Nej. Det är samma förbrukare som tidigare och då är risken samma. Glapp i installation har inte med batterierna att göra. Däremot, om dina kablar är de som leverar laddningen till batterierna så är de för klena. Du tappar en del pga spänningsfall ( och det är det som kan värma upp kabeln ) så du bör byta till grövre dimension. Redigerad 27 Juni , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) Fast en större batteribank kan ju behöva en större laddningström under nån period med ökad uppvärmning i en dålig skarv. En 12-Volts batterianläggning är visserligen klenspänning, men definitivt en starkströmsanläggning. Skulle det bil ett överslag till minus, (tex skav mot motorblocket) så finns det ju oanade krafter som kan göra "rand för sig" (åstadkomma skada) Lägg inte en skiftnyckel över batteriernas poler för att prova - det har jag redan gjort. Å andra sidan har vi en välutrustat järnaffär i Kungshamn, som bl.a säljer nya skiftnycklar. Redigerad 27 Juni , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Juni , 2015 Rekommendationen för fritt förlagda kablar i ett 12V system brukar vara: 6 mm2 35A 16 mm2 60A 25 mm2 100A 35 mm2 140A Kolla vad generatorn ger och dimensionera efter det. Spänningsfallet behöver man inte bry sig om om generatorn har "sense" kabel, annars får man räkna på det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 29 Juni , 2015 bhemac: Hur menar du att jag ska kolla vad jag har för maximal ström? Rollen: Skiljereläet satt i elskåpet när jag köpte båten, När båten byggdes så var det en båtelektriker som gjorde arbetet. Elskåpet är ca 4,5 meter från batterierna. bhemac: Satte i en ny generator för 2 år sedan, från början var det en Lukas 45A, nu sitter det en Lukas 70A. Det skulle vara kul att montera en Ampere-mätare på kabeln från generatorn för att se vad den laddar. Om man har den i maskinutrymmet eller i elskåpet. Har en Ampere-mätare i instrumenteringen, men antingen mäter den något annat eller så är den paj, rör sig inte speciellt mycket. Fortsätt gärna med kommentarer....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 29 Juni , 2015 bhemac: Hur menar du att jag ska kolla vad jag har för maximal ström? Rollen: Skiljereläet satt i elskåpet när jag köpte båten, När båten byggdes så var det en båtelektriker som gjorde arbetet. Elskåpet är ca 4,5 meter från batterierna. bhemac: Satte i en ny generator för 2 år sedan, från början var det en Lukas 45A, nu sitter det en Lukas 70A. Det skulle vara kul att montera en Ampere-mätare på kabeln från generatorn för att se vad den laddar. Om man har den i maskinutrymmet eller i elskåpet. Har en Ampere-mätare i instrumenteringen, men antingen mäter den något annat eller så är den paj, rör sig inte speciellt mycket. Fortsätt gärna med kommentarer....... En trolig orsak är att dina batterier kanske är lite trötta med, så på sätt och vis har du kanske rätt. Den ström som gjorde att det blev varmt är maximimal laddningsström (verkar vara 70 A i ditt fall). När du tömt ur banken så hade du iallafall ett batteri som kunde svälja mer ström än tidigare när generatorn laddade (det nya). Strömmen blev då högre än tidigare så då blev din dåliga anslutning varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Juni , 2015 Skiljereläet satt i elskåpet när jag köpte båten, När båten byggdes så var det en båtelektriker som gjorde arbetet. Elskåpet är ca 4,5 meter från batterierna. Att det är en elektriker som jobbet garanterar inte att du fått den bästa lösningen. Hur långt är det mellan generatorn och batterierna? Tommy Vars lön alltid kommit från nån typ av elfirma sen 1969. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Juni , 2015 Enklast att kolla med är en tångamperemeter, tex: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/ Mycket användbart instrument. Alternativ är en amperemeter med tillhörande shunt. En 70A generator ska ha 25mm2 kabel eller mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 Juni , 2015 Verkar vansinnigt att leda laddningsströmmen så långt fram och tillbaks. Förmodligen har du en gammaldags Amperemätare med inbyggd shunt. Då leds laddningsströmmen genom instrumentet. Jag skulle bygga om systemet och montera ett automatiskt skiljerelä vid batterierna, och koppla tillbaks B+ från generatorn till startmotorn, med en 25kvmm kabel. Då används den grova kabeln mellan batterifrånskiljaren och startmotorn även för laddningen. Om du vill övervaka laddningen, finns instrument med shunt som kopplas direkt på batteriet, med minimalt spänningsfall. Annars är en voltmeter bra för att kolla att laddningen funkar, och när batterierna börjar bli urladdade. Att höja laddningsspänningen, och därmed strömmen, genom att koppla sensorkabeln till batteriet, för att kompensera spänningsfall i dåliga kablar och anslutningar, resulterar i ännu större förluster och därmed värmeutveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser