Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
storebroGS

Storebro Grand Series

Rekommendera Poster

Såg denna Storebro Grand Series i Danmark för ett tag sedan. Fina båtar med extremt påkostad inredning.

Jag vet att det är fyra båtar som är producerad varav en finns i Tyskland/Kiel och heter Avanti.

Är det någon som har några goda förslag på hur man kan spåra upp en ägare

i Tyskland.

post-107364-0-02529800-1435265032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ligga en i Skagens hamn

Har nog något foto på den i datorn. Kollar imorrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ett snabbt svar. Bilden är från båten i Skagen där jag har betalat handpenning och genomfört besiktning.

Tyvärr gick väl besiktningen inte så där jättebra, därför försöker jag hitta alternativ. Det finns 4 producerade SGS, varav Skagen båten är nummer 3. Nummer 1 finns på Bohus Malmön, Nummer 2 är till salu och verkar superfin men tyvärr med blått skrov, som jag inte tycker är så snyggt på SGS.

Kvar har vi nummer fyra som jag vet finns i Kiel och heter Avanti. Hittade den på Yacht spotting, men hur får man tag på ägaren, det är frågan. Jag får väl ta semester och leta i varje hamn :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var synd att du inte fick till nån affär. Fin båt och kul med något ovanligt

Här är bilden i alla fall

post-83227-0-43402800-1435316496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den från kiel var uppe i Stockholms skärgård 2013 på besök. Jag fick en nära insyn på midsommar då jag med hjälp av en annan båt (Princess 286 eller vad den heter) drog loss den från ett grund på Ringsö. Den hade gått på rätt hårt och båda propellrar var söndertrasade (killen i princessbåten var dykare och for ner och inspekterade). En propeller var tillräckligt ok så de gick för egen maskin till Oxelösund för lyft och reparation.

 

Då gänget ombord var allt annat en rutinerade så var det en rejäl cirkus innan vi fick loss dem ...

 

Fantastisk båt och det gjorde ont i hela mig då jag både såg och hörde när den gick på ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj det var inte exakt det jag ville höra nu när jag är på jakt efter Kiel båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte helt kört med Skagen båten ännu, har ett förskott inbetalat till ägaren. Väntar på besiktningsprotokollet som skall komma som senast i

morgon, men det verkar som det är ett flertal oklarheter. Återkommer när jag vet mer, men Kiel båten verkar kanske inte som drömbåten längre

Redigerad av storebroGS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blått är aldrig fel, den blå på bohus malmön såg orimligt fin ut. Vilken drömbåt!

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den blåa är Olof Stenhammars båt som det verkar som han varit enda ägaren till. Troligen väldigt välskött. Kommer ihåg från ett gammalt reportage att han dessutom var med so referens när de tog fram modellen. Trist att set bara blev fyra ex. Men båten var för dyr, spec med vattenjet. Kommer ihåg att testresultaten i Bla MBY var lite sådär, framförallt med tanke på priset som var rejält mycket dyrare än konkurrenterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mitt förslag är att du pratar med Lennart Ivarsson/Storebro Trading som normalt har väldigt bra koll på vem som har vilken båt - särskilt de som inte har så stort tillverkarantal såsom SGS1.

 

Mvh

 

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mysko detta. På Malmön ligger dessa två vita. Plus den blå som ska vara till salu. Plus kiel båten plus den som hette shark ifrån skagen. Det är fem båtar. Bägge vita här hade sina ägare på plats såg det ut som.

post-107075-0-67875900-1437599502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska till Bohusmalmön imorgon!

Något du önskar hjälp med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska till Bohusmalmön imorgon!

Något du önskar hjälp med?

Trevligt!

 

Blir nog här inatt också. Söderut imorgon.

Ingen panik på reservdelslistan än så länge:) och mat finns ju;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mysko detta. På Malmön ligger dessa två vita. Plus den blå som ska vara till salu. Plus kiel båten plus den som hette shark ifrån skagen. Det är fem båtar. Bägge vita här hade sina ägare på plats såg det ut som.

 

Då ska det alltså finnas 5 st GS enligt dig? Man har ju alltid hört att det endast ska vara 4 ex byggda tidigare..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning, vet ingenting om dessa båtars historik. Det enda jag vet är att dessa två låg på Malmön förra veckan, dom har legat där varje gång jag varit där så kanske är hemma hamn. Och det finns ju onekligen en blå. Den danskflaggade med namn shark ovan har ju legat på blocket och en snabb googling ger en bild på en tysk med namm avanti kiel. Så antingen finns det fem eller så har någon bytt namm :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bringa klarhet i frågan, så är SGS nummer3 som förut hette Shark omdöpt till Johanna. Anledningen till det namnet är att hon hette Johanna af Storebro under sina första år i Svenskt skeppsregister. Malmön är numera hemmahamn där också nummer 1 ligger.

Det är 4 båtar byggda och Avanti finns fortfarande i Kiel.

Redigerad av storebroGS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bringa klarhet i frågan, så är SGS nummer3 som förut hette Shark omdöpt till Johanna. Anledningen till det namnet är att hon hette Johanna af Storebro under sina första år i Svenskt skeppsregister. Malmön är numera hemmahamn där också nummer 1 ligger.

Det är 4 båtar byggda och Avanti finns fortfarande i Kiel, om än spenderade viss tid i Varberg sommaren 2015 (bifogad bild)

 

 

 

post-107364-0-61779700-1442230757_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bringa klarhet i frågan, så är SGS nummer3 som förut hette Shark omdöpt till Johanna. Anledningen till det namnet är att hon hette Johanna af Storebro under sina första år i Svenskt skeppsregister. Malmön är numera hemmahamn där också nummer 1 ligger.

Det är 4 båtar byggda och Avanti finns fortfarande i Kiel.

Makes sense, när bytte den namn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För att bringa klarhet i frågan, så är SGS nummer3 som förut hette Shark omdöpt till Johanna. Anledningen till det namnet är att hon hette Johanna af Storebro under sina första år i Svenskt skeppsregister. Malmön är numera hemmahamn där också nummer 1 ligger.

Det är 4 båtar byggda och Avanti finns fortfarande i Kiel.

Makes sense, när bytte den namn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Storebros hemsida erbjuds GS62 nu igen och kan beställas. Personligen känns det som de måste uppdatera med nya större och modernare skrovfönster mm för att de ska kunna sälja den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...