moneyman67 0 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) är nybörjare på båtmotorer behöver all hjälp jag kan få min motor går på tomgång men dör när man gasar byt slangar kopplingar förslag nån motorn är evinrude 40 hk 84 Redigerad 24 Juni , 2015 av moneyman67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 24 Juni , 2015 Dör den precis när du går från tomgång till gas, dvs när du lägger i växeln? MVH Sjöberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moneyman67 0 Postad 24 Juni , 2015 (redigerade) ja den går bra på tomgång men dör så fort jag lägger i växel eller gasar med handgasen Redigerad 24 Juni , 2015 av moneyman67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 24 Juni , 2015 Kan ha flera olika orsaker, testat justera gasvajern några varv så du ger motorn något mera grundgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Juni , 2015 Se inlägg #10 och #12 i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/topic/78037-n%C3%A5gon-2-takts-kunnig-d%C3%A4r-ute/ Konstruktionen är densamma på din motor,som inte heller den har några blandningsskruvar som går att justera. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0219247&path=BRP~A0000023~M0012786~M0012837~M0012840~C0219247&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Justering av tomgångsvarvtalet via gasvajern är nog ovanligt, det justeras istället med en skruv, (51) på din motor: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0219249&path=BRP~A0000023~M0012786~M0012837~M0012840~C0219249&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moneyman67 0 Postad 25 Juni , 2015 tack ska prova justera gasvajern så får vi se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Juni , 2015 @moneyman Jag kanske var otydlig, men varför krångla till det? Tomgångsvarvtalet SKALL INTE justeras med längden på gasvajern, utan med skruven som är avsedd för ändamålet. Inte ens på en moppe justeras tomgåmgsvarvtalet så och detta är ingen cykelbroms! Gasvajers längd skall vara sådan att det finns lite frigång i gasreglaget innan spjället/en börjar öppna. Under inga förhållanden skall gasvajern till reglaget vara förspänd. Mercury specar det så att det skall gå att dra ett papper mellan trottlestoppet och detaljen som är fäst vid änden av vajern och påpekar att detta är en säkerhetsfråga att inte spänna gasvajern.Om gasvajern förspänns för att justera tomgångsvarvtalet så riskerar du att när du minst anar det få problem med att växla, vilket kan få alla möjliga obehagliga konsekvenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 25 Juni , 2015 Fig. från Mercury manual Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 25 Juni , 2015 Japp, Guestsson har helt rätt. Egentligen är det "fel" väg att gå och justera detta via gasvajern. Man kan göra så, men det är inte rätt.. Här har du en utförlig guide om hur att gå till väga: http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/johnson-evinrude-outboards/355616-50hp-evinrude-idle-adjustment Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 25 Juni , 2015 (redigerade) Om motorn stått oanvänd en längre tid så kan det vara föroreningar i förgasaren. Oljan i bensinen förångas inte utan bildar en tät sörja när motorn står över vintern. Med lite tur räcker det med att plocka bort flottörhusen och rengöra. Dessvärre är det troligen något i munstycken och kanaler, då hjälper det bara att ta loss förgasarna, plocka ned dom i sina beståndsdelar och rengöra. Då skall man naturligtvis också byta alla packningar. En annan möjlig orsak är att förhållandet mellan tändförställningen och förgasarnas öppning har förändrats. Men det gäller bara om någon meckat med det eller om delar har lossnat. Armen som påverkas av gasvajern reglerar i första hand tändförställningen. När man drar i gasreglaget för att höja varvet skall den första rörelsen bara justera tändplattans läge. Först när man drar på mera gas skall förgasarna börja öppna. På tändningens reglagearm finns ett märke, när förgasarnas löprulle är på det märket skall spjällen börja öppnas. Marigt att förklara så här och knepigt att få det rätt, men ändå rätt enkelt att kolla om den justeringen åtminstone är någotsånär rätt. Redigerad 25 Juni , 2015 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moneyman67 0 Postad 25 Juni , 2015 tack för alla beskrivningar och förslag nu har jag lite att kolla upp i helgen super bra forum mvh moneyman 67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser