Shas 6 Postad 26 Juni , 2015 Hej på Er ! Vill bara dela med mig av de väldigt dåliga erfarenheter som jag har av både Mavimare och den uppföljning som Flotec gett mig.Ville byta ut teleflexen i min 27fotare på grund av det "obligatoriska" glappet. Bestämde mig för detta pakethttp://www.flotecmarin.se/mavimare-gf150et-p-37.htmlVar tydlig med att jag inte ville ha något glapp och det skulle enligt utsago inte finnas. Efter utbyte av ett felaktigt rattnav (direkt vid installation) vilket jag visserligen fick på garanti provades detta "skarpt" och det är ta mig tusan lika mycket glapp i detta som teleflexen.Dessutom är det ett jäkligt irriterande knäppande då man växlar håll på ratten. Nu när jag i efterhand konsulterat Flotec fick jag till svar att ett visst glapp får man räkna med och knäppandet borde ju försvinna i motorljudet.De kan inte göra mer... jag är 7000kr fattigare och har dessutom offrat den ställbara ratten. Jag har en mindre båt med hydraulstyrning och det finns inte tillstymmelse till glapp eller knäppande.Ska vid tillfälle försöka hitta ett nytt rattnav av ett annat fabrikat. Mvh // Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Juni , 2015 Glappet kommer man nog aldrig ifrån för det behövs ett glapp i styrcylinderns ventil som styr ut oljan i den riktning du styr åt. Glappet öppnar ventilen som styr in oljan åt det håll rattens läge efterfrågar. Det som tickar i rattpumpen är nog backventilerna som öppnar och stänger när du vrider ratten åt olika håll. Så är det i min hydraulstyrning och i andra jag testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 26 Juni , 2015 Körde en Flipper 640 idag, som hade en Seastar hyrdraulstyrning. Jag trodde båten hade servostyrning, för så kändes det. Man styrde med pekfingret, även vid fullgas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 30 Juni , 2015 Ja jag har i alla inget glapp i min lilla båt och inget knäppande heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 30 Juni , 2015 Jag har också ett visst glapp i min Sleipner hydraulstyrning, en del kommer från drevets stryrleder men en del kommer helt klart från rattpumpen. den klickar också ibland när man byter riktning på ratten. Har varit så sedan den var ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser