bhemac 2 859 Postad 24 Juni , 2015 Märkte att min båtvagn (lastbilschassi) rullar extremt tungt. Kollade lite snabbt efter smörjnipplar, i min enkla värld har grejer som behöver smörjas - smörjnipplar. Men hitta inga. Hur gör man? eller är det något annat som spökar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 997 Postad 25 Juni , 2015 Större hjul (axlar) brukar ha en navkopp som går att skruva eller knacka loss. Innanför sitter en mutter som säkras med en sprint eller låsmutter (ibland bådadera) ungefär som en propellerlåsning. Skruva av muttern/muttrarna, Innanför sitter ett litet kullager eller rullager med snedställda rullar (allt är relativt). Dra av kullagret. Dra av hjulnavet från axeln. Då kommer nästa större kullager/rullager fram som sitter på hjulnavets insida. Tvätta rent och återinfetta. Återmontera och dra åt och lås muttern så att hjulnavet rullar lagom lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 998 Postad 25 Juni , 2015 Kanske sitter det gamla bromsgrejer kvar på axlarna som har börjat rosta? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juni , 2015 Tack! Usch det luktar jobb, gamla rostiga landsvägsfordon är inte min favorithobby. Som tur är så är det låååång tidtill den ska användas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2015 Jaha, naturligtvis har jag inte gjort något åt det här. Nu börjar det liksom bli hög tid så idag har jag lytt och kollat, framhjulen rullar fint, bakhjulen sitter fast. Någonstans har jag hört att parkeringsbromsen ska vara trycksatt för att inte bromsa. Det sitter rör/slangar till bakhjulen som går ihop i en koppling. Utgången från den är tätad. Kan det vara så att man har haft tryck på och sen vikt/lött igen röret men med tiden så har luften läckt ut? Hur brukar man göra när man bygger båtvagn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_AMK 3 Postad 24 Oktober , 2015 Jag skulle inte tro det är möjligt. En lastbils parkeringsbroms ansätts mycket riktigt av att trycket släpps ut. Det sker genom att en mycket stark fjäder inuti bromsen tillåts bromsa. När man sedan trycksätter igen pressas fjädern ihop och bromsen lossar. Det vore ju verkligt klantigt att låta denna fjäder sitta kvar. För att inte säga omöjligt. K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 Oktober , 2015 Gamla lastbilsbromsar fungerar som så att det är fjädrar som pressar ut trumbromsbeläggen mot trumman och luft som håller emot så det rullar fritt. På dessa så fick man veva på en vev för att ansätta parkeringsbromsen, idag sker det med att man kopplar bort luften istället. Kolla så du inte har parkeringsbromsen ansatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2015 Tack för input. Jag ska undersöka lite mer i morgon. Det verkar ha varit lite bråttom när kärran byggdes, därför känns "fusk" lite misstänkt. När jag tog hem kärran för 8 år sedan så rullade den lätt och fint, sen har den gått mer och mer trögt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser