frenke 0 Postad 25 Juni , 2015 Hej Vår doseringspump till x2 brännaren fungerar inte. Vi skulle behöva hitta en ny eller begagnad, någon som har på hyllan eller vet vart man hittar? Mvh båten Frenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 25 Juni , 2015 Hej Vår doseringspump till x2 brännaren fungerar inte. Vi skulle behöva hitta en ny eller begagnad, någon som har på hyllan eller vet vart man hittar? Mvh båten Frenke Menar du bränslepumpen? Isåfall hade jag testat att köpa en ny på keatrade, passar dom flesta dieselvärmare som har pumpen utanför värmaren, är en så kallad tickpump som doserar bränslet. Kostar ca 400kr ny där. Be även att få med en kontakt som passar i pumpen så skarvar du bara sladarna från den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frenke 0 Postad 25 Juni , 2015 Hej tack för svar Har kollat där och funderar lite deras pump ger 75-80ml på 6minuter och vad jag kan räkna ska x2 pump ge ca 35-40ml på samma tid men inget jag kan bekräfta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frenke 0 Postad 25 Juni , 2015 Ingen som har svar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 25 Juni , 2015 Är det bränslepumpen så sitter det ett väldigt finmaskigt filter i ena ändan, kolla detta först,. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frenke 0 Postad 25 Juni , 2015 Den är död inget klickande eller att den reagerar på ström Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 Juni , 2015 Vad har du för effekt på värmaren? Min från keatrade ger 2000 watt men han säljer även kraftigare värmare, den pump jag har till min kostar 400kr och funkar garanterat till din oxå om du inte har 4-5000 watt effekt men då köper du bara hans kraftigare pump om nu inte det är samma pump till dom, ring och snacka med honom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 26 Juni , 2015 Hej! Jag har sett någonstans på youtube hur pumparnrna ärjar, finns någon film hur man fixar detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 Juni , 2015 Hej! Jag har sett någonstans på youtube hur pumparnrna ärjar, finns någon film hur man fixar detta. Enig med nemtix, mycket enkel teknik som knappast går sönder. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2015 Tickar den inte har väl kulan fastnat, från ena sida kommer du åt den när du lossar anslutningen, tickpumpar ska sitta monterade vertikalt annars kan de strula en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 26 Juni , 2015 (redigerade) Man rekomenderar 15-45 graders lutning med inloppet ner! Och orka renovera en gammal skitpump när du får en ny för 400kr på keatrade! Redigerad 26 Juni , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) Eller är det så, hemska tanke att nemtix och pentax är återförsäljare av svindyra delar till sitt levebröd ebbesbrakare! Vem vet? Redigerad 27 Juni , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juni , 2015 Eller är det så, hemska tanke att nemtix och pentax är återförsäljare av svindyra delar till sitt levebröd ebbesbrakare! Vem vet? Som jag läser detta svar är snarare min tolkning att Ivan verkar ha något ekonomiskt intresse i att byta ut en nästan outslitlig enkel pump som förmodligen kärvat genom någon oxid, mot en ny. Dock är väl trenden idag att man byter delar mot nya tills saker börjar fungera igen, istället för att göra en systematisk felsökning, på så sätt byts massor av fungerande delar ut helt i onödan, till stora kostnader, men resultatet blir ju det avsedda, saker fungerar ju igen och plånboken har blivit tunnare för båtägaren. Kalle/ som inte är återförsäljare av "ebbesbrakare" dock har jag pillat med dom av och till sedan dom dök upp på VW på 60 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Juni , 2015 Jojo men missförstå mig rätt, 400kr för en ny pump, förvisso en kopia är ju ingen förmögenhet och då fungerar det ju sen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Juni , 2015 Missförstå? Nu förstår jag inte alls. Mitt tips kostar 0 kr. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Juni , 2015 (redigerade) Jo förvisso, men tid kan ju ibland vara värt pengar oxå, sitta i timmar o mecka med gammal skit för att tjäna några kronor, ungefär lika smart som att tjafsa om vilken motor som drar 5 cl mindre i tim när man slänger ut 10000 tals kr på försäkring båtplats vinterförvaring och underhåll, och i vissa fall räntor på lån, enligt mig så bättre att grejerna funkar när man vill! Den ända "vinning" jag har är att ge ngn ett tips som avhjälper problemet på enklast och i detta fallet nästan billigaste sättet Redigerad 27 Juni , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Juni , 2015 Se bara till att montera ett bränslefilter innan pumpen bara, finns på biltema för typ 30kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frenke 0 Postad 28 Juni , 2015 Ivan65 kollat den pumpen och självklart att jag kan köpa den fall det funkar. Men har googlat lite och enligt min beräkning kommer den pumpen leverera mera bränsle än orginal och det kan väll inte vara nyttigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Juni , 2015 Nej det är inte nyttigt, men Ivans pump kanske går att justera bränslemängden på liksom på orginalpumpen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frenke 0 Postad 29 Juni , 2015 Har tyvärr inte fått något svar på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 29 Juni , 2015 Jag är ingen expert på dessa pumpar men borde det inte finnas nån styrning som värmaren sköter tex att den arbetar under ett visst tryck!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Juni , 2015 Oj ! Nej pumpmängden justeras mekaniskt av någon som har lite insikt om hur pumpen funkar, TS verkar läst på, det finns uppgifter på nätet hur mycket pumpen ska ge under en given tidsrymd, och för en säker gång av värmaren utan att den ryker onormalt, måste man hålla sig inom tillverkarens norm. Att bara slänga på en pump som man inte vet om den går att justera mängden på är dömt att misslyckas från början, även om pumpen bara kostar några hundringar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 29 Juni , 2015 Oj ! Nej pumpmängden justeras mekaniskt av någon som har lite insikt om hur pumpen funkar, TS verkar läst på, det finns uppgifter på nätet hur mycket pumpen ska ge under en given tidsrymd, och för en säker gång av värmaren utan att den ryker onormalt, måste man hålla sig inom tillverkarens norm. Att bara slänga på en pump som man inte vet om den går att justera mängden på är dömt att misslyckas från början, även om pumpen bara kostar några hundringar. Kalle Jag vet bara att den pumpen är till en värmare på 2000w och om ts värmare är på detsamma borde även bränslemängden stämma.Eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 29 Juni , 2015 Kolla upp denna sida innan du köper en ny pump..... Det borde inte vara mycket som kan krångla och som inte går att fixa. http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_fuel_1.html 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Juni , 2015 Kolla upp denna sida innan du köper en ny pump..... Det borde inte vara mycket som kan krångla och som inte går att fixa. http://www.letonkinoisvarnish.uk/eberspacher_fuel_1.html Även min åsikt tidigare i tråden, men blev mer eller mindre idiotförklarad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Juni , 2015 Mycket bra länk Seawolf! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frenke 0 Postad 30 Juni , 2015 Ringt till Eberspächer och pratat med dom ev så ska pumpen från d1lc fungera att strypa ner till 0.02ml Till min andra fråga då är det någon som har provat Kina brännaren ? Känns som det bara är att riva ur och skaffa nytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 Juni , 2015 Ringt till Eberspächer och pratat med dom ev så ska pumpen från d1lc fungera att strypa ner till 0.02ml Till min andra fråga då är det någon som har provat Kina brännaren ? Känns som det bara är att riva ur och skaffa nytt Jag kör med den sen sjösättningen och den funkar utan problem, ger väldigt bra värme i min Scand 27 Adriatic räcker för att värma både ruff och under kapellet, har dessutom steglös värmeinställning samt hel och halv effekt+ enbart fläkt om du kör med extern tempsensor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser