Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst Martti

Suzuki 7.5 från 1979 stannar utan choke

Rekommendera Poster

Gäst Martti

Motorn startar glatt med choke men oavsett hur varm den är eller vilket gaspådrag man har lägger den av om man trycker in choken helt. Håller man ut choken ett par millimeter fungerar den utmärkt och svarar på gas etc. Drar jag ut choken lite till storknar den av för mycket soppa. Jag har bytt filter, tändstift, pumpat med blåsan, rivit isär förgasaren, demonterat munstycken luftskruvar etc. och blåst rent alltihop men utan framgång. Jag får också motorn att gå utan choke om jag håller tummen för halva insuget. Skall jag hänga ett par brickor på chokereglaget så att den inte går att trycka i botten och därmed leva med problemet? Ps. Jag köpte motorn i höstas utan att grundligt provköra den (startade och lät ju fint med choken på!) så jag vet inte om detta kommit under vintern eller om det var så innan. Mvh Seacat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde tillägga att jag provat alla inställningar av luftskruven utan någon effekt alls. Luftskruven är för närvarande öppen ca 1 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som den är slut i loppen. Eller helt enkelt är otät. Ta kompprov. Får inte skilja mer än 15 PSI mellan cylindrarna. Är ju ett gammalt sattyg till motor. Kan annars fortfarande vara skit i förgasaren. I så fall. Lägg den i avfettning en tid. Och gör om proceduren. Har du kollat brytarna. Dom är ju A och O. Och då måste man ju veta avstånd. Och är det en tvåcylindrig sak är det inte lätt utan speciella mätinstrument för bägge brytarna synkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog ingen brytare utan CD-tändning. Och så jättegammal är den ju inte heller. Läste för snabbt. Men det andra måste kollas ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag skulle rekomendera att rengöra förgasarn riktigt o grundligt för det är där problemet sitter mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Matti! Du har fått in en massa bra och utförliga förklaringar till ditt problem. Det som man kan vara säker på är att motorn inte får bensin utan att du chokar motorn. Frågan är då, var kan det vara fel på? Är det bränsletillförseln? Svaret på denna fråga måste bli nej för motorn går ju med choke. Nästa fråga blir då ganska självklar. Vad är det för skillnad på att köra utan kontra med choke? Då kanske det är på sin plats att belysa chokandet. Vad händer i motorns insug när du chokar? Jo, vakuumet ökar och då sugs det med mer bensin från förgasaren. Jag är helt säker på att du både tittat och blåst genom förgasarens munstycken. Du har också med en tunn slang blåst i alla förgasarens kanaler och kontrollerad förgasarnivån utan att hitta något fel. Då finns det inget fel på förgasaren. Det som du kanske inte har gjort är täthetsprovat så det inte drar tjuvluft mellan motor och förgasare, eller? Ifall du inte gjort detta, spruta startgas på och runt förgasarpackningen. Ökar motorvarvet, har du en läcka där och detta kan räcka för att motorn inte orkar gå på tomgång utan choke. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop, tack för ett helt sjok av förslag. Tändningen har jag inte kollat men det kommer. Kompressionen borde vara OK för att motorn suttit på en segelbåt (precis som nu) och inte gått särskilt mycket, det kan vara i sin ordning att kolla det i alla fall. Jag funderar lite på membranet i bränslepumpen, är det inte så att om jag pumpar med blåsan alltmedan motorn håller på att dö (utan choke), tyder inte det på att felet inte sitter där? Jag har konstaterat att bränslet flödar friskt med avtagen slang när jag pumpar. Choken på denna motor funkar lite annorlunda än jag sett på gamla mopeder etc. En liten ventil öppnar för mer bränsle direkt från flottörhuset till insuget, det finns med andra ord inget chokesjäll. Bara för det misstänker jag kanalen i botten av flottörhuset varigenom bränslet går till huvudmunstycket och ut till insuget. Jag kanske skulle peta runt i den kanalen med något som lätt böjer sig i två 90 vinklar. Annars köpte jag lite bränsletillsats som enligt uppgift skulle rensa upp lite varstans. Fortsättning följer…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...