Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Bigfish68

Ankarspel lintrumma till vad ?

Rekommendera Poster

Ankarspel som har lintrumma ovanpå,vad brukar man den till ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att tajta hem vanliga förtöjningar också.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller hissa upp någon i masten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men om man som jag har en kätting till spelet,och den kan man inte frilägga"tror jag" spolen snurrar ju samtidigt,samma axel,så varför då en spole ovanpå ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men de har svarat. Man kan ha antingen kätting eller lina. Annars vet jag inte vad du menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar sitta en lite ratt med pinnar utanför kabelariet (kättinghjulet) som man kan koppla bort drivningen av kabelariet med för att använda trumman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag ett spel som nedan bild. Skall jag använda lintrumman så lägger jag bara undan kättingen, den lyfter jag av och lägger under spelet, inga problem.

post-69091-0-26230900-1435212821.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag ett spel som nedan bild. Skall jag använda lintrumman så lägger jag bara undan kättingen, den lyfter jag av och lägger under spelet, inga problem.

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

Prova att vrida på den trepinnade ratten till höger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet hur den funkar Bhemac, jag ville bara illustrera hur man kan göra. Det är faktiskt smidigare att lägga undan kättingen än att släppa på slirbromsen. Jag får också känslan av att det sliter mindre om allt snurrar ihop.

På andra spel är det annorlunda såklart. Det kanske inte är lika smidigt på ett vertikalt spel.

Jag har aldrig använt lintrumman på mitt spel men jag kan ju absolut se att det kan vara användbart att kunna slänga på en lina och få elektrisk winchhjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma spel. Hur använda trumma?

Förhala sig framåt vid brygga ( blåste 15-18 stadig vind ) Lyfta upp extra ankare på lina. Hissa upp verktyg i masten som hon däruppe ansåg sig behöva. Och först hon själv... Ta hem bojlina när det blåser. Hissa ölkorgen 5 meter upp och ner vid behov. Få upp kapellet runt förseglet när jag är ensam. Osv.

Men du Gaidin, du frikopplar kanske när du spelar ut ankaret vid svajförtöjning.

Till TS, bökigare när trumman står ovanpå. En del märken kan frikopplas, andra inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet hur den funkar Bhemac

Jag misstänkte det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...