Spancox 27 Postad 25 Juni , 2015 Hej! Då vi kompletterat flottan med en styck plåteka med 20 hästars Mercury så får jag äntligen skriva här med. Var ute och körde en liten sväng för första gången sedan vi tog över båten idag. Motorn startar hur fint som helst och verkar gå rätt jämt och fint. Lite ryckighet kanske men det då det är en tvåtaktare tror jag att den går så jämt som en sådan nu kan gå. Vad som stör mig en smula är att skvallerstrålen är rätt tunn och mest rinner ned längs motorsidan istället för att stolt pinka rätt ned som jag hade tänkt mig. Motorn är en Mercury 200 och vad jag kan lista ut från nätet så bör den vara tillverkad '78 i Belgien. Vi var kanske ute i fem sju minuter och körde på mellangas utan att det började låta illa, ryka eller något annat lufert. Tycker ni att jag skall hänga av motorn och byta impeller eller skall jag köra säsongen ut och byta till nästa? Båten kommer som mest att gå typ 800 meter till Bullandö och sedan hem igen, skall vi ut längre än så tar vi segelbåten. Vänligen belys mig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Juni , 2015 Rensa slangen/hålet för skvallerstrålen med en ståltråd, vanligt att det sätter igen sig där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 25 Juni , 2015 Topp! Tack för tipset. Släng gärna åt mig fler tips om ni har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Juni , 2015 Jag kör med tryckluft. Hjälper inte det är det nog värre fel. Frågan är om du lyckats skruva isär en gammal Mercury pga rosten? Men vad annars göra? Möjlige köra to the bitter end. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 25 Juni , 2015 Gelis har nog svaret. Kan även vara läge att kolla där vattnet tas in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juni , 2015 Rostmässigt tror jag inte att det är någon fara alls, motorn är nästan lika gammal som jag - och jag ser värre ut. Menar ni att jag skall ta loss slangen från dess inlopp ovanför cylindrarna och rensa eller att jag skall peta lite i utloppshålet? Kan ju börja att peta lite där förstås. Inloppet, sitter det i propellern eller någon annanstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Juni , 2015 Jag kör med tryckluft. Hjälper inte det är det nog värre fel. Frågan är om du lyckats skruva isär en gammal Mercury pga rosten? Men vad annars göra? Möjlige köra to the bitter end. Hur gör du med tryckluften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frogg 2 Postad 30 Juni , 2015 vet du när inpellern är bytt vet du inte det skulle jag byta inpeller inte kul om den värme nyper o skrotad motor kolla även termostat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_O_ 0 Postad 1 Juli , 2015 Jag skulle definitivt kolla impellern i alla fall. Om den börjar bli dålig är det stor risk att det lossnar bitar som sen fastnar i kylsystemet, vilket kan bli problem. Du behöver ju inte "hänga av" motorn för att byta impeller väl? Upp med den på en trailer och sen tar du loss växelhuset bara och tar med dig det hem/in i garaget. Om det nu inte är annorlunda på gamla motorer vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Juli , 2015 Tyvärr är det inte bara att hänga av växelhuset på en gammal murcla, om man har otur så har det inte varit borta på många år och då sitter det garanterat så ini helv... Men en fräsch impeller är naturligtvis a & o Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 6 Juli , 2015 Petade lite i utgångshålet utan att jag tyckte det blev så mycket bättre. Men efter en tur i ganska skvalpigt vatten med varierat gaspådrag så kom strålen igång så fint så. Tack för hjälpen alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser