Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Tarazer

Mercury 135 hk -89 dör på tomgång

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mercury 135 kh -1989 årsmodell. Den startar bra och jag kan dra ner choken nästan ända ner men om jag gör det så dör motorn. Har provat låtit notorn gå en stund så den blir varm men med samma resultat. Jag kan inte lägga i växeln så länge jag inte drar ner choken ända ner :(.

Någon som har tips vad jag kan testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är choken du menar? På din förklaring låter det som att det är att du ger gas inte chokar? Då kan det räcka med att skruva upp tomgången. Choke brukar man ge genom att trycka in nyckeln, eller med en separat knapp. Och den är antingen av eller på. Den kan du inte öka eller minska. Ta av kåpan, ha motorn igång, lokalisera var gasvajern kopplar mot förgasarna, det brukar gå ett stag mellan alla förgasare ner mot gasvajern. Där brukar det finnas en skruv eller liknande där du kan skruva upp tomgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår ifrån att detta är en V6:a 

Byt stiften till B9HS 10. Det finns servicemeddelande på detta och det motiveras där av bättre tomgångs/lågfartsegenskaper. Stiften kostar runt 40 kr/st så det är inga jättepengar. Det kan också medföra lägre bränsleförbrukning, för mig ca 5 % lägre.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/75333-t%C3%A4ndstift-mercury-black-max-alternativ-till-bu8h/?hl=b9hs&do=findComment&comment=523680

Manualen där nedan beskrivning av tomgångsinställningen finns, gäller samma motor från 1992.
Du har andra förgasare med chokespjäll istället för primer, men den beskrivna tomgångsinställningen bör vara densamma även för din motor.

http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/135-150-175-200.html#/140

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Jag har bytt stift till nya men kommer inte ihåg vad det var för modell. ska kolla upp så det är rätt. Har nyligen tömt tanken och tankade i ny bensin igår. Så det är inget vatten i tanken och bränslefiltret är bytt.

Visst är det gasen jag menar. Ska kolla upp om det räcker att skruva lite på tomgångsinställningen.

Återkommer när jag testat detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...