Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
kennynorr

Garmin echomap 50s koppla NMEA kablage mot advansea fx-400vhf

Rekommendera Poster

Alltså... Varför inte det logiska och kablage i samma färger? När jag ska koppla in vhf på garmin så stämmer ingen färg :) + att beskrivningen säger inte mycket.. eller lämnar frågetecken

FX-400:

1. Brun NMEA Rx(+) Ansluts till NMEA Tx(+) på GPS
2. Röd NMEA Rx(-) Ansluts till Jord/NMEA Tx(-) på GPS
3. Orange NMEA Tx(+) Ansluts till NMEA Rx(+) på GPS
4. Skärm Jord/NMEA Tx(-) Ansluts till jord/NMEA Rx(-) på GPS
 
ja.. ser ju rätt ok ut,,, men
 
Garmin:
 
1. blå -    NMEA 0183 internport 1tx (ut)
2. brun - NMEA 0183 internport rx 1(in)

3. grå -    NMEA 0183 internport 2tx (ut)

4. lila -    NMEA 0183 internport 2 rx (in)

 

Garmin ut/in och FX +/-...? 

 

Nån som kopplat och kan ge råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rx = In

Tx = Ut

 

Ut på sändaren skall till in på mottagaren och vice versa. Plus till plus och minus till minus. På GPS:en verkar du inte ha några minus på NMEA, då kopplar du minus till "jord". Den är svart på Garmin om jag minns rätt.

 

Så ur huvudet.

 

VHF           GPS

Brun   <----- Blå (NMEA från GPS->VHF)

Röd    ------ Svart (Minus)

Orange -----> Brun (NMEA från VHF->GPS)

Skärm  ------ Svart (Minus)

 

Jag är inte säker på om du måste koppla både den Röda och skärmen. 

 

Vänta lite och se om du får mer svar. Jag är lite trött nu ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nästan skrivit svaret själv:

 

1. Brun NMEA Rx(+) Ansluts till NMEA Tx(+) på GPS, dvs till blå eller grå
2. Röd NMEA Rx(-) Ansluts till Jord/NMEA Tx(-) på GPS, dvs jord = svart
3. Orange NMEA Tx(+) Ansluts till NMEA Rx(+) på GPS, dvs till brun eller lila
4. Skärm Jord/NMEA Tx(-) Ansluts till jord/NMEA Rx(-) på GPS, dvs jord = svart
 
Garmin har endast plus-anslutningarna Tx+/Rx+ i kabeln, för minus Tx-/Rx- används jord.
 
Den har också möjlighet att ansluta två enheter (två portar) så du kan välja vilken du vill, så väljer du blå till Tx ska du ha brun till Rx, och väljer du grå till Tx tar du lila till Rx. Sedan måste du ställa in att vald port ska prata NMEA och med rätt hastighet i navigatorn för att passa VHF-en (se communication settings i manualen).
 

post-92644-0-50755400-1435267772.png

post-92644-0-83290000-1435268458.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplat enligt ovan men vhfén säger gps off... slog mig nu att vhf kanske har nån inställning på nån fiffig meny som är helt ologiskt.. gps on/off typ..eller? 

 

Den röda och svarta jorden fårn vhf kopplade jag ihop med båtens jord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en inställning i VHF:en, men en annan sak kan vara att du har fel inställningar på datahastigheten (Baudrate) på plottern.

 

VHF:er brukar vilja ha 4800. Men det bör framgå i manualen. Detta måste du ställa in på den port du använder i plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm är nere och kollar nu. Serieport 1 har:

Garmins dataöverföring

Nmea standard

Nmea högfart..

Det är dom valen som finns..samma på port 2.

Nmea 0183 inställning har inget heller som gör nån skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara Nmea Standard (4800). Högfart är 38400. Det kan vara så att du har motsvarande inställning i VHF:en. Jag vet inte hur din modell fungerar. Om du provat alla inställningar i GPS:en så leta i VHF:en :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja.. jag får kolla vidare i morgon men.. när jag slår av gps så slutar vhf "säga" gps off.. så på nått vis pratar dom med varandra men är inte helt överens :) 

Kanske måste testa kasta om nå kablar men.. jag kan ju inte vara den första som har problem med detta.. eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm.. igen då :)

 

googlat massor men.. som det är kopplat nu och enligt anvisning:

3. Orange NMEA Tx(+) Ansluts till NMEA Rx(+) på GPS, dvs till brun eller lila.

brun eller lilla är ju - på garmin

 

Alltså blir vhf + kopplat till garmin -... eller? Och då borde den grå (+) vara den jag ska använda om + ska till +.

 

eller cyklar jag i diket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Kanske blandar du ihop Rx (receive) och Tx (transmit) med plus och minus?

 

Du ska koppla ihop sändarkabeln (Tx+) från VHF-en till mottagarkabeln (Rx+) på navigatorn. Och på samma sätt sändarkabeln på navigatorn (Tx+) till VHF-ens mottagarkabel (Rx+).

 

Navigatorn har bara (+) kablar och jord. Därför ska VHF-ens båda (-) kopplas samman och sedan gå vidare till jord (dvs till navigatorns svarta kabel).  [om nu detta blev begripligt...]

 

Alltså:

 

VHF Brun     --> Blå på navigator

VHF Orange --> Brun

VHF Röd och VHF skärm  -->  Svart (dvs jord)

 

Då använder du port 1 på navigatorn. Vill du hellre använda dess port 2 gör du så här:

 

VHF Brun     -->  Grå

VHF Orange -->  Lila

VHF Röd och VHF skärm  -->  Svart (dvs jord)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. Jag blandar nog ihop + och minus med ut och in.. För det är i nuläget kopplat precis som det är skrivet men vhf säger gps off. Så nått lurt nånstans är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. Jag blandar nog ihop + och minus med ut och in.. För det är i nuläget kopplat precis som det är skrivet men vhf säger gps off. Så nått lurt nånstans är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sidan 3 och 4 i installationsbeskrivningarna är det mycket tydligt beskrivet hur det skall kopplas och vilka färger som har vilken funktion. Jag kopplade ihop min echomap 50s med Lowrance VHF enligt denna med lyckat resultat. Drog all (-) till jordplint, både svart och grå eller lila från garmin beroende på port. Tillse också precis som du skrev att plottern står i rätt NMEA läge. Kan kolla på söndag exakt hur jag kopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja... jaja.. jag skrev aldrig att jag är färgblind va? (färgsinnesrubbad) den "blå" jag kopplade ihop med den bruna..Visade sig vara den violetta... testat och fibblat med allt när jag såg två "blåa" kablar..hmm månne om.. och ja.. när jag kopplade rätt "blå" så funkade allt. Tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...