Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025

Rekommendera Poster

Hej!

Idag när jag skulle fixa det sista med båten inför semestern skulle jag bl.a fästa kicktaljan. Fästet i bommen till kicktaljan är dock BORTA. Jag kan inte för mitt liv frambringa bilden av hur det sett ut och hittar heller ingen bra bild så min fråga är, vad letar jag efter??

post-76326-0-86099900-1435171357_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla "boom vang key hole" så och välj bild så får du bilder på lite olika varianter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jonas, svar direkt. Risken verkar ju dessutom överhängande  att den "försvunnit" in i bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall lär du ju höra den skramla omkring därinne och kan kanske få fatt i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lösningen med nyckelhål beror på att man på 60-70-talet tyckte att rullrev var en jättefin lösning, men idag vet man att man förstör seglets form. För att kunna rulla bommen måste kicken kunna tas bort enkelt. En lösning är därför att skippa rullrevet och montera ett fast beslag. Finns lite olika varianter på t ex Benns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rullrevet är sedan länge skippat. Jag löste problemet tillfälligt med att dyneema mjukschackel med tillräckligt stor knut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rullrevet är sedan länge skippat. Jag löste problemet tillfälligt med att dyneema mjukschackel med tillräckligt stor knut.

De är bra till mycket men jag skulle vara försiktig i den applikationen. Lätt att det är vasst på insidan av hålet och att det ganska snabbt nöter igenom dyneema...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu inte går att få tag i "nyckeln" skulle jag ta en rostfri skruv/bult och behandla den med vinkelslipen så den passar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...