Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gäst MaxSchmeling

DMI spår skitsommar

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Jag var inne och läste på DMI och såg deras skräckscenario för sommaren 2015. Kall, kylig juli och augusti och därmed är sagan om den sköna sommaren all.

Nu skriver vi den 25 juni och vi står och väger om vi överhuvudtaget skall sjösätta i år. Vilken underlig tanke och den föder onekligen en helt märklig känsla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är kan de inte göra bra prognoser så långt fram i tiden, vi får hoppas de har fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även SMHI har skrivit om att det kommer att ta tid till sommaren kommer på allvar.  :(

Till viss del går det tydligen att göra rätt långa prognoser, inte i detalj men principiellt.

Förra året gick alla lågtryck/regnväder stabilt över England  under lång tid och nu verkar det vara vår tur, eller snarare otur...

Vi ska i alla fall sjösätta!

Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder heter det ju.

Vi är sena och har inte direkt skyndat oss, de upprepade regnvädren har gjort det svårt att få på epoxi under vettiga förhållanden och dessutom har det tagit tid att få epoxin att härda i kylan.

Förra året var vädret lika hemskt fram till den 5 juli som i år och sedan blev det en kanonsommar, så än finns det hopp.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad är det ni säger? Inte sjösatt ännu pga väder? Jag fick ner min i sjön den 25 april och har varit ute på två långturer redan. Sticker igen nästa vecka på ytterligare en tvåveckorstur. Klart det inte var så varmt i maj men jag ägde havet och hamnarna. Bästa tiden är innan midsommar då alla andra kommer. Jag är mer intresserad av var vinden kommer ifrån och med vilken styrka än hur många soltimmar vi har per dag.

Sommaren är kort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det ni säger? Inte sjösatt ännu pga väder? Jag fick ner min i sjön den 25 april och har varit ute på två långturer redan. Sticker igen nästa vecka på ytterligare en tvåveckorstur. Klart det inte var så varmt i maj men jag ägde havet och hamnarna. Bästa tiden är innan midsommar då alla andra kommer. Jag är mer intresserad av var vinden kommer ifrån och med vilken styrka än hur många soltimmar vi har per dag.

Sommaren är kort!

Vi har seglat 5116 M i år, hur långt har du seglat?  ;)

Jag håller med, vi brukar alltid sjösätta tidigt, men i år blev det inte så.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vi har seglat 5116 M i år, hur långt har du seglat? ;)

Mackey

Jaha? Är det den som har seglats längst som vinner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten har legat i 75 dagar och använts 23 timmar.. Frågan är om det är värt allt slit? skitsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger ni! Sommaren kommer och de blir rejält varmt i mitten juli augusti, det blir alltid en period fint väder och en period med dåligt. Hela april maj juni har varit skit häruppe. I maj till midsommar runt 250 mm regn mot normalt 150 mm. Smhi spådde dåligt väder en vecka till till 2 veckor de var vad de såg, nu ser det ut som värmen kommer nästa vecka. Runt 27 grader strålande sol. Enligt de gamla här,  om april maj juni är varmt och torrt regnar det i juli augusti. Men så dåligt och kallt väder det varit så kommer värmen någon gång, och midsommar brukar vara brytningen, så ser det också ut nu. Får se om yr samt smhi har fel. Sjösätt för när sommaren anländer blir det så stressigt annars. Glad sommar på er allihop därute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag var inne och läste på DMI och såg deras skräckscenario för sommaren 2015. Kall, kylig juli och augusti och därmed är sagan om den sköna sommaren all.

Nu skriver vi den 25 juni och vi står och väger om vi överhuvudtaget skall sjösätta i år. Vilken underlig tanke och den föder onekligen en helt märklig känsla.

Har du hakat upp dig på väderleksprognosen.

Man får ta vädret som det kommer. Det blir många fina stunder, mellan de eländiga timmarna när solen tittar fram och man klagar på att det är för varmt!?  :)

Sen är det väl inte bara Juli och Augusti som gäller.

Hållö Hamn 1;a Onsdagen i December 2014 på förmidagen

post-106994-0-79337800-1435233764_thumb.jpg

post-106994-0-55207300-1435233809_thumb.jpg

Smögenhamnen vid tiotiden 2014-12-31

post-106994-0-55026300-1435234309_thumb.jpg

post-106994-0-78960100-1435234226_thumb.jpg

post-106994-0-16617500-1435233876_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Har väl haft en skitväderdeppardag... Idag har vi bokat sjösättning till imorgon; 14.30 i Trelleborg. Var nere o kollade och där ligger minsann redan en sjösatt Storebro 31 Biscay. Lägger oss i Falsterbokanalen och går därifrån vidare till Malmö på måndag fm.

post-102122-0-59781700-1435240099.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har väl haft en skitväderdeppardag... Idag har vi bokat sjösättning till imorgon; 14.30 i Trelleborg. Var nere o kollade och där ligger minsann redan en sjösatt Storebro 31 Biscay. Lägger oss i Falsterbokanalen och går därifrån vidare till Malmö på måndag fm.

God tur. Sommarn kommer garanterat med fint väder, någon stans. Gäller bara att vara där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

God tur. Sommarn kommer garanterat med fint väder, någon stans. Gäller bara att vara där.

Om ni är i Malmö så varför inte!?

post-102122-0-37402700-1435245506_thumb.jpg

post-102122-0-89051300-1435245536_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akta dig så vi inte tar dig på orden.

Seglade förbi vid midnatt, natten mellan Fredag och Lördag för knappt två veckor sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch - båten din har ju tak, så det är väl bara att starta värmaren och ge sig iväg. B)

För min del har det varit dåligt med seglingar pga väder och överfyllt schema. Värmaren är paj och på reparation (som tar en jävla tid...) och jag vill inte sova i båten med mina barn utan att kunna stötta med värmare vid behov. Får se till helgen eller nästa vecka; då kanske det blir fint en dag och vi kan ta en tur över dagen bara... vore skoj faktiskt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan bara hålla med april,maj å juni = skitväder ,har ej satt i båten än ,då man int vill ut på sjön ca 8 grader nu å blåser :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sommaren är kort!

Vi har seglat 5116 M i år, hur långt har du seglat?  ;)

Jag håller med, vi brukar alltid sjösätta tidigt, men i år blev det inte så.

Mackey

Jaha? Är det den som har seglats längst som vinner?

Njae, det är väl den som sjösätter tidigast och varit ute på flest långturer före midsommar som vinner.   :P

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker vädret är bra, lite varmt kanske men det är svalare över 2000 meter. Javisst ja, är i Sydtyrolen och går i bergen. Tänkte åka hem och segla om en vecka eller så om ni fixat vädret hemma till dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passar nog bra, det verkar vara bättre väder på gång.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Här har vi det kallt och blåsigt och vi bara gnäller. I Grekland är det varmt och skönt men vad gör grekerna; de bara gnäller...

Det var visst jag som började !

post-102122-0-76718700-1435273546.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...