Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
MaHaX

Service kostnad för volvo penta D6

Rekommendera Poster

Vad kostar en standardservice för en Volvo Penta D6 310 motor? Är det någon skillnad på nyare eller äldre D6?

MVH

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva arbetskostnaden för service brukar ligga på 2-3000. Oftast erbjuder serviceverkstäderna fast pris på detta. Sen rasslar det på. VP är duktiga på att ta betalt för delar:

2 x oljefilter: 695.-

20L olja: 1750.-

2 bränslefilter: 650.-

Vevhusfilter: 785.-

Luftfilter: 479.-

Impellersats: 774.-

Anoder värmeväxlare o laddluftkylare: 185.-

Glykol (om service görs i samband med konservering): ca 500.-

Prisexemplen ovan gäller originaldelar och aukt VP-verkstad.

Tillkommer sedan eventuell service på drev eller backslag.

Jag tror inte det skiljer något mellan olika årsmodeller, däremot tillkomer lite för motorer med kompressor (D6 350/370/400).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Ska handla nytt nästa år så det gäller att få koll på den totala ägandekostnaden.

Vad av det du nämner är vanligt att man byter varje år / regelbundet? Allt i din lista?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hör vad bekanta betalar för att serva sin båtar med dubbla D4 och D6 med drev så blir jag mörkrädd. Väldigt mycket pengar. Tex 500 timmarsservicen verkar inte vara att leka med :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hör vad bekanta betalar för att serva sin båtar med dubbla D4 och D6 med drev så blir jag mörkrädd. Väldigt mycket pengar. Tex 500 timmarsservicen verkar inte vara att leka med :(

500 tim servicen finns det någon dokumentation vad den innehåller Capitan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svaret. Ska handla nytt nästa år så det gäller att få koll på den totala ägandekostnaden.

Vad av det du nämner är vanligt att man byter varje år / regelbundet? Allt i din lista?

Det mesta byts av det som står på listan, men luftfilter, impeller och anoder behöver inte bytas om de är ok efter kontroll. Det där med att 500h-service kan jag inte minnas skulle vara så blodigt. Mycket hänger nog på vad som ev. behöver göras med drev. Bifogar bild från min instruktionsbok D6-310 som visar underhållsschema:

post-96037-0-44685400-1435836611_thumb.jpg

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan ni nämna lite summor är ni bussiga. Vad är definitionen av mörkrädd? :)

Låter som en standardservice (årlig) ligger på runt 7 000 kr. Är det rimligt?

Redigerad av MaHaX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att jag betalar ca 11.000:- för en vanlig service på min D4. Har inte kommit upp till 500 timmar än så jag vet inte vad en sådan kostar på "mitt" varv.

I runda slängar kostar min båt 11 för service, 11-12 för vinterförvaring och 11-12 för försäkring. Med såna kalkyler betyder det inget med några tusenlappar för lite diesel :).

Det kostar att ligga på topp!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att jag betalar ca 11.000:- för en vanlig service på min D4. Har inte kommit upp till 500 timmar än så jag vet inte vad en sådan kostar på "mitt" varv.

I runda slängar kostar min båt 11 för service, 11-12 för vinterförvaring och 11-12 för försäkring. Med såna kalkyler betyder det inget med några tusenlappar för lite diesel :).

Utmärkt. Tack för ditt svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2015-07-03 vid 23:10 skrev ChristerN:

Jag tror jag hamnade på samma belopp på min D4 när jag lät en firma sköta av och påsättning av drev.
Nu när jag servar själv har kapat kostnaden till hälften. Reservdelarna kostar också pengar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev LindahlM:

Intressant att tex Ringens varv skriver fasta priser och när man kollar i deras prislista så står det "Från xxxx".  Kan ju bli vad som helst däröver!

Kan för övrigt tillägga att priserna inte stått still sedan 2015 😠

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...