Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
odysseus65

Tråkiga båtar

Rekommendera Poster

Igår gick jag runt på bryggorna å båtspanade. Alla ser nästan likadana ut i mina ögon. Vita med skarpa raka linjer å smal vinklad akter. Tråkiga tycker jag. De med lite bredare rak akter känns mer spännande. Jag pratade med en herre som stökade på den minsta vita båten av alla, det var en If. När jag sedan ser något knallblått eller gult som ser ut som en J 17 så blir jag alldeles glad. Jo jag har alltså mage att inte bara ha åsikter om båtarnas atlantduglighet trots min 20 000 kronors budget, jag är även kinkig med utseendet. Inser att jag har helt andra referenser än de flesta seglare. Finns det någon som fattar vad jag menar? En lite större J 17? En charmig båt med personlighet som inte bangar för nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl i princip så att det som tillverkas är det man vet säljer. marknaden är fortfarande för osäker för utsvängningar.  De stora varven är dessutom i mångt och mycket anpassade till chartermarknaden som man vet köper. Vill man ha något säreget och mer speciellt så är man nog hänvisad till custombygge tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast J17 fick väl lite dåligt rykte efter den tragiska olyckan nån stans vid Öland för ett antal år sen. Den olyckan är den enda association jag får till J17. Förutom att det är en plastversion av de klassiska långedragsjullarna J10, J14, J18 mfl.

En plastjulle som däremot är en redig båt är Rånäsjullen, särskilt den på 22 fot. En av mina kompisar har en sån och en annan kompis  hade en sådan när han bodde i Norrköping.

Men beträffande de moderna båtarna håller jag med dig.

Själv har jag i stort sett ägt och seglat plastkostrar och en långkölad havskryssare samt några mindre bohusjullar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på b30 sailboat så får du se en båt som du kanske gillar. Den gillar i alla fall jag och den liknar inte då mycket det traditionella

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häftigt Thallata! Rånäsjullen ser precis ut som en förstorad j 17. Tveksamt om det är en riktig atlantkryssare dock. Antar att nåt i stil med Havsfidran är det närmaste jag kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på b30 sailboat så får du se en båt som du kanske gillar. Den gillar i alla fall jag och den liknar inte då mycket det traditionella

.

Jotack.. Den känns iaf väldigt udda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...